هزینه خوابگاه‌های دانشجویی در ۵ کشور اول مقصد دانشجویان ایرانی

اجاره آپارتمان در اغلب شهرهای بزرگ ترکیه بسیار زیاد است. بسیاری از دانشجویان به صورت مشترک خانه اجاره می کنند تا هزینه کمتری برای اجاره مسکن پرداخت کنند میانگین هزینه یک آپارتمان در شهرهای مختلف این کشور بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ دلار در هر ماه است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ ۷ تا ۱۳ اردیبهشت ماه به عنوان هفته سراهای دانشجویی نام گذاری شده است، موضوعی که شاید بهانه ای باشد برای نگاه دقیقتر به مسئله خوابگاه های دانشجویی، خوابگاه هایی که هرساله دانشجویان زیادی در آنجا اقامت دارند به طوری که طبق آخرین آمارهای موجود نزدیک به 83 هزار دانشجو در ایران در خوابگاه های دانشگاهی ساکن هستند. اما شاید یکی از سوالات دانشجویی این باشد که وضعیت خوابگاه های دانشجویی در کشورهای دنیا به چه صورت است در ادامه هزینه زندگی دانشجویی در خوابگاه های پنج کشور که دارای بیشترین دانشجوی ایرانی هستند آمده است.

1- زندگی خوابگاهی در استرالیا
زندگی خوابگاهی در استرالیا به چند دسته تقسیم می شود.
1- خانه های اجاره ای: هزینه انفرادی بین ۲۵۰ تا ۴۰۰ دلار در هفته است که به صورت مشترک هزینه بین ۸۰ تا ۲۷۰ دلار در هفته می شود. دانشجویان در بسیاری از اوقات به صورت انفرادی یا گروهی خانه ای را اجاره می کنند و در آن زندگی می کنند. در این حالت معمولا به اندازه اجاره یک ماه در ابتدا باید به صورت ودیعه نزد بنگاه بگذارید (bond) و اجاره هر ماه را در ابتدای آن پرداخت کنید. در این روش شما همچنین می توانید محله زندگی خود را با توجه به فاکتورهای متفاوتی از قبیل قیمت و نزدیکی به دانشگاه انتخاب کنید. حتی می توانید ابتدا منزل را به صورت انفرادی اجاره کنید و سپس با آگهی برای خود همخانه پیدا کنید تا هزینه ها سبک تر شود.

هزینه خوابگاه‌های دانشجویی در ۵ کشور اول مقصد دانشجویان ایرانی +جدول

2- خوابگاه های دانشگاه: هزینه بین 10000 تا 25000 دلار در سال
اکثر دانشگاه های استرالیا، در محوطه پردیس های خود یا نزدیک آنها خوابگاه های دانشجویی دارند. در این خوابگاه ها معمولا امکان سرو غذا وجود داشته و امکانات تفریحی و ورزشی نیز در آنها موجود است. مزیت سکونت در خوابگاه دانشگاه این است که شما به دانشگاه بسیار نزدیک هستید و هزینه رفت و آمد به دانشگاه یا صفر و یا بسیار ناچیز خواهد بود. در ضمن می توانید از تمامی امکانات رفاهی، ورزشی و آموزشی دانشگاه در تمامی ساعات استفاده کرده و به افراد زیادی از دانشگاه دسترسی داشته باشید.

3- زندگی با خانواده استرالیایی (Home stay): هزینه بین 150 تا 270 دلار در هفته
در این مدل شما در خانه یک خانواده استرالیایی و با آنها زندگی می کنید ولی اتاق شخصی خود را دارید. تجربه زندگی استرالیایی با هزینه کم می تواند از مهمترین ویژگی های روش هم خانگی باشد.

4- هتل های آپارتمانی کوچک – هزینه بین 80 تا 200 دلار در هفته
در این روش شما اتاقی را در یک هتل کوچک (Hostel) اجاره می کنید که می تواند به صورت تک نفره و یا مشترک با فرد یا افراد دیگر باشد. آشپزخانه و حمام و دستشویی معمولا مشترک بین چند نفر می باشد. هزینه پایین از ویژگی های هتل های کوچک می باشد.

2- زندگی خوابگاهی در هند
گزینه های بسیاری برای اقامت دانشجویان بین المللی محصل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی هند وجود دارد . اولین و ارزان ترین گزینه برای اقامت دانشجویان در هند ، خوابگاه های ارائه شده توسط دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی این کشور است ، اقامت در این خوابگاه ها از نظر اقتصادی به نفع دانشجو هست.

