گفتاردرمانگران ایرانی، به فکر اشتغال بین المللی باشند

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی در هفدهمین همایش گفتاردرمانی ایران با اشاره به اینکه پایه رشته های توانبخشی برخلاف برخی از کشورهای اروپایی، در ایران به درستی گذاشته شده است، گفت: گفتاردرمانگران می توانند فکر اشتغال بین المللی نیز باشند و یا بیماران را برای عزیمت به ایران و دریافت خدمات پزشکی و توانبخشی، راهنمایی کنند. 

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از وبدا، محمدتقی جغتایی افزود: مهمترین کارکرد مغز انسان و آن چیزی که در مغز رشد می کند، گفتار و زبان است و اگر نباشد، انسان نیست، اما این حوزه در کشور ما دارای نقاط ضعف و قوت است که البته در مقایسه با دیگر کشورهای دنیا، دارای نقاط قوت بیشتری است.

وی، قدمت طولانی رشته گفتاردرمانی، اقدامات بسیاری که در این حوزه انجام شده و توسعه علمی آن، که تا مقطع دکتری در کشورمان آموزش داده می شود را از جمله نقاط قوت حوزه گفتاردرمانی عنوان کرد و گفت: مسایلی نیز وجود دارد که باید روی آنها کار شود، که ادغام این رشته در نظام سلامت و توجه به نقش گفتاردرمانی در نظام شبکه بهداشتی کشور، حضور متخصصان گفتاردرمانی در ساختارها مانند سطح دو یا همان بیمارستان ها، یا سطح سه که کلینیک ها و مراکز توانبخشی است، از جمله مسایل و چالش های این حوزه محسوب می شوند.

جغتایی ادامه داد: این مسایل به نتیجه نمی رسند مگر با ادغام این رشته در نظام آموزشی کشور، ضمن آنکه بحث بیمه ها و پوشش بیمه ای نیز از مشکلات این رشته است. در صورتی که با مراجعه هر فردی به کلینیک ها و مراکز درمانی، باید تمامی خدمات مورد نیاز او تحت پوشش بیمه قرار گیرد، اما به رغم وجود بندی از قانون حمایت از معلولان، پوشش بیمه ای به دلیل عدم پیش بینی منابع مالی، وجود ندارد.

وی همچنین توصیه کرد که گفتاردرمانگران برای افزایش توانایی حرفه ای و عملی تلاش کنند و بحث کارورزی ها را جدی بگیرند به طوری که همه زمان کاری یک دانشجوی گفتاردرمانگر باید در فضای کلینیک و بیمارستان بگذرد، نه آنکه با تعطیلی ترم دانشگاه و یا تعطیلات تابستان، کار او نیز به پایان برسد، البته اگر در نظام آموزشی ادغام شود، کارورزی ها نیز اصلاح خواهند شد.

جغتایی افزود: در سال های اخیر، در تولید علم خوب عمل کردیم، اما آنچه در ایران کمتر به آن پرداخته شده، "علم گفتار" است که باید روی آن بیشتر کار شود.

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی به فرصت هایی که در کشورهای همسایه برای رشد گفتاردرمانگران وجود دارد، اشاره کرد و گفت: گفتاردرمانگران می توانند فکر اشتغال بین المللی نیز باشند و یا بیماران را برای عزیمت به ایران و دریافت خدمات پزشکی و توانبخشی، راهنمایی کنند.

گفتنی است، لوح هفدهمین همایش گفتاردرمانی ایران توسط دکتر پورغریب از متخصصان و پیشکسوتان حوزه گفتاردرمانی نیز، به دکتر جغتایی مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی اهدا شد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1004130

وب گردی

وب گردی