پیام لویه جرگه صلح افغانستان منتشر شد

لویه جرگه مشورتی صلح افغانستان با انتشار قطعنامه پایانی 23 ماده ای خواستار برقراری آتش بس بین دولت این کشور و گروه طالبان شد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، اعضای لویه جرگه مشورتی صلح افغانستان با انتشار قطعنامه 23 ماده ای ضمن درخواست برقراری آتش بس در سراسر این کشور، طالبان را به حضور در پروسه توسعه کشورشان دعوت کردند.

در این قطعنامه همچنین از علمای دینی خواسته شده است تا با ایجاد یک دیدگاه واحد در همسویی و وحدت دینی کشورشان مشارکت داشته باشند.

بر این اساس، در این قطعنامه همچنین به اهمیت حفظ نظام جمهوری اسلامی افغانستان برای تقویت و ثبات صلح در این کشور تاکید شده است. همچنین حفظ قانون اساسی و ایجاد برخی اصلاحات در صورت نیاز یکی دیگر از مفاد این قطعنامه را تشکیل می دهد.

در این قطعنامه بر حفظ تمامی حقوق اقشار جامعه به ویژه زنان در روند صلح تاکید و اعلام شده است که برای تضمین صلح پایدار، افغانستان به نیروهای امنیتی و دفاعی قدرتمند نیاز دارد.

ایجاد زمینه مناسب برای گشایش دفتر سیاسی طالبان در افغانستان از جمله مطالبات لویه جرگه از احزب سیاسی و کشورهای دخیل در روند مذکور اعلام شده است.

در این قطعنامه همچنین آمده است که دولت دولت افغانستان می بایست در هماهنگی با جامعه بین المللی جدول زمانی برای خروج مسئولانه نیروهای خارجی از این کشور را تهیه کند.

لازم به ذکر است طالبان، این نشست را نمایشی خوانده و در آن حضور نیافته است.

انتهای پیام /

کد خبر: 1004084

وب گردی

وب گردی