از مزایای تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی هند می توان به ارائه خوابگاه به دانشجویان بین المللی اشاره کرد.

البته ظرفیت خوابگاه های دانشگاه ها محدود است، اکثر اوقات خوابگاه های دانشگاهی در محوطه و یا در نزدیکی دانشگاه قرار دارند و رفت و آمد برای دانشجویان آسان است، این خوابگاه ها شامل اتاق های یک یا چند تخته با اتاق های نشیمن ، حمام و دستشویی مشترک هستند. هزینه این خوابگاه ها بر اساس تعداد تخت های موجود در اتاق ها تعیین می شود. هزینه اجاره این خوابگاه ۴۰۰۰ تا ۷۰۰۰ روپیه در ماه است.

اجاره خانه و آپارتمان دانشجویی
بجز خوابگاه های دانشجویی کشور هند گزینه دیگری که برای اقامت دانشجویان بین المللی محصل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی هند وجود دارد اجاره خانه و آپارتمان دانشجویی است.
هزینه اجاره این آپارتمان ها بسته به محل و منطقه مسکونی، متراژ و تعداد اتاق ها متفاوت است، دانشجویان باید با مراجعه به این آژانس ها و با در نظر گرفتن شرایط خود بهترین گزینه را برای اجاره انتخاب کنند. اغلب آپارتمان های ارائه شده برای دانشجویان مبله و مجهز می باشند. اجاره یک آپارتمان در این کشور ۱۰ هزار تا ۱۵ هزار روپیه است.

خوابگاه های خصوصی
یکی از گزینه های ارزان و مقرون به صرفه برای اقامت دانشجویان در هند پانسیون های( خوابگاه های خصوصی) دانشجویی است. این خوابگاه ها شامل اتاق های خصوصی با آشپزخانه، اتاق نشیمن، حمام و دستشویی مشترک است. هزینه اجاره این خوابگاه ها ۸ هزار تا ۱۲ هزار روپیه برای هر ماه می باشد.

مهمان شدن در خانواده هندی ها
یکی از دیگر گزینه های اقامت در این کشور مهمان شدن در خانواده های هندی است. این روش یکی از ارزان ترین گزینه هاست. فرد دانشجو یکی از اتاق های یک خانه را اجاره کرده و در کنار اعضای خانواده در آن خانه زندگی می کنند.

در این روش اتاق خواب خصوصی و اتاق نشیمن، حمام، دستشویی مشترک می باشد و غذای دانشجو در این اقامتگاه ها توسط خانواده تهیه می شود. هزینه اجاره این اتاق ها بین ۷ هزار تا ۹ هزار روپیه برای هر ماه است.

هزینه های اضافی برای دانشجویان در هند
علاوه بر هزینه اجاره بهای خوابگاه های دانشجویی کشور هند؛ دانشجویان موظف به پرداخت هزینه آب، برق، گاز و تلفن هستند.
این هزینه ها حدود ۲۰۰ تا ۵۰۰ روپیه برای هر هفته می باشد. اغلب دانشجویان محصل در این کشور از وسایل نقلیه عمومی استفاده می کنند که حدود ۷۰ تا ۱۰۰ روپیه برای هر هفته می باشد.

3- زندگی خوابگاهی در آلمان
خوابگاه های دولتی: شرایط و امکانات بسیار عالی دارند . برخی به حالت اتاق های تک نفره با راهرو و آشپزخانه مشترک هستند. برخی از آنها آپارتمانی هستند که هر واحد یا flate آن دارای چند اتاق خواب با یک آشپزخانه و سرویس بهداشتی می باشد، در یک flate مشترک، چند نفر با هم در یک جا زندگی می کنند. هر فرد دارای اتاق خواب خود است، اما آشپزخانه، حمام، احتمالا یک اتاق نشیمن و گاهی هزینه های تلفن و اینترنت را نیز به اشتراک می گذارد. flate مشترک در میان دانشجویان بسیار محبوب است. هزینه خوابگاه های دانشجویی کشور آلمان که دولتی هستند تقریبا مبلغ ۲۴۰ یورو برای یک ماه می باشد.

خوابگاه های خصوصی؛ امکانات اقامتی خصوصی در آلمان نیز مانند سایر نقاط دنیا می تواند بسیار متفاوت باشد. در آلمان شما در بازار خصوصی همه چیز را از اتاق های خالی تا آپارتمان های کاملا مبله پیدا خواهید کرد.

