کشف قسمت جدیدی از مغز

محققان دانشگاه « اورگان » به تازگی کشف کردند، قسمتی در مغز موش‌ها وجود دارد که وظیفه هماهنگی و یکی کردن صدا، حرکت و انتظار برای جایزه را کنترل می کند.

به گزارش گروه علم‌و‌فناوری ایسکانیوز، دانشمندان می دانستند، سیگنال هایی که از گوش به مغز، تالاموس و قشر شنوایی گوش می رسند، تولید صدا می کنند با وجود این که چگونه مغز تصمیم می گیرد نسبت به این سیگنال ها عکس العمل نشان داده و یا حرکتی از خود نشان دهد، تاکنون برای محققان ناشناخته باقی مانده بود.

در یک سری مطالعات، محقق آزمایشگاه «سانتیاگو جارامیلو»، استاد زیست شناسی و عضو موسسه علوم عصبی در دانشگاه « اورگان »، بخشی از مغز که به عنوان دم خلفی « استریاتوم » پشتی شناخته می شود را به عنوان یک بازیکن کلیدی شناخته شده است.

در ماه آوریل 2018، گروه جارامیلو گزارش داد که نورون های استریاتوم پشتی، ارائه نمایشی پایدار از صداها در طول وظایف شنوایی از خود نشان می دهند.

در ماه ژانویه جارامیلو گزارش داد که این ناحیه مغز سیگنال ها را از دو مسیر موازی، یکی از تالاموس شنوایی و دیگری از قشر شنوایی دریافت می کند. در مطالعه دوم که در ماه مارس انجام شد، محققان دقیقتر از این که چگونه این قسمت ها سیگنال ها را ادغام می کنند، رمزگشایی کردند.

جارامیلو می گوید: «‌سیگنال ها از هر دو مسیر به شما می گویند که فرکانس صدا بسیار خوب است. این به راحتی توضیح می دهد که چرا اگر شما قشر شنوایی را خاموش یا مسدود کنید، باز هم سیگنال هایی را که از تالاموس شنوایی به شما می رسد را دریافت می کنید. در مطالعه دوم ما، ادغام صدا، انجام عمل و پاداش را بررسی کردیم. ما می دانستیم که فعالیت نورون ها در این مناطق مغز نشان دهنده صداست؛ اما در مورد اقدامات، عکس‌العمل‌ها و انتظار در مورد پاداش چه؟»

در همین راستا آنها با استفاده از یک دستگاه ضبط الکتروفیزیولوژیک و از طریق طراحی سناریوهای ساده دو گزینه ای، به این نتیجه رسیدند که ادغام پاسخ پاداش یا انتظار از پاداش آموخته شده در استریاتوم خلفی افزایش می یابد.

بیش از 100 آزمایش در این باره انجام شد و در ابتدا 11 موش بالغ ناقص، صدای انفجار کوتاهی از صداهایی با فرکانس بالا و پایین را شنیدند. اگر آنها به راست یا چپ بر اساس فرکانس صدا واکنش نشان داده و حرکت می کردند، به عنوان پاداش، یک یا دو قطره آب در انتظار موش بود. پس از کمی وقفه محققان انجمن، پاداش را تغییر می دادند تا ببینند آیا موش ها می توانند پیش بینی خود را مجددا برنامه ریزی کنند و تغییری در رفتار هدفی داشته باشند یا خیر.

با گذشت زمان، همانطور که موش ها حرکاتشان را برای به دست آوردن پاداش بزرگ تر تنظیم می کردند، مشخص شد که علامت های پاسخ افزایش یافته در استریاتوم پشتی نیز ظاهر می شود.

جارامیلو می گوید: «شما می توانید از اخطار نورون ها متوجه شوید که عملکرد موش نشان می دهد در پی به دست آوردن بهترین و بزرگ‌ترین پاداش است.»

او می گوید: «آنچه که ما در آزمایشگاه انجام می دهیم، علم پایه ای است. ما در حال تلاش برای درک چگونگی عملکرد مغز سالم هستیم، تا در تحقیقات آینده از این دانش برای تشخیص و درمان بهتر نواقص و بیماری ها استفاده کنند. این تحقیق می تواند راه هایی برای استراتژی های درمانی ارائه دهد، به طور بالقوه شامل دستگاه های تخصصی که برای درمان اختلالات شنوایی یا آسیب های مرتبط با سکته مغزی یا صدمات تصادفات به کار می‌رود می‌شود.

تحقیقاتی که در آزمایشگاه این محققان به منظور درک چگونگی یادگیری مغز برای تصمیم گیری بهتر انجام شده، اشاره بر این دارد که مناطق و مدارها مغزی در انسان ها شبیه هستند؛ اما این که آیا سیگنال های صوتی از هر دو مسیر عبور می کنند یا خیر هنوز بر دانشمندان پوشیده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1003708

وب گردی

وب گردی