شهید مطهری برای دانشگاهیان الگوی یک معلم کامل است

همایش «شهید مطهری و گام دوم انقلاب» در دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش‌ گروه دانشگاه ایسکانیوز، همزمان با فرا رسیدن یکصدمین سالگرد ولادت معلم و متفکر شهید، استاد مطهری و چهلمین سالگرد شهادت این شخصیت بزرگ انقلاب اسلامی و روز معلم، همایش «شهید مطهری و گام دوم انقلاب»، با حضور غلامرضا اعوانی، رئیس انجمن حکمت و فلسفه، علی مطهری نائب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی و جمعی از دانشگاهیان، چهارشنبه 11 اردیبهشت 1398، در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد.
در ابتدای این همایش، مجید سرسنگی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، ضمن تبریک روز معلم و گرامیداشت مقام شهید مطهری، گفت: امیدوارم روز معلم روزی باشد برای قدرشناسی از کسانی که پرچم دار توسعه علمی و فرهنگی کشور هستند. امسال چهلمین سال شهادت و یکصدمین سال ولادت استاد شهید مرتضی مطهری است؛ دانشگاه تهران همه ساله برنامه ای را در دانشکده الهیات و معارف اسلامی در سالگرد شهادت ایشان برگزار می‌کند. امسال با مشورتی که با دوستان داشتیم تصمیم گرفتیم برنامه‌ای هم در تالار علامه امینی در پاسداشت این معلم شهید برگزار شود.
وی افزود: نام این همایش به این دلیل «شهید مطهری و گام دوم انقلاب» انتخاب شد که شهید مطهری برای گام دوم انقلاب هم یک منبع موثق و یک پشتوانه نظری قابل توجه هست. برای نسلی که در این گام دوم قرار است کشور را به سمت تعالی پیش ببرد.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران در ادامه، عنوان کرد: شهید مطهری از ابتدای انقلاب و چه بسا حتی پیش از انقلاب، یک اندیشمند و یک متفکر بزرگ نامیده شده بود و هست، کسی که به حق نظریه‌پرداز در حوزه اسلام و تشیع بود و توانست از خودش آثاری را به جا بگذارد که هنوز هم روشنگر راه پژوهشگران این حوزه هست.
وی ادامه داد: در کنار چنین ویژگی‌های شخصیتی، جامع‌بودن شهید مطهری یکی از عواملی بود که چنین جایگاه ممتازی را به ایشان اعطا کرد. شهید مطهری فرزند حوزه بود، حوزه را به خوبی می‌شناخت و از آن طرف یک استاد دانشگاهی نیز بود و به همین علت هم بود که هم در بین حوزویان و هم در بین دانشگاهیان جایگاه خاص داشت.
سرسنگی تاکید کرد: دانشگاه تهران افتخار می‌کند که نام استاد شهید مطهری به عنوان یکی از استادان این دانشگاه تا ابد بر دفتر افتخاراتش ثبت خواهد شد. امروز نقش شهید مطهری به عنوان یک معلم، بیش از همیشه برای ما دانشگاهیان حائز اهمیت است. امروز شهید مطهری الگویی است که می‌تواند برای دانشگاهیان الگوی یک معلم کامل باشد.


