ترویج و تبلیغ کتاب‌های چپ‌گرایانه و فاشیسم در نمایشگاه کتاب

یکی از مسائلی که در خصوص محتوای کتاب‌های این دوره از نمایشگاه به چشم می‌آمد، تعداد زیاد کتاب‌های چپ گرایانه بود. کتاب‌هایی که بعضا به تمجید از سیستم های بسته و شکست خورده دنیا می‌پرداختند و مبانی فکری رهبران آن کشورها را تحلیل و بررسی می کردند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، امروز (شنبه 14 اردیبهشت) به پایان خواهد رسید. یکی از مسائلی که در خصوص محتوای کتاب های این دوره از نمایشگاه به چشم می آمد، تعداد زیاد کتاب های چپ گرایانه بود. کتاب هایی که بعضا به تمجید از سیستم های بسته و شکست خورده دنیا می‌پرداختند و مبانی فکری رهبران آن کشورها را تحلیل و بررسی می کردند که البته بسیاری از این تحلیل ها و بررسی ها جنبه تبلیغی داشت.

تبلیغ کمونیسم به سادگی در کتاب‌ها انجام می شد و این کتاب‌ها نیز به میزان بسیار زیادی در دسترس مردم قرار می گرفت.

البته از این دست کتاب ها در گذشته نیز در نمایشگاه کتاب دیده شده بود؛ اما تعداد آن ها در سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، نسبت به دوره های پیشین این نمایشگاه به طرز چشم‌گیری افزایش پیدا کرده بود.

فاشیسم و نازیسم هم از دیگر موضوعاتی بود که در بین کتاب های این دوره نمایشگاه رواج داشت. بارزترین نمونه یک کتاب نازیستی، کتاب نبرد من، نوشته آدولف هیتلر بود که مورد استقبال بازدید کنندگان، بالاخص جوانان و نوجوانان قرار می گرفت.

در هر گوشه و کنار نمایشگاه، کتاب هایی در خصوص تحلیل مبانی فکری هیتلر، موسولینی، استالین، تروتسکی، مارکس، لنین و غیره دیده می شد؛ در حالی که اگر شخصی می خواست کتابی در خصوص مبانی فکری شهید بهشتی، شهید چمران، شهید دستغیب، آیت الله طالقانی و بسیاری از بزرگان و صاحب نظران انقلاب اسلامی پیدا کند، باید سرتاسر نمایشگاه را جست‌و‌جو می کرد.

بر هیچ کس پوشیده نیست که کتاب‌های مختلف، در خصوص اشخاص و مبانی مختلف باید به صورت آزادانه در دسترس عموم قرار گیرد تا سواد عمومی، جهان‌بینی و قدرت تحلیل مردم بالاتر رود؛ اما مسئولان فرهنگی، مدیران کشور و صاحب نظران باید دلایل روی‌آوردن جوانان و نوجوانان به این نوع نگرش های خاص را بررسی کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1004095

وب گردی

وب گردی