هیات های ممتحنه در سیاست گذاری آموزش علوم پزشکی نقش مهمی دارند

معاون آموزشی وزارت بهداشت در اولین نشست دبیران هیات های ممتحنه علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی با اشاره به نقش سه گانه هیات های ممتحنه در سیاستگذاری، ارزشیابی و اعتباربخشی و طراحی سوال، بر لزوم ترجمان برنامه تحول و نوآوری در آموزش در علوم پایه پزشکی تاکید کرد و گفت: کمک به سیاستگذاری آموزش علوم پزشکی یکی از مواردی است که این هیات ها می توانند در آن نقش چشمگیری داشته باشند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی در اولین نشست دبیران هیات های ممتحنه علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی به برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: این برنامه ها نقشه راه دانشگاه ها در حوزه آموزش هستند و نشان می دهند که چه مسیری باید طی شود.

لاریجانی با اشاره به اینکه دانشگاه ها و رشته های مختلف علوم پزشکی لازم است مسیر خود را به سمت مرجعیت علمی تعیین کنند، اظهار داشت: هدف در برنامه های تحول این است که با توجه به توسعه علمی جهان، با رویکردی نوین به سمت دانشگاه های نسل جدید در علوم پزشکی حرکت کنیم.

وی به اهمیت حضور در عرصه های بین المللی اشاره کرد و عنوان کرد: برای حضور در عرصه های بین المللی لازم است دانشگاه ها اعتباربخشی شوند و سناریوی روشنی برای این مسیر داشته باشند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به روند پیاده سازی برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی گفت: برنامه های متعددی برای نهادینه سازی این برنامه ها و نفوذ آن در سطوح مختلف دانشگاه ها در پیش است.

وی ادامه داد: تحول در آموزش فرآیندی زمان بر است و این گفتمان باید در بین اساتید و دانشجویان نهادینه شود و امیدوارم در این مسیر از تلاش های همه همکاران استفاده شود.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی یکی از مباحث برنامه های تحول و نوآوری در آموزش را ارتقای آزمون ها عنوان کرد و گفت: با گسترش دانشگاه ها، نسل جدید اساتید وارد دانشگاه ها شده اند و لازم است به نحوی برنامه ریزی شود تا در کنار اساتید پیشکسوت از ظرفیت های اعضای هیات علمی جوان هم استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین مصوبات آموزش عالی بحث آمایش است که به گسترش های علوم پزشکی شکل و چارچوب داده است. این مصوبه تاثیر زیادی در آموزش عالی سلامت داشته است.

لاریجانی با تاکید بر لزوم استفاده از تمامی اعضای هیات علمی عنوان کرد: در بوردها لازم است از این ظرفیت استفاده شود و شبکه ای در کشور تشکیل شود.

وی افزود: راه اندازی بوردها باعث شده که ضمن بهره برداری از ظرفیت اساتید پیشکسوت، اعضای هیات علمی جوان نیز در این برنامه وارد شوند و دقت و کیفیت طراحی سوالات آزمون ها هم، ارتقا یابد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به چالش هایی که در آزمون ها وجود داشته گفت: در برنامه تحول به سمت استاندارد های جهانی در طراحی سوالات حرکت کرده ایم. برای مثال، در آزمون دستیاری در ۲ سال گذشته کمپین های طراحی سوالات تشکیل و از مشارکت همه دانشگاه ها بهره‌برداری شده است.

وی ادامه داد: سوالات طراحی شده طی مراحل مختلف پالایش شد و تیم های تخصصی روی این سوالات با امنیت بالا کار کردند. این باعث شد کیفیت آزمون دستیاری بسیار ارتقا یابد.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با بیان اینکه در مرکز سنجش آموزش پزشکی در سال آزمون های زیادی برگزار می شود، اظهار داشت: در سال های اخیر به سمت الکترونیکی کردن آزمون ها پیش رفته ایم و در حال حاضر، تنها ۴۰ درصد آزمون ها به روش سنتی برگزار می شود و مابقی یا کاملا الکترونیک، یا تلفیقی برگزار می شود.

وی ادامه داد: با اجرای برنامه آمایش و برنامه های تحول امروز در تمام مناطق آمایشی حداقل یک مرکز آزمون وجود دارد که ظرفیت خوبی دارند و باعث ایجاد تسهیلاتی برای داوطلبان شده است.

لاریجانی با اشاره به تحول در هیات های ممتحنه گفت: از ظرفیت تمام اعضای هیات علمی در این بوردها استفاده می شود و سوالاتی که در مناطق آمایشی طراحی می شود با تکنیک هایی پالایش و نهایی می شوند.

وی با تاکید بر اینکه مصوبه آمایش ظرفیت های زیادی در کشور ایجاد کرده بیان کرد: تشکیل گروه های آموزشی آمایشی از دیگر برنامه های در دست پیگیری است و امیدوارم بتوانیم از این ظرفیت ها به خوبی استفاده کنیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت به محاسبات نیروی انسانی اشاره کرد و گفت: لازم است با توجه به نیازهای کشور به نحوی برنامه ریزی شود که دانش آموختگان علوم پزشکی متناسب با این نیازها تربیت شوند. از اسناد بالادستی هم در محاسبات نیروی انسانی استفاده می شود.


وی با تاکید بر اینکه توسعه آموزش عالی باید بسترهای توسعه کشور را فراهم نماید، اظهار داشت: کشور ما در آموزش عالی رتبه خوبی دارد و لازم است با آموزش های کارآفرینی به دانشجویان تحصیلات تکمیلی، زمینه های حضور دانش آموختگان در صنعت و بازار فراهم شود.

لاریجانی به راه اندازی دوره مجازی کارآفرینی در دانشگاه علوم پزشکی مجازی اشاره کرد و گفت: دانشگاه ها هم لازم است در فیلدهای مناسب زمینه های ارتباط با صنعت را فراهم کنند.

وی با بیان اینکه دانشگاه های علوم پزشکی اعتباربخشی شده اند، افزود: هدف این است که به سمت استاندارد سازی آموزش حرکت کنیم و این روش در دانشکده ها و گروه های آموزشی هم لازم است پیاده شود.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی ادامه داد: مجوز گسترش های جدید در دانشگاه ها برمبنای استاندارد بودن فرایندها و امتیاز اعتباربخشی دانشگاه ها صادر می شود.

وی عنوان کرد: انتظار از هیات های ممتحنه علوم پایه این است که با توجه به نیازهای مناطق مختلف کشور، ترجمان برنامه های تحول و نوآوری در علوم پایه تدوین شود.

لاریجانی در پایان خاطرنشان کرد: این فرصت فراهم است تا اعضای بوردها در سیاستگذاری حوزه آموزش بیشتر مشارکت کنند و همچنین شرایط کشور و مناطق آمایشی در کنار هم مدنظر قرار گیرد.

کد خبر: 1003520

وب گردی

وب گردی