دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد وارد شبکه حقیقی حل مسئله می‌شوند

دکتر طهرانچی درباره مزیت دانشگاه آزاد اسلامی برای تحصیل دانشجویان دکتری، گفت: به دانشجویان دکتری قول می‌دهیم آنها را وارد یک شبکه حقیقی حل مسئله خواهیم کرد تا بتوانند در این زمینه موثر عمل کنند.

به گزارش گزوه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درباره مرکز نشر علمی گفت: نشر مکتوب، میراث مکتوب هر کشوری بوده و ماندگار است و تا امروز هیچ میراث دیگری جایگزین آن نشده است.

وی با تاکید بر اینکه نشر مکتوب به‌خصوص کتاب، سرمایه هر کشوری است، ادامه داد: در بحث کتاب غفلت‌هایی کردیم و از طرف دیگر دانشگاه آزاد اسلامی نیز آن‌طور که باید و شاید با این مسئله به‌صورت کیفی و بنیادین برخورد نکرده است، البته در حوزه کمی موفق بودیم و آمارهای پرحجمی در این خصوص داریم؛ اما واقعیت این است که نمی‌توان هر نوشته‌ای که منتشر می‌شود را کتاب دانست.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: زمانی که کتاب مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، نشان‌دهنده این است که نتوانسته جایگاه و نقش‌آفرینی جدی خودش را ایفا کند و ما در این دانشگاه در دوره فعلی نگاه جامعی به نشر علمی خواهیم داشت، البته منظور از نشر علمی صرفاً کتاب نیست و همه حوزه‌ها را شامل می‌شود.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه ما در دانشگاه آزاد اسلامی جامعه‌ای با جمعیت یک‌میلیون و 200 هزار نفری هستیم، ادامه داد: قطعاً این جمعیت بهترین فرصت است که انواع جدیدی از کتابخوانی و فروش کتاب را تضمین کنیم. به‌عبارت دیگر، باید امروزه نگاهی متفاوت به نوع کتاب داشته باشیم.

وی افزود: دانشجو بهترین قشری است که باید یاد بگیرد کتاب بخواند و باید کتاب به دست این قشر برسد؛ متاسفانه ما دانشجو را به‌گونه‌ای تربیت می‌کنیم که در دوران تحصیلش تنها کتاب تخصصی می‌خواند و بعد از آنکه تحصیلش تمام شد، دیگر کتاب نمی‌خواند؛ در حالی که باید این ضعف را جبران کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه باید برای چاپ کتاب، خواندن و رساندن آن به دست مخاطب برنامه‌های نوآورانه داشته باشیم، تصریح کرد: قالب قبلی ما در این زمینه مورد رضایت نبود و نباید فراموش کنیم که کتاب نزدیکی جدی با رسانه دارد و یکی از مباحث جدی نیز این است که باید رسانه و کتاب دوشادوش یکدیگر زندگی کنند و رسانه‌ها می‌توانند کتاب را به در خانه مردم ببرند.

دکتر طهرانچی در توضیح بیشتر این مسئله گفت: در گذشته کتابفروشی‌هایی داشتیم که ذائقه مردم را می‌دانستند و مخاطب را می‌شناختند؛ اما امروزه آن کتابفروشی‌ها را نداریم و جای آن را باید رسانه‌ها بگیرند؛ در حقیقت رسانه باید نقش معرفی و ذائقه‌شناسی و اطلاع‌رسانی را در حوزه کتاب ایفا کند.

وی بیان کرد: امروزه نیازمند هوشمندی در توزیع کتاب هستیم و در همین راستا در سال 98 در حوزه کتاب تأمل کرده و راه‌حل پیدا خواهیم کرد و یکی از مسائل جدی ما حوزه کتاب خواهد بود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درباره مزیت این دانشگاه برای تحصیل دانشجویان دکتری گفت: به دانشجویان دکتری قول می‌دهیم که آنها را وارد یک شبکه حقیقی حل مسئله خواهیم کرد تا بتوانند در این زمینه موثر عمل کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه عمر چهار، پنج‌ساله دانشجویان دکتری بزرگ‌ترین هزینه‌ای است که آنها پرداخت می‌کنند، تصریح کرد: آنها همین زمان را صرف می‌کنند تا یک تز دکتری بنویسند و این جزو بزرگ‌ترین هزینه‌هاست، از سوی دیگر دانشگاه آزاد اسلامی را باید به‌جای دانشگاه کلاس‌محور به دانشگاه شبکه‌محور تبدیل کنیم که در حال تدبیر در این خصوص هستیم.

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: مزیت دانشگاه آزاد اسلامی این است که در حال راهبری رشته‌ها در حوزه‌های مختلف است و برای عمری که دانشجویان دکتری می‌گذارند، ارزش قائل هستیم.


انتهای پیام/

کد خبر: 1003669

وب گردی

وب گردی