تفاهم‌نامه همکاری پایانه نفتی با سه شرکت دانش‌بنیان امضا شد

شرکت « پایانه‌های نفتی ایران » با سه شرکت دانش‌بنیان « پارک علم و فناوری خوزستان »، « پتروشیمی تجهیز سپاهان » و « شرکت نگرش رایانه پویا » به منظور تحقق شعار سال، « رونق تولید » تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در حاشیه « بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی »، شرکت « پایانه‌های نفتی ایران » با سه شرکت دانش‌بنیان « پارک علم و فناوری خوزستان »، شرکت « پتروشیمی تجهیز سپاهان » و شرکت « نگرش رایانه پویا » به منظور تحقق شعار سال، « رونق تولید » تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد.

ساخت عملگر های برقی هوشمند در داخل کشور

« اکچویترها » یا « عملگرهای برقی » که وظیفه باز و بسته نمودن شیرهای صنعتی با سایزهایی تا ۵۶ اینچ را بر عهده دارند، عمدتا توسط کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان ساخته می شوند. این عملگرها کاربرد بسیار فراوانی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی دارند و به عنوان یکی از تجهیزات حیاتی در این صنایع محسوب می گردد. از آنجایی که در سال های اخیر شرکت های سازنده به دلیل تحریم های ظالمانه حاضر به فروش و تامین قطعات یدکی این عملگرها نشدند و با توجه به این که بیش از ۱۰۰۰ دستگاه از این نوع تجهیزات در مناطق مختلف عملیاتی شرکت پایانه ها مورد استفاده قرار دارد، لذا کارشناسان فنی این شرکت به فکر طراحی و ساخت آن از طریق شرکت های دانش بنیان افتادند. پس از بررسی میدانی و آشنایی با توانمندی های برخی از این شرکت ها، موفق به انعقاد قرارداد طراحی ساخت و خرید با شرکت « نگرش رایانه » جهت ساخت اولین عملگر برقی هوشمند شدیم که پس از دو سال کار پژوهشی و با انجام کلیه تست های آزمایشگاهی و عملیاتی اولین نمونه آن در ابتدای سال ۱۳۹۷ در یکی از تأسیسات اندازه گیری نفت خام پایانه نفتی خارک نصب گردید.


تفاهم نامه با شرکت دانش بنیان نگرش رایانه پویا

عملگر الکتریکی NQ900 معادل عملگر الکتریکی روتورک مدل IQ35

به دنبال تحریم های ظالمانه استکبار جهانی و همچنین منویات مقام معظم رهبری در خصوص تکیه بر توانمندی سازندگان داخلی و در سال رونق تولید شرکت پایانه های نفتی ایران تصمیم به بومی سازی یکی از پرمصرف ترین تجهیزات مورد استفاده در صنعت نفت نمود که در نتیجه با تعامل بسیار سازنده و پر تلاش اداره تعمیرات صنعتی خارک با یکی از شرکت های دانش بنیان داخلی موفق به تولید و نصب آن در جزیره خارک شده است.

نمونه آزمایشی در سیستم « میترینگ آذرپاد » نصب گردید که پس از یک دوره یک ساله بررسی عملکرد نمونه و برطرف کردن معایب، تصمیم به ساخت هفت دستگاه گردید که پس از ساخت در حال حاضر در مرحله نصب و راه اندازی است.

در مقایسه به عمل آمده در نیمه سال ۹۷ قیمت ساخت داخل کالای مذکور ۵۰٪ قیمت مشابه خارجی بوده است.

در نتیجه با توجه به نیاز بسیار بالای تجهیز مذکور در سطح صنعت نفت و سال رونق تولید، تولید داخل آن می تواند سهم بسزایی در کاهش وابستگی و همچنین به کارگیری قشر عظیمی از جوانان تحصیلکرده در شرکت های ایرانی به همراه داشته باشد.


تفاهم نامه ساخت شیر آلات با شرکت دانش بنیان پترو تجهیز سپاهان

شیرآلات ۳۶ و ۴۸ ١- شیرآلات ۳۶ و ۴۸ مدل GG9 شرکت انگلیسی ROBERT CORT که توسط شرکت های اروپایی و آمریکایی در مجموعه پایانه صادراتی خارک در سال ۱۹۷۳ نصب شده است.
تعداد بالای ۴۰ دستگاه ۳۶ و بالای ۴۵ دستگاه شیر "۴۸ در حال حاضر در سرویس بوده و نیاز به تامین قطعات یدکی و یا این که تعویض کامل برخی از آنها ضروری است، می باشد.
بعد از دور اول تحریم ها و عدم همکاری شرکت سازنده و شرکت های واسطه ای در تامین و تحویل شیرآلات و قطعات یدکی مربوط با تلاش مجموعه همکاران مدیریت های امور فنی، تدارکات و بازرسی فنی، اکثریت قطعات یدکی شیرآلات فوق در داخل تولید گردید ولی در این مقطع زمانی نیاز به تهیه کامل شیرآلات احساس می‌شود.
لذا با عنایت به قیمت های خارجی و مقابله با دور جدید تحریم های ظالمانه و در سال رونق تولید و شکوفایی صنعت داخلی و در راستای پشتیبانی و حمایت از صنایع داخلی و دانش بنیان تفاهم نامه همکاری فی مابین شرکت پایانه های نفتی ایران و شرکت دانش بنیان تولیدی پترو تجهیز سپاهان به منظور بومی سازی فناوری طراحی و ساخت شیرهای ۳۶۰ و "۴۸ امضاء گردید.
قیمت کالاهای داخلی در صورت تولید نهایی و تایید توسط واحدهای عملیاتی یک سوم کالاهای خارجی خواهد بود.


انتهای پیام/

کد خبر: 1003950

وب گردی

وب گردی