مأموریت ویژه دانشگاه‌های بزرگ، مدیر پروری است

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در "چهارمین همایش ملی آموزش عالی" گفت: باید ماموریتی برای دانشگاه ها تعریف کنیم. علاوه بر این دانشگاه های بزرگ، ماموریتی ویژه دارند که باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد که آن مدیر پروری است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، چهارمین همایش ملی آموزش عالی با شعار "دانشگاه جامعه‌محور" صبح امروز (دوشنبه ۹ اردیبهشت‌ماه ۹۸) با حضور منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم، محمود فتوحی، رئیس دانشگاه صنعتی شریف، حجت‌الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و استادان نمونه کشور در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این مراسم اظهار کرد: چهار سال پیش فکر کردیم این نیاز وجود دارد که سالی یک بار با استادان دانشگاه دور یکدیگر جمع شویم. دور چهارم مصادف شد با انتخاب و معرفی استادان نمونه کشور.

وی ادامه داد: جامعه ما نیاز به معرفی الگوها دارد و برگزاری چنین مراسمی در همین راستا است. قائل به این نکته هستیم که باید ماموریتی برای دانشگاه ها تعریف کنیم. علاوه بر این دانشگاه های بزرگ، ماموریتی ویژه دارند که باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد که آن مدیر پروری است.

شریعتی نیاسر تصریح کرد: در بعضی از دانشگاه های بزرگ، آزمایشگاهی را تحت عنوان "آزمایشگاه اجتماعی" تعریف می کنند تا دانشجویان بتوانند در آینده، شرایط سخت را مدیریت کنند.

وی افزود: بررسی این موضوع که چند درصد از مدیران کشور در چهل سال گذشته، دانش‌آموخته دانشگاه های بزرگ هستند؛ می تواند هدف آینده ما را بهتر ترسیم کند.

معاون آموزشی وزیر علوم در ادامه ار شهید مرتضی مطهری، معلم برجسته کشور یاد کرد و گفت: سال ۸۸، دستورالعمل معرفی استادان نمونه تدوین شد و چند سال بعد مورد بازبینی قرار گرفت. مهمترین هدف، تجلیل از استادان و تکریم جایگاه اعضای هیات علمی دانشگاه هاست. بین ۲۰۰ تا ۲۸۵ امتیاز در نظر گرفته ایم. دانشگاه ها، استادان نمونه را به ستاد معرفی می کنند. البته ستاد، ۳۰ درصد ضریب برای دانشگاه های مناطق محروم در نظر می گیرد.

وی افزود: سال ۹۶ نزدیک به ۳۹۴ استاد را از ۴۶ مرکز آموزش عالی اعم از دولتی و غیردولتی معرفی کردیم. سال گذشته هم چنین روندی را ادامه دادیم.

شریعتی نیاسر با اشاره به ملاک های انتخاب استادان نمونه گفت: قرار شد از هر دانشگاه، یک استاد معرفی شود. البته دانشگاه چمران به دلیل مشارکت پررنگ یک استاد در بحث سیل، استثناست. همچنین استادان معرفی شده نباید مسئولیت اجرایی در دانشگاه محل خدمت خود داشته باشند.

معاون آموزشی وزارت علوم در پایان گفت: هدف از معرفی سرآمدان آموزشی، به تصویر کشیدن نقش استادان در جامعه است. با مشورت وزیر علوم، تفاهم نامه ای بین سه وزارتخانه علوم، آموزش و پرورش و بهداشت امضا شده تا گام هایی جدی تر در آینده برداریم.

انتهای پیام /

کد خبر: 1003611

وب گردی

وب گردی