فناوری  به کمک مشکل ریزگردها در سیستان می آید

دبیرستاد توسعه فناوری های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری معتقد است که با نهایی شدن و اجرای الگوهای فناوری در منطقه سیستان و بلوچستان مشکل ریزدگردها و گرد و غبار حل می شود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، « نادرقلی ابراهیمی »، دبیر ستاد توسعه فناوری های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی در حاشیه کنفرانس بین‌المللی گرد و غبار در جنوب غرب آسیا که در دانشگاه زابل برگزار شد، گفت: ما در شرایطی قرار گرفتیم که علاوه بر شرایط تغییر اقلیم، دستکاری بشر بر روی حوزه‌ها و بی‌نظم کردن حوزه‌های آبخیز هم اراضی و مراکز ما را متاثر کرده است؛ مثلاً در منطقه سیستان کاهش ورودی حق آبه مسلم ما از کشور همسایه را منجر شده است، در حالی‌که این حق آبه هم قانونی و هم علمی است. منطقه سیستان قبلاً به واسطه این حق آبه هم در دریاچه هامون و هم در کل منطقه یکی از مناطق مستعد کشاورزی و تولید مرتع و واحدهای بزرگ دامداری بوده که استان‌های مجاور را پوشش می داده است.

وی با اشاره به این موضوع که باید دخالت های بشری را در اقلیم به حداقل برسانیم، تاکید کرد : باید با توجه به شرایط طبیعی امکان استفاده بهتر از نزولات جوی را فراهم کنیم. بر این اساس در معاونت علمی ریاست جمهوری و در ستاد توسعه فناوری آب و خشکسالی فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری، ما عمدتاً به بحث های فناورانه‌ ای می‌پردازیم که بتوان از طریق آن‌ها شرایط مناسب و پایداری را برای تامین منابع مالی و معیشت مردم فراهم کرد.

ابراهیمی ادامه داد: ما باید با مردم فکر کنیم و با آنها برنامه‌ریزی کرده و سپس اجرا کنیم. مسایل را به معیشت و سفره مردم گره زده و باعث تنعم بیشتر در سفره آنها شویم که اگر این گونه عمل کنیم، مشکلات حل می شود ولی اگر خودمان را جدای از مردم بدانیم و مسایل را جدای از مردم حل کنیم، مشکل حل نخواهد شد.

وی اضافه کرد: در منطقه سیستان به عنوان یک منطقه با فرهنگ، با قدمت و دانش بسیار بالا، خیلی از مسایل را می‌توان با هماهنگی و همدلی و مشارکت مردم، حل و فصل کرد.
ابراهیمی در پاسخ به این سوال که چرا تالاب هامون که هفتمین تالاب بین‌المللی آب شیرین دنیاست، مدتها گرفتار خشکسالی شده و اتفاقی برای آن نمی‌افتد، در حالی‌ که برای خیلی از تالاب ها اتفاق‌های خوبی رقم خورده است، گفت: این موضوع را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد که یک قسمت آن تالاب فرامرزی است. باید دستگاه‌های زیربط حق آبه تالاب را پیگیری کرده و بگیرند. بخش دیگر که به ما مربوط است این که اگر آبی وارد تالاب شد، چگونه باید در طولانی مدت از آن حفظ و نگهداری کنیم تا شرایط اکوسیستم طبیعی حفاظت شود.

وی اضافه کرد: در واقع تامین حق آبه باید پیگیری کرد تا حق آبه مسلم ۸۵۰ میلیون مترمکعبی ما تامین شود و از طرفی با روش‌های علمی حداکثر پایداری و ماندگاری را در تالاب هامون فراهم کنیم. برنامه‌های فناورانه‌ای که در خوزستان و ارومیه اجرا شد، قطعاً اینجا هم جواب خواهد داد و پیشنهاد من این بوده که الگوی اجرا شده در ارومیه و خوزستان در سیستان هم اجرا شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست ادامه داد: با خواست مردم و مسئولین محلی یک برنامه ملی و بین المللی باید اینجا رقم بخورد و طرح ملی و مجری ملی داشته باشد. اگر همه امکانات علمی و اجرایی کشور در آن جهت بسیج و بکارگیری شود، قطعاً مسایل حل خواهد شد.

ابراهیمی ادامه داد: سه سناریو را می‌توان برای منطقه سیستان و تالاب تعریف کرد، با این فرض که یا افغان‌ها به ما آب نمی‌دهند یا مجبور می‌شوند به واسطه سرریز شدن آب بدهند و یا اصلاً هیچکدام از اینها اتفاق نمی‌افتد. پس باید کشور برنامه‌هایش را با این سه سناریو تدوین کند. با واقعیتها باید درست برخورد کنیم. در سناریویی که اصلاً آب نیاید باید چه‌کاری کرد، سناریویی که احتمالاً سیلاب‌های سرریز بیاید، چه باید کرد و یا این که به دنبال حق‌آبه باشیم.
وی ادامه داد: از واقعیات نمی‌توان فرار کرد. باید با واقعیات درست برخورد و برنامه‌ریزی کنیم چون که باید بتوانیم پاسخگوی انتظارات و نیازهای مردم باشیم، بحث سیستان فقط مختص به مردم این منطقه نیست، بلکه مربوط به کل ایران است. مردم سیستان به واسطه جایگاه ارزشی و فرهنگی که دارند، جزو مردم ایران هستند. مشکل سیستان مشکل سایر مناطق نیز هست، پس باید یک کمیت استانی و منطقه‌ای ایجاد شود و یک خواست عمومی تا به نتیجه برسد.
همچنین درادامه بهلولی رییس دانشگاه زابل در این کنفرانس گردوغبار را از جمله چالش های اصلی که منطقه سیستان را به شدت تحت تاثیر قرار داده توصیف کرد و اساسی ترین دلیل برگزاری این کنفرانس توسط دانشگاه زابل را لزوم دستیابی به رویکرد علمی و دانش مدارانه جهت چاره جویی برای مقابله و کاهش مخاطرات این بحران عنوان کرد .
در ادامه این سفر دبیر ستاد توسعه فناوری های آب، خشکسالی، فرسایش و محیطزیست معاونت علمی و هیات همراه بازدیدهایی از مبادی ورودی آب منطقه صفر مرزی با افغانستان، سد زهک، رودخانه هیرمند، پریان مشترک، چاه نیمه ها و رودخانه سیستان، مزرعه تحقیقاتی و پژوهشگاه چاه نیمه دانشگاه زابل داشتند.
همچنین بازدیدی نیز از روستاهای سیل زده و عملیات احداث سیل بند در روستای نیاتک شهرستان زابل با حضورنماینده مردم سیستان انجام شد و در جریان اقدامات انجام شده جهت کنترل سیل در این منطقه قرار گرفت.
در پایان ضمن بازدید از آخرین وضعیت پروژه آبهای ژرف به اتفاق تیم مشاور و پیمانکار به بررسی نتایج و اقدامات انجام شده پرداخته و نحوه اقدامات بعدی تبیین و مشخص شد.
کنفرانس بین‌المللی گردو غبار در جنوب غرب آسیا با حضور پروفسور نیکلاس میدلتون مشاور سازمان ملل در امور گرد وغبار و ریزگردها و متخصصانی از کشور چین و سایر کشورهای آسیایی و مسئولان فعال در این حوزه در دانشگاه زابل برگزار شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1003802

وب گردی

وب گردی