عربستانی نمی تواند جایگزین ایران برای تولید انرژی شود

خبرگزاری رویترز در گزارشی درباره عواقب جدی خروج نفت ایران و ونزوئلا از بازار‌های جهانی هشدار داد و نوشت تولیدکنندگان دیگر نمی‌توانند پیامد‌های ناشی از آن را جبران کنند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، به نقل از رویترز، علی‌رغم ادعای مقامات آمریکا مبنی بر اینکه خروج نفت ایران از بازار‌های نفتی مشکل چندانی ایجاد نمی‌کند تحلیل‌گران و رسانه‌های بین‌المللی همچنان نسبت به دشواری‌ها و پیامد‌های مخرب این اقدام ضدایرانی آمریکا در عرصه جهانی هشدار می‌دهند.

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه بار دیگر در گزارشی هشدار‌آمیز نوشت: «تشدید تحریم‌های آمریکا علیه نفت ایران و اجرای آن‌ها در ماه مه، موانع عرضه نفتِ نیمه‌سنگین به بازار‌های جهانی را افزایش می‌دهد و با کمبود بشکه‌های این نوع نفت، قیمت‌ها بالا خواهد رفت و اختلاف بین خریداران و فروشندگان نیز بیشتر می‌شود».

بنا به این گزارش، آمریکا در حالی هفته گذشته محدودیت‌های جدیدی بر صادرات نفت ایران اِعمال کرد که پیش از این تحریم‌هایی را علیه نفت ونزوئلا و آنگولا وضع کرده بود. آنگولا یکی از تولیدکنندگان بزرگ نفت سنگین و نیمه‌سنگین است که پالایشگاه‌ها می‌توانند با تصفیه آن بهترین محصولات مانند سوخت جِت تولید کنند.

به نوشته رویترز، پالایشگاه‌ها همچنین به‌شدت به دنبال جذب بیشتر نفت شیرین و سنگین ایران و ونزوئلا هستند. گرچه مقامات آمریکایی مدعی هستند عرضه جهانی نفت، با وجود تحریم‌ها (علیه ایران)، به دلیل افزایش تولید نفتِ شیل آمریکا، همچنان ثابت می‌ماند و افزون بر این با افزایش تولید نفت عربستان و روسیه بازار اشباع می‌شود، باید توجه داشت نفت عربستان و روسیه از نوع نفت سبک است.

رویترز درباره پیامد‌های خروج نفت سنگین ایران از بازار‌های جهانی همچنین به نقل از منابع آگاه می‌افزاید «در ماه جاری میلادی عراق ۲ میلیون بشکه «نفت سنگین بصره» را با دو دلار بیشتر از قیمت رسمی به چین فروخت، یعنی با بالاترین قیمت طی ماه‌های گذشته».

این گزارش در بخش افزایش اختلاف بین خریداران و تولیدکنندگان نفت ناشی از تحریم نفت ایران می‌نویسد: برخی از خریداران گویا خود را برای قیمت‌های بالا آمده می‌کنند، اما بیشتر آن‌ها می‌گویند «ما تا جای ممکن در برابر این فشار قیمتی مقاومت خواهیم کرد». این اختلاف بیشتر ناشی از عدم اطمینان درباره میزان صادرات نفت ایران پس از اول ماه مه (زمان توقف معافیت‌های خرید نفت ایران) به‌ویژه موضع نهایی مهمترین خریدار آن یعنی چین است.

رویترز با اشاره به اینکه وزارت خارجه چین این هفته گفته است پکن به صورت رسمی شکایت خود را به آمریکا اعلام کرده افزود: «تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند چین محدودیت‌های تحریمی را دور می‌زند، به‌یژه اینکه واشنگتن احتمالا تمایلی به تحریم شرکت‌های چینی واردکننده نفت ایران نداشته باشد، زیرا این شرکت همزمان مهمترین خریداران نفت و گاز طبیعی آمریکا هستد».

در همین خصوص، شرکت سی‌ایی‌بی سوئد اعلام کرد چین می‌تواند با مقاومت در برابر فشار‌های تحریمی آمریکا، طی ماه‌های آینده، واردات نفت خام خود از ایران را از حدود ۶۰۰ هزار بشکه روزانه در ماه مارس به حدود یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1003683

وب گردی

وب گردی