بسیاری از خوابگاه های خصوصی در بهترین مکان های شهر قرار دارند. قیمت خوابگاه های دانشجویی کشور آلمان در بخش خصوصی مبلغی مابین ۲۴۰ تا ۳۶۰ یورو برای یک ماه می باشد.

اقامت در سالن دانشجویی آلمان
The student hall of residence یا سالن دانشجویی محل اقامت، مجموعه ای از آپارتمان ها و flat ها است که معمولا در مسیر بین دانشگاه و مرکز شهر جهت اقامت دانشجویان ساخته می شود. Waldhausweg حدود ۳۲۳ flat و آپارتمان دارد و محل اقامت مقرون به صرفه ای را برای خانواده های دارای کودک ، زوج ها و افراد مجرد ارائه می دهد. Adolf-Reichwein-Haus بخشی از یک روستای دانشجویی است . این در سال ۱۹۶۲ ساخته شد و در سال ۱۹۸۷، ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱ تبدیل به محل اقامت دانشجویی شد. این مکان در واقع محلی موقت برای شرکت کنندگان در بازی های المپیک است. این روستای دانشجویی در پای کوه کورنبرگ بین نقاط کوهنوردی Ortenberg و Waldtal قرار دارد.

4- زندگی خوابگاهی در ترکیه
• خوابگاه های دولتی:
مهمترین ویژگی خوابگاه های دولتی هزینه ارزان آن هاست. دانش آموزانی که مایل به اقامت در خوابگاه هستند، باید از طریق وبسایت Kredi ve Yurtlar Kurumu (سازمانهای خوابگاه ترکیه KYK) درخواست خود را ارائه دهند. روند درخواست توسط KYK اعلام شده است و شما باید به وب سایت KYK برای تاریخ های درخواست مراجعه نمایید. پرداخت ماهانه خوابگاه های نیمه خصوصی بالاتر از پرداخت ماهانه خوابگاه های دولتی است. به طور کلی هزینه های خوابگاه های دانشجویی ترکیه بر اساس دانشگاه های ارائه کننده خوابگاه و امکانات خوابگاه ها متغیر است. خوابگاه ها در اول هر سال مقداری سپرده گرفته و ماهانه مبلغی به عنوان اجاره دریافت می کنند. به طور متوسط هزینه اجاره خوابگاه ها در ترکیه بین ۳۰ تا ۳۰۰ دلار برای هر ماه می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه می توانید با مشاورین موسسه ما تماس بگیرید.

• خوابگاه های خصوصی:
از آنجا که خوابگاه های دولتی ظرفیت محدودی دارند، دانشجویان بین المللی خوابگاه خصوصی را ترجیح می دهند. قیمت ها و کیفیت خوابگاه های خصوصی بالاتر از قیمت ها و کیفیت خوابگاه های دولتی است. قیمت اتاق با توجه به معیارهای محل خوابگاه، راحتی، نوع ظرفیت اتاق و کیفیت خدمات تنظیم شده است. قیمت ماهانه یک اتاق یک خوابگاه خصوصی در مرکز شهر حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ دلار است.

اجاره آپارتمان دانشجویی در ترکیه
دانشجویان محصل در ترکیه نیز فرصت اجاره آپارتمان را دارند، اما هزینه اجاره آپارتمان ممکن است بسته به منطقه، کیفیت و اندازه آپارتمان متفاوت باشد . اجاره آپارتمان در اغلب شهرهای بزرگ ترکیه بسیار زیاد است . بسیاری از دانشجویان به صورت مشترک خانه اجاره می کنند تا هزینه کمتری برای اجاره مسکن پرداخت کنند میانگین هزینه یک آپارتمان در شهرهای مختلف این کشور بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ دلار در هر ماه می باشد.

