دانشگاه باید در خدمت اقتصاد شهری و مردم باشد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: به این نتیجه رسیده‌ایم که دانشگاه آزاد اسلامی باید در خدمت اقتصاد شهری و مردم باشد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، جلسه کارگروه تخصصی کاشی و سرامیک استان یزد روز گذشته با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، اعضای هیأت مدیره انجمن کاشی و سرامیک کشور و صنعت گران این حوزه در دانشگاه آزاد اسلامی یزد برگزار شد.

دکتر طهرانچی با اشاره به سخنان یکی از اعضای جلسه مبنی بر مرتبط نبودن آموزش‌های دانشگاهی با نیاز صنایع و عدم ارتباط و تعامل دانشگاه و صنعت، گفت: با این موضوع موافقم، چرا که وقتی 80 سال پیش دانشگاه از غرب وارد ایران شد، مفهوم universityبه دانشگاه تعبیر شد، در صورتی که در بطن university دانش و فرهنگ و در پوسته آن فناوری، اقتصاد و مسائل اجتماعی قرار داشت و کسی که از بیرون به آن نگاه می‌کرد، این سه رویکرد را می‌دید.

وی تصریح کرد: دانشگاه در ایران از همان ابتدا عقیم آفریده شد و قرار نبود که ثمر بدهد، بنابراین دانشگاه در کشور ما 80 سال عمر دارد، اما هنوز نتوانسته حل مسأله کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: تاکنون اقتصاد و صنعت مسیر خود را می‌رفتند و دانشگاه هم مسیر خود را طی می کرد و نتیجه آن صندلی‌های خالی و کاهش مراجعه مردم به دانشگاه‌ها شد، چرا که مردم دانشگاه را تأمین کننده اشتغال فرزندانشان نمی‌دانند، حتی خانواده‌هایی که شغل آنها کشاورزی است، حاضر نیستند فرزندان خود را به رشته کشاورزی بفرستند، چرا که معتقدند آموزش‌هایی که دانشگاه می‌دهد، در صنعت کشاورزی کاربرد ندارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی به همت مردم و مبتنی بر گسترش شهرها شکل گرفت، این دانشگاه متعلق به هیچ کسی نیست. ما به این نتیجه رسیده ایم که دانشگاه آزاد اسلامی باید در خدمت اقتصاد شهری و مردم باشد و در چنین جلساتی با صنعتگران و فعالان استان بنشینیم و وضعیت اقتصاد شهر را بررسی کنیم.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه نیروی انسانی متخصص و حل مسأله باید دو خروجی دانشگاه باشد، گفت: ما برای اینکه دانشگاه را احیا کنیم، نیازمند تعامل با صنعتگران هستیم، چرا که مشتری اصلی محصول دانشگاه، صنایع هستند و انتظار ما این است که اگر محصول دانشگاه، مطلوب صنعت نیست، عیب دانشگاه را گوشزد کنند و بگویند که نیاز صنایع چیست، تا دانشگاه مطابق با این نیازها، روشها و آموزش‌ها خود را اصلاح کند.

وی ادامه داد: طرح آمایش یعنی به استانها برویم و با صنعتگران و فعالان اقتصادی استان جلسه بگذاریم تا بدانیم چه تعداد نیرو و چه تخصص‌هایی نیاز دارند تا آنها را در دانشگاه تربیت کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه رویکرد علم برای علم مربوط به پیش از دهه 1990 میلادی است، خاطرنشان کرد: اگر علم برای حل مسأله نباشد، ارزشی ندارد و اهمیت این موضوع در دانشگاه آزاد اسلامی بیشتر است، چرا که دانشجویان این دانشگاه برای تحصیلشان شهریه پرداخت می کنند و انتظار آنها این است که دانشگاه تضمین کننده شغل آنها باشد و نه صادرکننده مدرک.

دکتر طهرانچی با اشاره به پیشنهاد یکی از صنعتگران مبنی بر حضور دو روز در هفته دانشجویان در کارخانجات، گفت: برای دو روز در هفته کار دانشجویان مشکلی نداریم و می توانیم یکی از واحدهای استان را مطابق صنعت انتخاب کنیم و در هنگام ثبت نام، شرایط تحصیل در این گونه واحدهای دانشگاهی را برای دانشجویان اعلام کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به وجود تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته در دانشگاه آزاد اسلامی و آمادگی این دانشگاه برای ارائه خدمات به صنایع گفت: دانشگاه آزاد اسلامی 147 هزار دستگاه پیشرفته دارد که همه آنها در قالب شبکه آزمایشگاهی می‌تواند به صنایع خدمات بدهد.

وی با بیان اینکه در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد واحدهای دانشگاهی جوار صنعت با رویکرد حل مسأله هستیم، گفت: باید برای این مدل طراحی داشته باشیم. به عنوان نمونه برای دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد دو مسأله نساجی و کاشی و سرامیک را انتخاب کردیم تا اولویت آموزش و پژوهش‌های استان با محوریت این دو صنعت باشد.

در پایان این جلسه یک کمیته‌ای متشکل از نمایندگان انجمن صنعت کاشی و سرامیک استان و صنعتگران این حوزه و دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد تشکیل شد تا پیشنهادهای عملیاتی و مدلهای اجرایی تعامل صنعت و دانشگاه را بررسی کنند.

کد خبر: 1004002

وب گردی

وب گردی