ایجاد کلکسیون گیاهان دارویی

ایران رویشگاه گونه‌های بی‌شمار گیاهی‌ست و این تنوع چشمگیر، ضرورت حفظ و نگهداری ذخایر ژنتیک گیاهی با ارزش را توجیه می‌کند.

به گزارش گروه علم‌و‌فناوری ایسکانیوز، سرزمین ایران از نظر ساختار، اقلیم و خاک بسیار ناهمگون بوده و رویشگاه گونه‌های بی شمار گیاهی‌ست. این اختلاف شرایط اقلیمی و همچنین کثرت کوه های گسترده همراه با برخی عوامل بومی طبیعی دیگر در طول زمان سبب پیدایش جوامع گوناگون گیاهی با ترکیب متفاوت از رستنی های مختلف شده است. این تنوع چشمگیر ضرورت ایجاد باغ های گیاهی در سطح کشور را توجیه می کند که با اهداف شناسایی، حفاظت از ذخایر ژنتیک گیاهی، بهره برداری اصولی از جنبه های تحقیقاتی، آموزشی و حتی گردشگری احداث شوند.

پس توسعه و احیا باغ های گیاه شناسی به عنوان مکان هایی برای حفظ و نگهداری ژرم پلاسم هایی با ارزش گیاهی به عنوان اصل انکارناپذیر مطرح و مورد توجه است. کشور ایران از نظر گستردگی و تنوع آب و هوایی به گونه ای است که تفاوت درجه حرارت بین سردترین و گرم ترین نقاط در یک فصل یا زمان مشخص بیش از 50 درجه سانتی گراد است.


کلکسیون های گیاهی با هدف جمع آوری گونه های مختلف و متنوع، حفظ و نگهداری از آنها به عنوان منابع با ارزش ژنتیکی بالا و جلوگیری از فرسایش و انهدام ژنتیکی احداث شده است. باغ های گیاه شناسی علاوه بر کاربری های تحقیقاتی و پژوهشی، مکان مناسبی برای ایجاد اکوسیستم های مختلف و حفاظت از گونه های متنوع گیاهی بوده و نقش مهمی در زمینه های مختلف تحقیقاتی همچون علوم گیاهی و باغبانی، آموزش عمومی و آشنا ساختن مردم به اهمیت گیاهان و لزوم حفاظت از آن ها را بر عهده دارند.

به علاوه این گونه مکان ها به عنوان ذخیره‌گاه ژنتیکی گیاهان در معرض خطر انقراض مورد استفاده قرار می گیرد. در باغ های گیاهشناسی امکانات لازم برای مطالعه و تحقیق درباره تنوع زیستی و حفاظت از آن ها فراهم است. با بهره گیری از روش های مختلف علمی، امکان شناخت گونه های گیاهی کشور فراهم گشته و محدوده پراکنش آن ها تعیین می شود. تحقیق در زمینه روش های تکثیر و پرورش گونه های با ارزش از نظر حفاظتی و اقتصادی از موضوعات دیگری است که در باغ های گیاه شناسی به آن پرداخته می شود.


در حال حاضر اهمیت احداث و بهره برداری از کلکسیون ها، باغ های گیاه شناسی و پارک های علمی-تحقیقاتی برای کشورهای مختلف امری ضروری تلقی می شود؛ زیرا که این مراکز علاوه بر داشتن جاذبه های گردشگری، بستری مناسب برای فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی علمی به شمار می آیند.

پس در تمامی استان های کشور به ویژه مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی طرح های کلکسیون های گیاهان دارویی در حال اجراست. در ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی معاونت علمی و فناوری نیز از ابتدای سال 1392 تا کنون با توجه به الزام سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی در راهبردهای 3 و 9 با تاکید بر تقویت و توسعه بانک ژن انواع گونه های گیاهان دارویی انحصاری یا در حال انقراض و ترویج، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در حوزه گیاهان دارویی و فرآورده های گیاهی طرح های مختلف استقرار کلکسیون گیاهان دارویی به اجرا در آمده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1003685

وب گردی

وب گردی