5- زندگی خوابگاهی در آمریکا
هزینه های زندگی و تحصیل در آمریکا دانشگاه با دانشگاه، کالج با کالج و ایالت با ایالت و نسبت به رشته انتخابی شخص فرق می کند و به صورت تقریبی هزینه تحصیل در دانشگاه ها بین ۵۰۰۰ هزار دلار تا ۵۰ هزار دلار در سال هزینه پرداختی دانشجویان اینترنشنال می باشد همچنین هزینه های زندگی و مواد غذایی به طور معمول در حدود ۵۰۰۰ هزار دلار تا ۱۲ هزار دلار در سال می باشد و مقدار هزینه ای که به صورت ماهیانه می باسست پرداخت شود به صورت میانگین در حدود ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار خواهد بود.البته همه هزینه ها به این بستگی دارد که شما دانشگاه یا کالج خصوصی تمایل دارید اقدامه تحصیل دهید یا عمومی، دانشگاه ها و institution های خصوصی حداقل در حدود ۱۵هزار دلار تا ۴۰ هزار دلار متغیر است و دولتی ها بین ۱۰تا ۲۰ هزار دلار در سال هزینه تحصیل خواهد داشت و هزینه کالج در حدود ۸ هزار تا ۱۲ هزار دلار خواهد بود. قابل ذکر است علاوه بر هزینه زندگی و تحصیل در آمریکا شخص می بایست حتما هزینه لازم برای مسافرت، هزینه های شخصی، تفریحات و… را می بایست شخص حتما داشته باشد و برای مهاجرت به آمریکا این موارد را مدنظر داشته باشد.

این هزینه های پرداختی ممکن است برای اشخاص دلهره آور باشد اما تعدادی از مراکز و سیستم های پشتیبانی هستند که به دانشجویان وام می دهند و امکان اخذ وام را برای دانشجویان فراهم می آورند البته قابل ذکر است این مبلغ باید برگردانده شود و این عودت مبلغ وام دریافتی با بهره می باشد ولی جای نگرانی نمی باشد زیرا بهره پرداختی برای دانشجویان بسیار کم است. امکان دارد بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان واجد شرایط اخذ بورس تحصیلی باشند و با انواع بورس هایی که به دانشجویان تعلق می گیرد هزینه های زندگی و تحصیل خود را بپوشانند که واجد شرایط شدن برای اخذ بورس تحصیلی در آمریکا موارد بسیاری مورد بررسی قرار می گیرد مانند فعالیت های مدنی، استعدادهای ورزشی، معدل و سطح علمی بالا که اکثر بورس های تحصیلی برای مقطع فوق لیسانس و در نهایت دکترا خواهد بود. نکته بسیار مهم که حائز اهمیت است و می بایست حتما دقت شود و شخص محتاطانه عمل نماید این است که آژانس هایی هستند که بورس تحصیلی جعلی را مشاوره می دهند و اغلب به اتهام اخذ هزینه های گزاف در قبال اطلاعات غلط و اشتباهی که در اختیار اشخاص قرار داده اند در آمریکا تحت تعقیب هستند. قبل از مهاجرت به آمریکا حتما در باب همه هزینه های موجود در آمریکا و علی الخصوص هزینه های زندگی و تحصیل در آمریکا تحقیقات کامل را به عمل آورید و سپس اقدام نمایید.

به طور کلی مسکن برای دانشجویان در آمریکا سه نوع Accommodation وجود دارد که در ادامه این سه مورد را برای شما شرح می دهیم:
۱) محل اقامت دانشجویان در داخل دانشگاه و به اصطلاح on campus که در این نوع محل اقامت داخل محوطه دانشگاه می باشد که شخص در یک آپارتمان و یا اتاق دانشجویی زندگی می کند این نوع محل اقامت نسبت به دیگر نوع ها گران تر می باشد و به عبارتی باعث می شود که شما با داشجویان بیشتری سریعتر آشنا شوید. در سال اول تحصیل بسیار بهتر است که شخص برای آشنایی با دانشجویان و شرایط دانشگاه در داخل دانشگاه اسکان داشته باشد و وعده های غذایی گاها شامل خوابگاه نیز می شود و در دانشگاه ارائه می شود.

۲) برای اینکه شخص برای زندگی و مسکن هزینه کمتری پرداخت نماید می تواند خارج از campus دانشگاه، آپارتمان به صورت مشترک درخواست کند ، همچنین شخص این امکان رو دارد به بخش بین الملل دانشگاه مراجعه کند و برای حتی آپارتمان خصوصی درخواست دهد. در این نوع خوابگاه هزینه اجاره خوابگاه در حدود ۳۰۰ تا ۶۰۰ دلار در ماه خواهد بود.

۳) میزبانی خانواده (host family) که البته این نوع خوابگاه توسط هر دانشگاهی ارائه نمی شود و فقط بعضی از دانشگاه ها ارائه می کنند. این نوع خوابگاه بدین صورت می باشد که شما در منزل یک خانواده آمریکایی اقامات خواهید داشت و حمایت و پشتیبانی خاصی از این خانواده ها دریافت خواهید کرد.

منبع: خبرنامه دانشجویان ایران

انتهای پیام/

کد خبر: 1003796

وب گردی

وب گردی