مقاومت نیمی از اروپایی ها دربرابر واکسیناسیون فرزندان

واکسیناسیون کودکان به یکی از مهمترین چالش های بهداشت عمومی در قاره سبز تبدیل شده است چرا که بیش از نیمی از اروپایی ها در برابر واکسیناسیون فرزندان خود مقاومت می کنند.

به گزارش ایسکانیوز از شبکه تلویزیونی یورونیوز، تازه ترین مطالعات کمیسیون اروپا حاکی از به خطر افتادن بهداشت عمومی در اروپا است.
گزارش کمیسیون اروپا نشان می دهد ، بیش از به نیمی از شهروندان اروپا به اشتباه بر این باورند که واکسیناسیون اثرات جانبی مضر و مخربی دارد.
علت این باور غلط وجود اخبار فراوانی است که در شبکه های اجتماعی درباره مضرات واکسیناسیون منتشرمی شود و برخی از والدین را برآن داشته تا روند اجباری واکسیناسیون فرزندان خود را انجام ندهند.
همزمان با انتشار این اخبار، گروه های ضدواکسیناسیون در قاره سبز روزبروز قدرتمندتر می شوند.
در گردهمایی های انتخابات در اروپا برخی از نامزدها در حمایت از گروه های ضد واکسیناسیون برآمده اند تا جایی که «کارزارضد واکسیناسیون» تبدیل به یکی از موضوع های مورد بحث سیاسی شده است.
یکی از مهم ترین گروه های سیاسی حامی کارزار ضدواکسیناسیون ائتلاف حاکم در ایتالیا است.
دولت ایتالیا در سال گذشته طرح واکیسناسیون اجباری را که به توصیه سازمان جهانی بهداشت آغاز شد، متوقف کرد و اجازه داد تا والدین آزادانه در این باره تصمیم گیری کنند.
بر اساس آخرین مطالعات کمیسیون اروپا، 48 درصد از افراد نظرسنجی شده در این قاره بر این باورند که واکسن اثرات جانبی منفی بر فرزندانشان می گذارد.
در مقابل 41 درصد باوری متفاوت دارند و فکر می کنند که واکسن هیچ اثر جانبی و خطرناکی ندارد.
البته آمارها نشان می دهد در بیش از نیمی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله فرانسه و انگلیس بیشتر از 50 درصد شهروندان به اشتباه عقیده دارند که واکسیناسیون فرزندانشان خطرات جانبی دارد.
سازمان جهانی بهداشت در واکنش به گزارش های کمیسیون اروپا بیانیه ای داده که در آن تاکید شده است اثرات جانبی و خطرناک ناشی از واکسیناسیون به اندازه ای نادر است که دلیلی برای توقف آن وجود ندارد.
علاوه بر این، سازمان جهانی بهداشت در آخرین گزارش خود آورده است که شک و تردیدها درباره واکسیناسیون «یکی از مهم ترین تهدیدهایی است که در سال 2019 بهداشت عمومی را به چالش می کشد.»
یونیسف هم در آخرین گزارش خود در ماه مارس گذشته هشدار داد که شیوع سرخک در 98 کشور جهان در سال 2018 نسبت به سال قبل از آن با افزایش مواجه شده است. به اعتبار این گزارش خطر شیوع سرخک بسیار سریع تر و فراگیرتر از ابولا، سل و یا حتی آنفولانزا است.
مرکز پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا اعلام کرد که از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون 695 مورد ابتلا به ویروس فراگیر سرخک در این کشور به ثبت رسیده که این امر نشانگر شیوع بی سابقه و نگران کننده این بیماری پس از ریشه کن شدن رسمی آن در سال 2000 است.
برخی منابع پزشکی شیوع مجدد سرخک در آمریکا را خودداری برخی افراد از زدن واکسن سرخک و به راه افتادن جنبش ضد واکسن در برخی از ایالت های این کشور می دانند.

ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1003720

وب گردی

وب گردی