ظرفیت اصلی گروه‌های جهادی دانشگاه آزاد اسلامی بعد از سیل فعال خواهد شد

​مسئول قرارگاه دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز می‌گوید: بخشی از ظرفیت‌های گروه‌های جهادی را هنوز فعال نکرده‌ایم، به این دلیل که مشکلات اصلی بعد از فروکش کردن سیل آغاز می‌شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، مسئول قرارگاه دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز درباره نحوه امدادرسانی گروه‌های جهادی این دانشگاه گفت: در حال حاضر در خوزستان و خود دانشگاه آزاد اسلامی بیش از 500 دانشجوی جهادی درگیر امدادرسانی به سیل‌زدگان هستند و این نکته مهم است که بخشی از ظرفیت‌های گروه‌های جهادی را هنوز فعال نکرده‌ایم و دلیل آن این است که مشکلات اصلی بعد از فروکش کردن سیل آغاز می‌شود.

محسن فروتن، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز و مسئول قرارگاه جهادی این دانشگاه درباره آخرین وضعیت گروه‌های جهادی در مناطق سیل‌زده خوزستان گفت: دانشجویان جهادی دانشگاه آزاد اسلامی در دو حوزه در حال فعالیت‌های جهادی هستند؛ یکی از آنها به یادواره هویزه ارتباط داشت که از ظرفیت بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اهواز و دیگر دفاتر بسیج دانشجویی استفاده کردیم. این منطقه برای اسکان اضطراری استفاده شد و چند روستایی که درگیر سیل شده بودند بعد از پایین آمدن آب، از این منطقه تخلیه شدند.

وی ادامه داد: کاری که با قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان در حال انجام آن هستیم، فعالیت برای مناطق با توجه به اولویت‌های امدادرسانی است که وظیفه ما در این حوزه، شناسایی مناطق آسیب‌دیده است که روستای دهول شوشتر از توابع شعیبیه یکی از آنهاست.

فروتن با بیان اینکه گروه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت جهادی ازجمله امدادهای دامپزشکی را آغاز کرده و قرار است دانشگاه‌های پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی نیز درگیر این منطقه شوند، افزود: این منطقه دارای اولویت‌هایی است، ازجمله آنها می‌توان به سم‌پاشی اشاره کرد و دلیل آن هم این است که در این منطقه موجودات خطرناکی از جمله مار دیده شده است.

وی افزود: اولویت دیگر، تهیه علوفه برای دام‌هاست که در حال رایزنی با ارگان‌های مسئول برای تهیه تغذیه دامی هستیم، البته پیش‌بینی کردیم اگر ارگان‌های دولتی کمک نکنند از ظرفیت دانشگاه برای تامین این مواد استفاده کنیم یا مثلا در حوزه تهیه مواد دارویی و غذایی نیز باید به همین صورت عمل کنیم. با توجه به در پیش بودن ماه رمضان، این موضوع حساسیت بیشتری خواهد داشت.

مسئول قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی در اهواز به فعالیت‌های دیگر این قرارگاه اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از فعالیت‌ها در حال حاضر همکاری با کمیته امداد برای انعقاد قرارداد با این سازمان برای ساختن خانه‌های تخریب‌شده یا غیرقابل استفاده است. این موضوع آنجایی اهمیت دارد که به‌دلیل وسعت خوزستان و خرابی‌های برجای مانده، احتمالا ساخت خانه‌های جدید با زمان طولانی همراه خواهد بود و به همین خاطر باید تمهیدات دیگری در پیش گرفت. همین وضعیت درباره زمین‌های کشاورزی و محصول مردم این مناطق نیز صدق می‌کند که باید چاره‌ای برای آنها اندیشیده شود.

وی افزود: از سوی دیگر یکی دیگر از مشکلات فعلی مردم مناطق سیل‌زده، ساکن‌بودن آب در زمین‌های کشاورزی آنهاست به‌طوری که اگر آب پس از مدتی فروکش نکند این زمین قابلیت کشت تا سه‌سال را نخواهد داشت؛ این مردم تنها دارایی‌شان همین زمین‌های کشاورزی است که ما در نظر داریم با توجه به امکانات و ظرفیتی که داریم، تبعات این مساله را کاهش دهیم.

فروتن در ادامه به فعالیت غیرعمرانی و غیرپزشکی نیز اشاره کرد و گفت: جدا از فعالیت‌های عمرانی و پزشکی گروه‌های جهادی دانشگاه آزاد اسلامی، فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی نیز در حال انجام است به‌طوری که با حضور در هر منطقه بخشی از بدنه جهادی ما به مسئله روحی و روانی مردم و فرزندان آنها رسیدگی کرده و فضای دیگری را برای آنها مهیا می‌کنند. ترتیب دادن بازی برای کودکان و نوجوانان و حضور روحانیون عرب‌زبان در مناطق ازجمله این اقدامات است. ما حتی در حوزه روستای حمیدیه یک تیم شناسایی داریم که به‌طور دقیق در مناطقی که کمتر مورد توجه امدادگران قرار گرفته، عملیات کمک‌رسانی انجام می‌دهند؛ مثلاً مدتی پیش روستایی توسط دانشجویان ما شناسایی شد که نزدیک به پنج روز مواد غذایی به آنها نرسیده بود. به‌جای اینکه به‌صورت مقطعی مسئله غذای آنها را حل کنیم به‌سراغ بخشدار و فرماندار منطقه رفتیم و با استفاده از ظرفیت موکب‌های موجود، مشکل این روستا را برطرف کردیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر به‌دنبال مطالبه از دولت هستیم تا وعده‌هایی را که درخصوص این مناطق داده است، اجرایی کند.

فروتن در ادامه با بیان اینکه در دانشگاه آزاد اسلامی تقریباً همه واحدها -حتی امیدیه و بهبهان که درگیر سیل نبودند- فعال و درگیر مسئله سیل هستند و در این همکاری شرکت کردند، گفت: در خوزستان و خود دانشگاه آزاد اسلامی بیش از 500 دانشجوی جهادی درگیر امدادرسانی به سیل‌زدگان هستند و این نکته مهمی است که بخشی از ظرفیت‌های گروه‌های جهادی را هنوز فعال نکرده‌ایم و دلیل آن این است که مشکلات اصلی بعد از فروکش کردن سیل آغاز می‌شود و آن‌موقع است که با کاهش کمک‌رسانی‌ها، مشکلات مردم تازه آشکار می‌شود. ایام رمضان یکی از آنهاست که باید ظرفیت‌های موجود را مدیریت کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1003897

وب گردی

وب گردی