رونمایی ازدستاوردهای جدید پژوهشگاه صنعت نفت در نمایشگاه نفت وگاز

رئیس پردیس انرژی و محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت، از رونمایی دستگاه میکرو CHP در بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشمی خبرداد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، از آن‌جا که امسال، سال رونق تولید نامگذاری شده است در نمایشگاه پیش‌رو پردیس محیط زیست و انرژی پژوهشگاه از دستگاه میکرو CHP رونمایی می‌کند.

جابر نشاطی، رئیس پردیس انرژی و محیط زیست پژوهشگاه به کارکرد این دستگاه اشاره کرد و گفت: دستگاه میکرو CHP با استفاده از موتور گاز‌سوز داخلی خودرو و انجام تغییراتی بر روی آن ، به موتور دائم‌سوز تبدیل شده و به این ترتیب می توانیم برق و حرارت را همزمان تولید کنیم.

نشاطی افزود: پژوهشگاه با این دستگاه توانسته به راندمانی حدود 94 درصد دست یابد و این بدان معنی است که 94% از انرژی ورودی را قادر است به الکتریسته و حرارت تبدیل کند که از این میان 30 درصد آن انرژی الکتریکی و 64 درصد مابقی حرارت است.

رئیس پردیس انرژی و محیط زیست پژوهشگاه با تاکید بر این‌که قیمت نمونه ساخته شده در این مجموعه 50 درصد قیمت نمونه‌های خارجی است گفت: امیدواریم تا پایان امسال بتوانیم با همکاری شرکت توسعه دهنده، شرکت ملی نفت و شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت تولید این دستگاه را تجاری‌سازی کنیم.

وی به دیگر دستاورد دیگر این پردیس که در ایام نمایشگاه به نمایش درخواهد آمد نیز اشاره کرد و افزود: اواخر سال گذشته پروژه ساخت و طراحی 17 سنسور در پژوهشگاه به اتمام رسید و تحویل نهایی‌آن‌ها به کارفرما صورت گرفت، از این رو واگذاری دانش فنی آن در ایام نمایشگاه در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: 17 سنسور ساخته شده در پژوهشگاه شامل ساخت و طراحی سنسور‌های آب، هوا و خاک است و پژوهشگاه درصدد است که واگذاری دانش فنی آن‌ها به زودی انجام شود، از این رو در زمینه سنسور‌های لکه‌های نفتی TPH و PAH مذاکرات اولیه انجام شده و امیدواریم در آینده نزدیک دانش فنی آن به شرکت‌های توسعه‌دهنده واگذار شود.

رئیس پردیس انرژی و محیط زیست پژوهشگاه در خصوص واگذاری دانش فنی دیگر سنسور‌ها نیز گفت: مذاکراتی با دانشگاه تهران صورت گرفته و چنانچه به توافقات نهایی دست یابیم مابقی سنسور ها نیز به تولید انبوه خواهند رسید و لازم به ذکر است که تمامی این سنسور‌ها در شرکت نفت فلات قاره و پایانه‌های نفتی با موفقیت مورد ارزیابی میدانی قرار گرفته‌اند.

نشاطی به انجام فعالیت‌های این پردیس در حوزه توسعه پایدار و مسئولیت‌های اجتماعی نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به پروژه‌های میدانی که در این سازمان در حال انجام است، این آمادگی وجود دارد که در حوزه پاک‌سازی خاک‌‌های آلوده، آب‌های زیرزمینی الوده و تصفیه پساب‌های صنعتی و بهداشتی به تمامی صنایع خدمات خود را ارایه کنیم.

رئیس پردیس انرژی و محیط زیست پژوهشگاه یکی از مسئولیت‌های اجتماعی را کمک به حادثه‌دیدگان سیل اخیر در کشور دانست و گفت: پژوهشگاه صنعت نفت این آمادگی را دارد که در صورت شکستگی در خطوط لوله که منجر به آلودگی آب‌های سطحی شده است با استفاده از تکنولوژی بوم و پد این سازمان اقدامات پاک‌سازی را انجام دهد.

وی در همین راستا تصریح کرد: در زمینه تصفیه پساب‌های بهداشتی و صنعتی و مبارزره با حشرات ناقل بیماری و ساخت و طراحی تصفیه پساب‌های صنعتی و بهداشتی پرتابل نیز پژوهشگاه آماده است تا به مناطق آسیب‌دیده کمک‌رسانی نماید.

نشاطی به سابقه بالغ بر 50 ساله این پردیس در پژوهشگاه نیز اشاره کرد و گفت: این مجموعه در حوزه‌های محیط‌زیست، خوردگی، انرژی و آنالیز دستگاهی از تجارب ارزنده‌ای برخوردار است و عمده پروژه‌هایی که در این زمینه‌ها انجام می‌شوند از نوع میدانی محسوب می‌شوند و با توجه به انباشت دانش که در این حوزه‌ها وجود دارد از تمامی افرادی که در صنعت نفت و خارج آن فعالیت می‌کنند دعوت می‌شود تا برای حل چالش‌ها و معضلات خود به این سازمان مراجعه کنند.

نشاطی ادامه داد: در حوزه خوردگی یکی از فعالیت‌های اساسی این پردیس در انجام پروژه مدیریت خوردگی است که برای اولین بار در کشور تدوین و پیاده‌سازی می‌شود و امیدواریم با اجرای این پروژه بتوانیم نتایج آن را به کل صنعت نفت تعمیم دهیم.

وی به دیگر امکانات این سازمان اشاره کرد و گفت: در زمینه طراحی و تدوین نرم افزار مدیریت انرژی به خصوص نرم افزار EPAT اشاره نمود که در داخل صنعت نفت و خارج آن نظیر نیروگاه‌ها می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1003837

وب گردی

وب گردی