حضور ایران در سوریه قانونی است

نماینده ویژه پوتین در امور سوریه تأکید کرد، تشکیل احتمالی گروه کاری درباره خروج نظامیان خارجی از سوریه ارتباطی به حضور قانونی مشاورین نظامی ایرانی ندارد و مقامات تهران به وعده خود درباره عدم‌حضور در مناطق مرزی "بلندی‌های جولان" عمل کرده‌اند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز،"الکساندر لاورنتیف" نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور سوریه در گفت‌وگو با خبرگزاری «نووستی» اعلام کرد که مسکو امکان تشکیل گروه کاری درباره خروج نیروهای نظامی خارجی از خاک سوریه را بعید نمی‌داند، ولی این مسئله ارتباطی به حضور نظامیان ایرانی ندارد.

وی در پاسخ به سؤالی در باره امکان تشکیل چنین گروه کاری با مشارکت کشورهای همسایه سوریه، ازجمله اسرائیل، توضیح داد: «ما معتقدیم که چنین گروه کاری مسلماً می‌تواند تشکیل شود، البته نه به‌منظور تأثیرگذاری یا کمک کردن به خروج نظامیان ایرانی از سوریه. نظریه تشکیل این گروه در راستای کمک به حل‌وفصل اوضاع در سوریه و به‌خصوص خارج شدن نیروهای نظامی خارجی از خاک این کشور است».

لاورنتیف افزود: «البته در این رابطه هنوز مشکلات متعددی وجود دارد، برای اینکه در خاک سوریه نیروهای خارجی، از جمله ایرانی، هستند که حضورشان قانونی است و مشاورین و کارشناسان نظامی ایرانی برای کمک به ارتش سوریه و به‌دعوت مقامات دمشق در این کشور حضور دارند. ولی حضور نظامیان آمریکایی، فرانسوی و برخی نیروهای خارجی دیگر در سوریه، غیرقانونی است».

این دیپلمات روس یادآور شد: «این در حالی است که هیچ کس چنین حقی را به این نیروهای نظامی خارجی نداده است، نه دولت قانونی سوریه و نه شورای امنیت سازمان ملل، و به همین دلیل حضور آنها در خاک سوریه غیرقانونی است».

نماینده ویژه پوتین همچنین تأکید کرد که ایران، به‌رغم تصمیم "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا درباره به‌رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان، همچنان به وعده خود عمل کرده و تاکنون نظامیان ایرانی حاضر در سوریه به خطوط مرزی سوریه ــ اسرائیل در منطقه جولان نزدیک نشده‌اند.

لاورنتیف در پاسخ به سؤالی درباره اینکه تصمیم دولت آمریکا درباره وضعیت "بلندی‌های جولان" چه‌تأثیری بر حضور نظامیان ایرانی در سوریه گذاشته، گفت: «ما پیش از این با دوستان ایرانی‌مان به توافق رسیده بودیم که واحدهای نظامی خاصی (متشکل از نیروهای دولتی سوریه و پلیس نظامی روسیه) در خطوط مرزی در منطقه بلندی‌های جولان حضور داشته باشند تا امنیت منطقه و کاهش تنش جنوبی را تأمین کنند که منطقه‌ای معادل 75 الی 80 کیلومتر را شامل می‌شود و نظامیان ایرانی برای اطمینان خاطر همسایگان سوریه، در این منطقه فعالیتی نداشته باشند و مقامات تهران، به‌رغم اقدام یکجانبه طرف آمریکایی، همچنان به توافقات صورت‌گرفته در این رابطه و وعده خود عمل می‌کنند».

این خبرگزاری در ادامه یادآور شده، در پایان سفر اخیر "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسرائیل در ماه فوریه سال جاری از توافقاتی درباره تشکیل گروه مشترک چندجانبه درباره خروج نیروهای نظامی خارجی از سوریه سخن گفت. "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه بعد از آن یادآور شد که چنین نظریه‌ای وجود دارد که به حل‌وفصل نهایی اوضاع در سوریه پس از پیروزی کامل بر تروریست‌ها بپردازد.

رسانه‌های گروهی اسرائیلی نوشته‌اند که نتانیاهو به رهبران روسیه و آمریکا اصولی را برای حل‌وفصل مناقشه در سوریه، از جمله درباره خروج نظامیان خارجی از این کشور پیشنهاد داده است. مقامات کرملین این مسئله را تکذیب کرده‌اند که نتانیاهو «طرحی به‌روی کاغذ» درباره سوریه به روسیه ارائه داده باشد، البته یادآور شدند که در جریان دو سفر اخیر نتانیاهو به مسکو، دو طرف به‌طور دقیق روند اوضاع در سوریه را مورد بررسی قرار دادند.

تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1003580

وب گردی

وب گردی