ایران الگوی مثال زدنی برای کشورهای دنبال توسعه است

وزیر آموزش و پرورش نیجریه معتقد است که ایران با وجود تحریم ها و با ایستادگی و استقلال خود، توانسته است به پیشرفت‌های خوبی در دانش و فناوری دست پیدا کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، ظهر 9 اردیبهشت ماه سال جاری « آدامو آدامو »، وزیر آموزش نیجریه با « سورنا ستاری » معاون علمی و فناوری رییس جمهوری دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر آموزش نیجریه با اشاره به انقلاب اسلامی به عنوان یک تحول افتخارآفرین برای ایران و الگویی ارزنده برای دیگر کشورها گفت: ایران توانسته است پس از انقلاب اسلامی به پیشرفت‌های علمی و فناوری قابل توجهی دست پیدا کند. این پیشرفت‌ها بسیار ارزنده و افتخارآفرین است و الگویی مناسب برای دیگر کشورها به شمار می‌رود.

به گفته آدامو، این توانمندی که با استقلال و ایستادگی حاصل شده، به کشورهای در مسیر توسعه، انگیزه می‌بخشد و عزمشان را برای تلاش بیش تر و رسیدن به پیشرفت تقویت می کند. در این راه همکاری و تعامل علمی و فناورانه با ایران به ویژه در حوزه فناوری های پیشرفته این روند را سرعت می بخشد.

وی با بیان این‌که بخش قابل توجهی از ظرفیت‌های نیجریه در حوزه نفتی است، فناوری‌های حوزه نفت و پتروشیمی را یکی از حوزه‌هایی دانست که می‌تواند در تعامل ایران و نیجریه شکوفا شود.

آدامو ابراز کرد: توجه عمده کشورهای آفریقا به توانمندی‌های ایران است چرا که این کشور توانسته با وجود تحریم و محدودیت ها به کمک استقلال و ایستادگی پیشرفت‌های مطلوبی در حوزه دانش، فناوری و همچنین اقتصادی برسد. بنابراین آماده هستیم تا در حوزه های گوناگون فناوری، همکاری خود با ایران را گسترش دهیم.

توسعه زیست‌بوم کارآفرینی مشترک با حمایت از جوانان خلاق و کارآفرین

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این دیدار، تحول ایران از کشوری نفت‌محور به دانش‌بنیان را نقطه جهش کشورمان دانست و گفت: ایران در کنار بهره‌مندی از سرمایه‌های عظیم و ارزنده زیرزمینی خود، از نوآوری و دانش جوان تحصیل‌کرده به عنوان سرمایه ارزنده دیگری بهره می‌جوید؛ لازم است تا کشورهایی که منابع زیرزمینی را به عنوان محور نخست حیات اقتصادی خود می‌شناسند، نگاهی تازه به این سرمایه غیرملموس و ارزشمند داشته باشند

ستاری، محقق شدن زیست‌بوم مشترک همکاری های فناورانه ایران و دیگر کشورها را به کمک فعالان دانشی و فناوری ممکن دانست و گفت: تعامل میان کشورها از مسیر سرمایه‌گذاران، فعالان دانش بنیان و استارتاپی عبورمی کند و دولت ها باید با کمک به ایجاد پارک‌های علم و فناوری، کارخانه‌های نوآوری، مراکز رشد، شتاب‌دهنده‌ها و بسترهای تبادل دانش و فناوری به صورت مشترک این مسیر را هموار و برای عبور قطار تعامل های علمی و فناوری، ریل گذاری کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1003781

وب گردی

وب گردی