در ادامه این همایش، علی مطهری نائب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی به سخنرانی پرداخت و ابتدا در خصوص نحوه حضور استاد شهید مطهری در دانشگاه تهران، گفت: می‌دانید که ایشان مدرک دکترا نداشتند اما در عین حال استاد دانشگاه الهیات دانشگاه تهران در گروه فلسفه و کلام بودند. داستان ورود ایشان به دانشگاه تهران به این صورت بود که مرحوم آقای حسین علی راشد که شناختی از ایشان داشت، ایشان را تشویق می‌کند که در امتحان مدرسی‌ای که از طرف دانشگاه تهران اعلام شده بوده برای پذیرش استاد در دانشکده الهیات، شرکت کند.
وی افزود: شهید مطهری تمایل زیادی نداشتند و در اثر اصرار آقای راشد در آن آزمون شرکت می‌کنند و بالاترین نمره را کسب می‌کنند و به دانشگاه تهران وارد می‌شوند. ایشان از سال 1334 تا سال 1355 در دانشگاه تهران بودند و در دوره‌های مختلف تدریس می‌کردند و اصرار داشتند گه برای سال‌های اول دانشگاه هم حتما تدریس داشته باشند زیرا معتقد بودند فکر و ذهن دانشجو را همان سال‌های اول می سازد.
نائب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بسیاری از جزوه‌های درسی شهید مطهری توسط سایر اساتید تدریس می‌شد. همچنین ایشان از نظر سیاسی و اجتماعی و رژیم شاه، از سایر اساتید روحانی مراقبت می‌کردند.
وی با اشاره به کتاب‌های شهید مطهری گفت: بعضی از کتاب‌هایی که از ایشان چاپ شده در واقع جزوه‌های درسی شهید مطهری در دانشکده الهیات مثل کلیات منطق، کلیات فلسفه، کلام و ... است. تعداد 22 رساله را ایشان در دانشکده الهیات راهنمایی کردند؛ رساله‌های دکتری افرادی چون شهید بهشتی و شهید باهنر از آن جمله بوده است.
وی با اشاره به جریان گام دوم انقلاب، تصریح کرد: یکی از چیزهایی که در بیانیه گام دوم انقلاب توسط مقام معظم رهبری مطرح شده، بحث عدالت و مبارزه با فساد است. در این زمینه می‌خواهم به این موضوع از نگاه شهید مطهری اشاره کنم؛ ایشان در یکی از سخنرانی‌ای خود در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به صراحت اعلام می‌کند که اگر ما به مسئله عدالت اجتماعی اهمیت لازم را ندهیم، انقلاب ما با شکست رو‌به‌رو خواهد شد. ایشان می‌گوید عدالت مقیاس دین است نه دین مقیاس عدالت.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با توضیح نهضت صدر اسلام و اتفاقات آن به تشریح اهمیت عدالت اجتماعی و مفهوم درست آن از نظر اسلام در حفظ انقلاب و نظام پرداخت و تاکید کرد اگر مردم نتیجه کار و تلاش خود را نبینند کم کم به بخت و اقبال روی می‌آورند چون می‌بینند کارها با پول و پارتی پیش می‌رود که این با جامعه اسلامی در تضاد است.
در ادامه این همایش، غلامرضا اعوانی، رئیس انجمن حکمت و فلسفه ایران بود و طی سخنانی گفت: بحث درباره شهید مطهری و ابعاد شخصیتی و علمی ایشان بسیار زیاد است؛ من فقط به چند نکته در خصوص شهید مطهری از منظر یک معلم به مناسبت روز معلم می‌پردازم. اولا و به ذات، ایشان عالم دین بوده است؛ حضرت رسول می‌فرمایند عالم دین وارث همه پیامبران است.
وی افزود: عالم حقیقی آن است که وارث باشد. درس هم باید به علم وراثت منتهی شود. بنابراین شهید مطهری یک شخیت بسیار ممتاز بود زیرا عالم دین و عالم وراثت و حکمت انبیا بود. این صفت همه انبیا است که معلمان حکمت هستند. حکیمان ما در ایران خوشبختانه، نه تنها وارث حکمت انبیا و حکمت وارثان انبیا بودند بلکه وارثان حکمت رسمی نیز بودند که حکمت رسمی قرآنی است، و سعی کرده‌اند وحدتی بین این دو حکم به وجود آورند این موضوع از حکیمانی چون فارابی، ابن سینا، سهروردی و ملاصدرا و ... شروع شده است و مرحوم مطهری از وارثان مهم این حکمت بود.
دکتر اعوانی در بخش دیگری از سخنانش، اظهار کرد: از خصوصیات دیگر شهید مطهری، جامعیت او است، جامع الحکمتین و جامع بر حوزه و دانشگاه هم است. ایشان از لحاظ اساتید فقهی که داشتند از افراد بسیار نادر محسوب می‌شوند و همچنین جامع علم و عمل بوده است که در قرآن هم علم از عمل جدا نیست. علم بدون عمل مثل درختی است که میوه ندارد.
وی از دیگر خصوصیات شهید مطهری به اصالت فکر اشاره کرد و گفت: تفکر شهید مطهری اصیل بود؛ یعنی ریشه‌دار بوده و بر آن متهد بوده است. آزادگی از دیگر ویژگی‌های شهید مطهری بوده است. کسی که تابع حق است آزاده است و این از آزادی متفاوت است.
رئیس انجمن حکمت و فلسفه ایران، افزود: شهید مطهری عالم به زمان بود و با مسائل روز دقیق آشنا بود و در این مورد بسیار سختکوش بود و با تمام جریان‌های فکری ایران آشنا بود و کتاب می‌نوشت و مبارزه می‌کرد اینها نشانه فیلسوف زنده است. حل مشکلات، دغدغه اصلی شهید مطهری بود. فلاسفه زنده هستند افلاطون همان‌قدر زنده است که یک انسان هم اکنون زنده باشد.
وی در پایان به موضوع آموزش پرداخت و یکی از ویژگی‌های مهم شهید مطهری را تعلیم و تربیت شاگردان بسیار بود و سخن گفتن به زبان جوانان بود که امروز ما به آن محتاجیم.
در پایان این مراسم، از تعدادی از پژوهشگران جوان که رسالات ارزنده ای را در رابطه با تفکرات شهید مطهری تدوین کرده بودند، با اهدای لوح تقدیر و هدایایی قدردانی شد.
کامبیز کامرانی، سید محمدرضا محمودپناهی، فاطمه ابوترابیان، علی باغی نصرآبادی و زهرا کاراندیش برگزیدگان این همایش بودند.
گفتنی است، این همایش، به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، و با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، بنیاد علمی و فرهنگی شهید مطهری، معاونت فرهنگی دانشکده الهیات و معارف اسلامی، معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی تهران و کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد.

انتهای‌ پیام/

کد خبر: 1003972

وب گردی

وب گردی