لزوم توجه به علوم روانشناسی و روانشناختی در رسانه

مدیر عامل‌خبرگزاری فارس با تاکید بر لزوم توجه به دانش روز در رسانه گفت: علوم روانشناسی و روانشناختی در رسانه ها باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، پیام تیرانداز مدیر عامل خبرگزاری فارس در مراسم اختتامیه اولین جشنواره رسانه ای دانشجویی《نبا》 گفت: در گذشته جریان انقلاب موضوعی را مطرح می کرد که کشور در جنگی بزرگ با جریان استعماری قرار دارد اما عده این موضوع را باور نداشتند و به جریان انقلاب هجمه وارد می کردند.

وی افزود: امروز به برکت آگاهی مردم و اقدامات آمریکایی ها در راس جریان سلطه، فریب کاری دشمن آشکار و سلطه گری آن ها بر همگی اثبات شد.

تیرانداز ادامه داد: امروز آن هایی که صحبت از آزادی بیان می کنند، مواردی که مورد تاییدشان نیست و با اهدافشان سازگاری ندارد، از شبکه های اجتماعی و صفحات مجازی حذف می کنند؛ این در حالی است که گروه های تروریستی مانند داعش و گروهک منافقین به راحتی در صفحات مجازی فعالیت دارند.

مدیر عامل خبرگزاری فارس گفت: واکنش منفعلانه برخی از مسئولان در این حوزه بسیار جالب توجه است که موجب فعالیت بیشتر دشمن می شود. در یک جنگ تمام عیار نمی شود در زمینی که مدیریت آن دست ما نیست فعالیت کرد. درد جامعه ما ناشی از انفعال مسئولان است و مادامی که زمین بازی دست ما نباشد، تمامی اطلاعات ما را در اختیار دشمن قرار خواهد گرفت.

تیرانداز تصریح کرد: برای این که در این حوزه دچار انفعال نشویم، باید به عنوان نیروهای رسانه ای به دانش ها و تخصص های رسانه تسلط داشته باشیم؛ باید بدانیم که رسانه در تعریف اسلامی، محملی برای رشد دادن مخاطب است. رشانه در حوزه تکنیک رشد داشته است اما در حوزه محتوا نگرانی هایی وجود دارد.

مدیر عامل خبرگزاری فارس گفت: برای این که رسانه بتواند رشد دهنده مخاط باشد، نیروهای آن باید از لحاظ بینشی و مهارتی رشد یافته باشند.

وی خبر را دست مایه تصمیم گیری های مخاطبین و جهت دهنده تصمیم گیری های آن ها دانست و خاطر نشان کرد: باید بتوانیم در فرایند تصمیم گیری مردم جامعه ایفای نقش کنیم؛ ریشه مشکلات ما این است که تصمیم های درست و جمعی نمی‌گیریم. پایه این تصمیم ها دریافت خبر صحیح و درست است.

تیرانداز با بیان این که اگر یک اتفاق بزرگ رخ بدهد و خبر آن را مخابره نکنیم، مخاطب خود را گول زده ایم، اذعان داشت: اگر به اسم عدالت خواهی اخبار خوب و امیدوار کننده را نگوییم، به جامعه مخاطب خود خیانت کرده ایم.

تیرانداز با اشاره به ۲ مسئله در حوزه دانش رسانه گفت: ادبیات و لحن ما مهم ترین مسئله در رسانه است؛ باید بتوانیم که افرادی که مثل ما فکر نمی کنند را با خود همراه کنیم؛ در این حوزه باید الگو های تغییر ذهن را بدانیم و صرفا نباید مواضع خودمان را بیان کنیم.

وی تاکید کرد: اگر به شان تربیتی رسانه قائل باشیم، باید با ادبیات و زبان گویا دلایل را بیان کنیم و از ناسزا گویی بپرهیزیم؛ امروز نیروهای رسانه ای در حال مجهز شدن به تکنیک های رسانه هستند.‌ توجه به موضوعات روانشناسی و روانشناختی مهم ترین مسائلی است که در رسانه باید به آن‌توجه کنیم.

مدیر عامل خبرگزاری فارس اذعان داشت: اختلاف سطح و منظر رسانه با مخاطب از دیگر چالش های رسانه محسوب می شود؛ باید از منظر مخاطب به موضوعات نگاه کنیم.

تیرانداز گفت: تکرار کردن، با وجود اختلاف سطح میان رسانه و مخاطب کافی نیست در حالی که باید گ علوم رسانه مانند ارتباطات، روانشناسی، جامعه شناسی و هوش مصنوعی را برای شناخت مخاطب به کار بگیریم. راز عدم انفعال رسانه این است که بتوانیم از این ابزارها و علوم به خوبی استفاده کنیم.

وی در پایان تاکید کرد: اگر می خواهیم منفعل نباشیم و در جنگ رسانه مغلوب نباشیم، باید خودمان را از لحاظ دانشی و معرفتی تجهیز کنیم‌؛ چرا که ابزار رسانه مهم ترین ابزار برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1003966

وب گردی

وب گردی