نصراللهی: سازمان‌های دولتی خود را بی‌نیاز از دانشگاه‌ها می‌دانند

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، گفت: وقوع بحران‌ها، طبیعی‌ست، گریزی از آن نیست و همه کشورها و سازمان ها در معرض وقوع آن قرار دارند؛ اما آنچه که غیر طبیعی است این است که دانشگاه ها، مراکز آموزشی، مراکز پژوهشی و برخی از مسئولان کشور، دغدغه نداشته باشند.

اکبر نصراللهی رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و استاد مدیریت بحران در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در خصوص نقش دانشگاه ها در مدیریت بحران، گفت: دانشگاه مرکز شناخت مسائل، مشکلات و چالش‌های جامعه و تبیین صحیح دلایل بروز این مشکلات است. همچنین دانشگاه محلی برای پیش بینی تحولات و وقایع آتی بخش های مختلف کشور و یافتن راه حل هایی برای مدیریت و جهت‌دهی صحیح تحولات است.

نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانه‌های حرفه‌ای افزود: بدیهی است که مدیریت بحران یکی از مسائل بسیار مهم کشورمان است و دانشگاه نمی تواند در مورد این موضوع بسیار مهم و راهبردی بی تفاوت باشد؛ چراکه ایران در معرض چالش ها و بحران های متعددی قرار دارد.

او ادامه داد: سازمان ملل متحد، حدود 40 بحران را در دنیا شناسایی کرده است که از این بین، حدود 32 بحران در کشور ما یا اتفاق افتاده است و یا کشور ما مستعد وقوع آن بحران ها است.

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی گفت: در کشوری که سالانه با مشکلات و چالش های متعددی از جمله سیل، زلزله، آتش سوزی، خشک سالی و غیره مواجه است، توجه به مدیریت مخاطرات و بحران ها اهمیت بسیار زیادی پیدا می کند و دانشگاه ها باید در مواجهه با بحران های کشور، نقش فعال داشته باشند.

مؤلف کتاب «مدیریت پوشش خبری بحران در رسانه‌های حرفه‌ای»، تصریح کرد: شناخت دقیق چالش ها، مخاطرات و بحران های جاری و آتی، آشنا کردن مردم با آنها، ریشه یابی علل بحران های گذشته، ساخت دستگاه ها و تجهیزات مناسب به منظور پیش گیری از بحران و کاهش خسارات، ارائه راهکارها و پیشنهادات مناسب به ارگان ها و ارکان مختلف کشور به منظور کاهش خسارات ناشی از بحران ها و استفاده صحیح از ظرفیت همه رسانه ها برای مدیریت صحیح بحران، از جمله اقداماتی است که دانشگاه ها در رابطه با مدیریت بحران می توانند انجام دهند.

وی افزود: به نظر می رسد که دو اشکال در کشور ما وجود دارد که باعث می شود نقش دانشگاه ها در امر مدیریت بحران به درستی ایفا نشود. اولین مسئله این است که مراکز خارج از دانشگاه ها، وزارت خانه ها و سازمان های دولتی، نسبت به دانشگاه ها حساسیت های لازم را ندارند و خود را بی نیاز می دانند. مراکز دولتی، وزارتخانه ها، بخش ها و نهاد های مختلف، از دانشگاه ها مطالبه نمی کنند و ارتباطشان به اندازه کافی نیست.

نصراللهی ادامه داد: از طرف دیگر، خود دانشگاه ها هم دغدغه کافی ندارند و رویه های آن ها به شکلی نیست که بتوانند در حوزه های مربوط به شناخت بحران، علت بحران، مدل های مدیریت بحران و پیش بینی بحران های آتی، نقش آفرین باشند.

وی تصریح کرد: سازمان مدیریت بحران کشور و وزرات خانه هایی مثل وزارت کشور، وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی و بخش های دیگر، باید از دانشگاه ها مطالبه کنند. باید سرفصل مدیریت بحران، در مدارس آموزش داده شود و در دانشگاه ها نیز باید رشته مدیریت بحران وجود داشته باشد.

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی خاطرنشان کرد: سیل اخیر بهترین فرصت بود برای اینکه دانشجویان رشته هایی مثل روانشناسی، جامعه شناسی و حتی رشته های مهندسی، به مناطق سیل زده بروند و کار کنند و ببینند که مردم در این قبیل بحران ها دچار چه چالش هایی می شوند و چه باید کرد تا عوارض روحی و روانی بعد از سیل را کاهش داد.

وی افزود: دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، از رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران درخواست کرد که اجازه دهند یک تیم‌ تحقیقاتی از استادان و برخی از دانشجویان این دانشکده به مناطق سیل زده اعزام شوند که این پیشنهاد مورد استقبال قرار گرفت.

نصراللهی ادامه داد: اینکه رسانه ها در قبل از بحران و در دوره مخاطرات چه نقشی داشتند و اشکالات و ایرادات کارشان در چه بود، از جمله موارد مطالعه است. در نهایت قرار است که از این سفر در استخراج موضوعات رساله دکتری و تدوین و تکمیل مدل رسانه ای مدیریت بحران استفاده شود.

وی افزود: در نتیجه این مدل رسانه ای قرار است که راه حل استفاده درست و موثر از ابزار رسانه، به منظور جلوگیری از ترویج شایعات، عدم تبدیل مخاطرات به بحران ها و مطالبه گری بهتر، تبیین شود.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: وقوع بحران ها، طبیعی است و گریزی از آن نیست و همه کشورها و سازمان ها در معرض وقوع آن قرار دارند؛ اما آنچه که غیر طبیعی است این است که دانشگاه ها، مراکز آموزشی، مراکز پژوهشی و برخی از مسئولان، دغدغه نداشته باشند و یا با محدود کردن خود به ارائه مدرک، طرح و برنامه درست و سریع برای مسائل روز کشور از جمله مقابله با بحران ها نداشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1003786

وب گردی

وب گردی