تدوین برنامه تحول در آموزش عالی/ دانشگاه ها ماموریت گرا می شوند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: برنامه تحول در آموزش عالی در حال تدوین است و مراحل آخر خود را طی می کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مراسم پاسداشت مقام معلم به میزبانی دانشگاه پیام نور با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس دانشگاه پیام نور برگزار شد.

منصور غلامی در این مراسم ضمن تبریک روز معلم و تشکر از زحمات اساتید دانشگاه پیام نور گفت: یکی از خدمات دانشگاه پیام نور و واحدهایی که به شکل گیری‌ آن انجامیدند، فراهم کردن امکان تحصیل برای افرادی که در‌نقاط مختلف کشور بود که شاغل به تحصیل‌هستند.

وی ادامه داد: بعد از سال ۶۸، شکل‌گیری این دانشگاه با نام جدید، ماموریت به صورت نیمه حضوری بود و بعدها آموزش‌مجازی به دانشگاه پیام نور محول شد‌. همچنین در برنامه ششم توسعه نیز بر پیگیری آموزش مجازی‌دانشگاه پیام نور تاکید شده است.

وزیر علوم گفت: باتوجه به تحولی که در دنیا رخ می دهد، در تمامی دانشگاه ها نیازمند تغییر نظر و سیستم ها هستیم تا بر اساس نیازهای‌روز جامعه و با توجه به پیشرفت جامعه پیش رویم. خوشبختانه در این زمینه برنامه راهبردی‌پیام نور تدوین شده است.

وی اظهار کرد: در شرایط فعلی کشور نیاز تحول و تغییر وجود دارد. برنامه تحول در آموزش عالی در حال تدوین است و مراحل آخر خود را طی می کند. براساس آن طرح جدیدی در آموزش عالی‌رخ خواهد داد که از اهداف‌ مراکز آموزش عالی براساس اعطای ماموریت به آن ها حمایت می کند.

غلامی افزود: نیازهای ما در طول زمان دچار تغییر می شود، در اوایل انقلاب نیازمند نیروهای تحصیل کرده انقلابی بودیم و چندسال بعد توانستیم بدنه کشور را با نیروهای تحصیل کرده پر کنیم.

وی بیان کرد: اگر هدف تربیت نیروی انسانی به منظور نیروی کارشناسی باشد، این تربیت نیرو به اندازه بسیار زیادی محقق شده اما ترببت نیرو باید به روز صورت گیرد، همچنین باید ماموریت و مسئولیت جدید در تمامی دانشگاه ها تعریف‌شود.

وزیر علوم اظهار کرد: 2 دانشگاه پیام نور و جامع علمی کاربردی باید در ابتدا زمینه لازم را جهت آموزش شاغلان کشور فراهم کنند همچنین مهارت های عملی مرتبط به مشاغل دانشجویان را ارتقا دهند. قبول داریم که جامعه در یک دوره زمانی با کاهش داوطلبان‌ آموزشی و افزایش امکانات و تسهیلات روبه‌رو شد. در همین راستا باید از این امکانات مختلف و نیروی انسانی در قالب تفاهم‌نامه استفاده کرد تا بتوان به وسیله آن نیازهای جامعه را رفع کرد.

وی افزود: امروزه کشور در همه بخش های دولتی از جمله وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور نیازمند برنامه‌ریزی و صرفی جویی هستیم، به همین منظور ایجاد و توسعه ظرفیت ها واحدهای جدید نیازمند یک برنامه‌ریزی دقیق و کارآمد است. با توجه به تحولات اخیر، چشم همه جامعه به اندیشمندان و راهکارهای آنان است تا ظرفیت های موجود به فعلیت تبدیل شود.

غلامی در پایان تاکید کرد: وزارت علوم نیز جهت کاهش تصدی گری درصدد واگذاری فعالیت ها به اعضای هیئت علمی و دانشگاهیان است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1004141

وب گردی

وب گردی