کارگاه آموزشی"زیبایی شناسی جغرافیا و لوکیشن در تولید فیلم " در واحد رامسر برگزار شد

همزمان با سومین روز جشنواره بین المللی فیلم وارش در رامسر کارگاه آموزشی تخصصی زیبایی شناسی جغرافیا و لوکیشن در تولید فیلم با تدریس پرویز جاهد منتقد سینمای ایران در سالن آمفی تئاتر این واحد دانشگاهی برگزار شد

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز از رامسر، پرویز جاهد در کارگاه زیبایی شناسی جغرافیا و لوکیشن در تولید فیلم با بیان اینکه لوکیشن یکی از مهم ترین مباحث در سینما است گفت: سابقه ادبی هر موضوعی در پژوهش ها نیاز به لوکیشن و فضا دارد که متاسفانه کمتر به آن پرداخته شده است و کتابهای کمی در حد آکادمیک برای این موضوع وجود دارد.

وی افزود: در نقد های سینمایی لوکیشن و جغرافیا بسیار اهمیت دارد ولی کتابی در خصوص لوکیشن فیلم های ایرانی وجود ندارد و فقط چند مقاله موجود است که باید به این مهم بیش از پیش در سینمای ایران پرداخته شود.

این نویسنده کتاب های سینمایی با بیان اینکه نقدهایی در خصوص فیلم های اقای کیارستمی وجود دارد که در کتاب ایران پاریس گردآوری شده گفت: البته در این کتاب کمی بی انصافی نیز شده است.

جاهد اظهار داشت: پیوستگی زمانی و مکانی در لوکیشین بسیار اهمیت دارد و برای صرفه جویی در زمان و هزینه تولید فیلم تهیه کننده و مدیرتولید بر اساس لوکیشن رج میزنند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه شناخت درام، انتخاب سوژه و تاثیر لوکیشن در فیلمسازی، از جمله مهارتهای این حرفه هنری است تصریح کرد: هنر در جغرافیا به وجود می اید و در بستر جغرافیا است که هنر به وجود می آید که مفهوم سینمای ملی و بومی در این مقطع مشخص می شود چرا که فیلم به جغرافیا وابسته است و مشخص میکند فیلم هویت بومی دارد یا خیر.

جاهد افزود: جغرافیا برای بومی شدن کافی نیست و نیاز به فرهنگ و زبان و ... داریم و اگر همه اینها کنار هم قرار بگیرند جغرافیا بومی و ملی معنا پیدا میکند.

این منتقد سینما با بیان اینکه لوکیشن مکان رویداد های فیلم است به اقلیم در لوکیشن ها اشاره کرد و گفت: ساخت فیلم بغداد در هالیوود و داخل استدیو ساخته شده است و یا فیلم های تاریخی ایرانی در شهرک های سینمایی ساخته می شود و میتوان در پراک که محلی دست نخورده است درباره تاریخ معاصر اروپا را بازسازی کرد.

وی افزود: لوکیشن رئالیسمی و واقع گرایی فیلم های بهرام بیضایی مختص خودش است و ممکن است نقدهایی به لوکیشن ها باشد اما هر فیلم سازی نگاه و فضاسازی خودش را دارد.

این مدرس کارگاه جشنواره فیلم وارش جنگل های شمال را یکی از بهترین نقاط برای لوکیشن و زیباسازی در فیلم ها دانست و گفت: مهرجویی فیلم پست چی را در جنگل های شمال ساخته است و بهره ای که مهرجویی از لوکیشن های جنگل شمال کرده است کسی نتوانسته انجام دهد.

جاهد گفت: دیگر از فیلم های مخملباف نا امید شده ام و اخرین فیلم هایش با اینکه امکانات زیادی نیز در دست داشت بسیار ضعیف بود.

وی افزود: فیلمبرداری در لوکیشن استدیو مزایای بسیار زیادی از جمله سروصدا عابر، حوادث طبیعی، رنگ ها، فیلترهای فیلمبرداری، مقاطع زمانی و ... دارد که کار را بسیار راحت می کند اما واقعیت را مخدوش می کند .

کد خبر: 1004029

وب گردی

وب گردی