دانشگاه تهران و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تفاهم‌نامه همکاری منعقد کردند

دانشگاه تهران و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی جهت همکاری‌های مشترک علمی در امور سیلاب‌ها، تفاهم‌نامه همکاری منعقد کردند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه تهران، این دانشگاه و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی جهت همکاری‌های مشترک علمی در امور سیلاب‌ها، تفاهم‌نامه همکاری منعقد کردند. این تفاهم‌نامه در رابطه با همکاری‌های علمی، پژوهشی، فنی و آموزشی در زمینه بررسی ابعاد کالبدی، فنی، اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی بازسازی مجتمع‌های زیستی ناشی از پدیده سیلاب بین محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران و علیرضا تابش، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به امضا رسید.
بر اساس این تفاهم‌نامه نظارت علمی بر فعالیت‌ها، پروژه‌ها و طرح‌های بنیاد در بازسازی مناطق آسیب دیده از سیل در تخصص‌های مرتبط محور‌های همکاری‌ها خواهد بود.
محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران، در مراسم امضا تفاهم نامه گفت: «تجربه همکاری و مشارکت در مناطق زلزله‌‌زده منجیل و سرپل‌ذهاب تجربه خوبی بوده است که همکاران دانشگاهی و دانشجویان نهایت تلاش خود را در این زمینه انجام دادند».
وی افزود: «اما این همکاری نشان‌دهنده تمامی پتانسیل دانشگاه نبود. سعی ما بر این است تا در دانشگاه بین فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی ارتباط برقرار کنیم. تجربه ما با بنیاد می‌تواند فراهم‌ساز زمینه همکاری با دانشگاه‌های دیگر نیز شود».
رئیس دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: «هرچه فرایند همکاری دانشگاه‌ها دقیق‌تر طراحی شود، تجربه بهتری به همراه خواهد داشت. در موضوع سیل که با حکم رئیس‌جمهور هیأتی ویژه تشکیل شده است، دانشگاه‌ها به طور خودجوش وارد این مساله شده‌اند».
نیلی تصریح کرد: «این تفاهم‌نامه به همکاری ما با بنیاد مسکن شکل رسمی خواهد داد و به مردم ایران و جامعه این اطمینان را می‌دهد که همه امکانات کشور در خدمت حل مشکل آنها است. چون معتقدیم مردم در مواقع بحران نباید احساس کنند که تنها هستند».
رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر همکاری سایر دانشگاه‌ها در موضوع بحران بیان کرد: «اگر به ظرفیت همه دانشگاه‌ها نیاز باشد، دانشگاه تهران هم از این ظرفیت استفاده می‌کند و سایر دانشگاه‌ها را به همکاری تشویق خواهد کرد».
وی با اشاره به تفاهم‌نامه منعقده گفت: «این تفاهم‌نامه در چهار محور نوشته شده است و نشان می‌دهد که در حوزه مسئولیت اجتماعی حرکت رو به جلو داریم و موضوع مسئولیت اجتماعی دانشگاه در کنار کلاس‌های درس و تدوین مقالات به گفتمان تبدیل شده است تا در این زمینه به مردم خدمتی ارائه شود».
سپس علیرضا تابش، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خاطر نشان کرد: «این یک همکاری واقعی است و یک مهر تأیید علمی بر فعالیت‌های بنیاد است و ما نیازمند این همکاری‌ها می‌باشیم و تمایل داریم در زمینه‌های مختلف به‌ویژه در پدیده سیل‌های اخیر این همکاری صورت گیرد».
وی افزود: «دانشگاه و بنیاد در گذشته نیز همکاری داشته‌اند و اخیراً در زلزله کرمانشاه نیز فعالیت‌های خوبی انجام شده است. این تفاهم‌نامه دارای شرایط مناسبی است به‌ویژه نظارت علمی بر بازسازی و جابجایی روستاها که پدیده جدیدی است که باید مورد توجه قرار گیرد».
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تصریح کرد: «هم‌چنین در زمینه آموزش به کارشناسان و مهندسین نظام فنی اجرایی که در آن مناطق مشغول به فعالیت هستند ما نیازمند همکاری هستیم».
رحیمیان، معاون پژوهشی دانشگاه تهران نیز بابیان اینکه دانشگاه از گذشته ارتباط و همکاری خوبی با بنیاد مسکن داشته است، گفت: «از زمانی که زلزله شمال کشور اتفاق افتاد مؤسسه‌ای ایجاد شد و همکاری بنیاد از آن موقع با دانشگاه‌ها ادامه داشته است».
وی خاطر نشان کرد: «در سیلا‌ب‌های اخیر نیز پیشنهاد همکاری مطرح شد تا دانشگاه یار و بازوی علمی بنیاد شود. در یک برهه زمانی دانشگاه‌ها به سمت تولید مقاله رو آوردند البته باید گفت در این زمینه موفق عمل شده است».
رحیمیان افزود: «ولی در سال‌های اخیر دانشگاه‌ها این رویکرد را دارند که باید در مسائل اجتماعی فعالیت داشته باشند. یکی از اهداف ما در دانشگاه تهران اخلاق و مسئولیت پذیری اجتماعی است و این همکاری و انعقاد تفاهم‌نامه در جهت دستیابی به این اهداف می‌تواند مؤثر قرار گیرد».

انتهای پیام/

کد خبر: 1003714

وب گردی

وب گردی