تاسیس دانشگاه D8؛ نقطه آغاز تبادل گسترده دانشجو با کشورهای عضو آن

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تاسیس دانشگاه D8 می تواند نقطه شروع تبادل گسترده دانشجو میان این کشورها و توسعه علمی به حساب آید.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست هیئت امنای دانشگاه D8‌ با حضور وزیر علوم، وزرا و نمایندگان کشورهای عضو D8‌، صبح امروز در وزارت علوم برگزار شد.

دکتر منصور غلامی در این مراسم با اشاره به جزئیات سازمان D8، گفت: سازمان همکاری اقتصادی D8 متشکل از هشت کشور در حال توسعه اسلامی ایران، ترکیه، پاکستان، بنگلادش، اندونزی، مالزی، مصر و نیجریه است. این سازمان با جمعیتی حدود یک میلیارد و 60 میلیون نفر و نیروی کار 400 میلیونی، ظرفیتی بزرگ در جهان روبه گذار، آشفته و پرچالش کنونی محسوب می شود.


وی ادامه داد: تقویت مناسبات علمی، آموزشی و پژوهشی میان این سازمان بین اسلامی، گامی مهم ،کلیدی و نقطه عطفی در مسیر همگرایی میان کشورهای عضو به حساب می آید، کشورهایی که اکنون بیست و دومین سال قرار گرفتن زیر چتر همگرایی را پشت سر می گذارد.

وزیر علوم گفت: بیش از یک دهه قبل که ترسیم «نقشه راه 10 ساله گروه هشت (D8)» بین سال های (2018-2008) در دستور کار قرار گرفت و به تصویب اعضا رسید، همکاران من در وزرات علوم، تحقیقات و فناوری ایران، تاسیس یک دانشگاه بین الدولی را به عنوان گامی کلیدی در راه تحقق این نقشه راه پیشنهاد کردند.


وی بیان کرد: در بند 7 بخش 10 این نقشه راه بر لزوم «تقویت همکاری های علوم و فناوری با هدف نهادینه کردن این همکاری ها از طریق تاسیس مراکز تحقیقاتی دانشگاه موسسه D8» شده است.


غلامی افزود: ایران با تاسیس و میزبانی این دانشگاه، گامی مهم در مسیر محقق کردن نقشه راه گروه هشت برداشته است، گامی که البته موفقیت آن به همکاری و همیاری شما همکاران در کشورهای عضو نیاز دارد. هدف ما از میزبانی این دانشگاه، ارتقای سطح همکاری های علمی فی مابین، توسعه دانش در جهان اسلام از طریق تبادل دانشجو و همکاری دانشگاهی است.

تمامی اعضای گروهD8، از توانمندی و ظرفیت های بیشمار علمی و فناوری برخوردار هستند این توانمندی‌های ما می‌توانند جهان اسلام را مختلف‌تر کرده و آن را مسیر حل مشکلات مسلمانان سوق دهد.

غلامی افزود: جمهوری اسلامی ایران دارای ۴.۲ میلیون دانشجوی دانشگاهی است که یک میلیون نفر آنان در مقاطع تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل هستند. همچنین ۳۹ پارک علم و فناوری و نظام آموزشی مستحکم کشور توانسته است 29 دانشگاه آن را بر اساس رتبه بندی تایمز میان دانشگاه‌های برتر دنیا قرار دهد که آماده همکاری و تجمیع توانمندی ها است.

وی اضافه کرد: گزارش سال 2011 سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) نشان می‌دهد 8 کشور عضو D8، با اعزام 404 هزار دانشجوی خارجی؛ یعنی حدود 10 درصد کل جمعیت دانشجویان بین‌المللی، جزو کشورهای اصلی اعزام کننده دانشجوی خارجی هستند.
وزیر علوم بیان کرد: ما بایستی به این بیندیشیم که چگونه این علاقه مندان به تحصیل دانش در جهان اسلام، می توانند از ظرفیت های داخلی D8 استفاده کنند. کشورهای ترکیه، مالزی، اندونزی، بنگلادش، مصر پاکستان و نیجریه هریک دانشگاه های معتبری دارند که می‌توانند پذیرای دانشجویان یکدیگر باشند.

به گفته وی، تاسیس دانشگاه D8 می تواند نقطه شروع تبادل گسترده دانشجو میان این کشورها و توسعه علمی به حساب آید.

غلامی افزود: جهان در حال توسعه و نوظهور که کشورهای عضو گروه هشت بخشی از آن هستند، برای گام نهادن در راه پیشرفت، مسیری جز علم و فناوری وجود ندارد و راه علم و فناوری نیز از دانشگاه می گذرد. دانشگاه بین المللی گروه 8 علاوه بر اینکه ظرفیت تربیت نیروی انسانی این سازمان را تقویت می‌کند، فرآیند بین‌المللی شدن دانشگاه ها و آموزش عالی کشورهای عضو را نیز تسهیل خواهد کرد.


وی اظهار کرد: در جهانی که هر روز بر جمعیت دانشجویان بین المللی آن افزوده می شود، جمهوری اسلامی ایران برای توسعه دانشگاه بین المللی گروه 8، دست یاری به سمت کشورهای عضو دراز کرده است.

وزیر علوم گفت: پشتوانه این تلاش کشورهای عضو D8، نیروهای انسانی توانمند آنان، خواست مسئولان و جامعه علمی و به‌خصوص پشتوانه تمدن بزرگ اسلامی ماست. گردش آزاد علم و دانش و گشودن درهای نوآوری و فناوری به سوی دیگر کشورهای نیازمند، از خصوصیات تمدن بزرگ اسلامی و شکوفایی علم در جهان اسلام در سده‌های قبل است.

وی بیان کرد: ما معتقدیم که نباید در جهان اسلامی مرزی مابین انتقال دانش و نوآوری وجود داشته باشد. علم متعلق به همه انسان ها در تمامی نقاط کره زمین است و ما آغازگر روند توسعه علمی بی مرز خواهیم بود.
انتهای‌ پیام /

کد خبر: 1003740

وب گردی

وب گردی