همایش مردم و محیط زیست در امتداد راه ابریشمی برگزار شد

سومین همایش بین‌المللی مطالعات راه ابریشم با عنوان همایش مردم و محیط زیست در امتداد راه ابریشمی با معرفی ظرفیت‌های مناطق مختلف ایران برای مشارکت پروژه راه ابریشم در قاره آسیا توسط دانشگاه علامه طباطبائی و با مشارکت دانشگاه گیلان در تالار حکمت و با حضور پژوهشگرانی از دیگر کشورها افتتاح شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از دانشگاه گیلان، احمد رضی رئیس دانشگاه گیلان دراین همایش ضمن خیر مقدم به میهمانان، از دبیر کل شبکه دانشگاه‌های راه ابریشم و تمامی کسانی که برای برپایی این همایش تلاش کردند بویژه رئیس و مسئولان دانشگاه علامه طباطبایی تشکر کرد.
وی با اشاره به روابط دیرینه فرهنگی و علمی کشورهای مسیر جاده ابریشم، همین پیشینه را موجب فراهم کردن بستر لازم برای تعاملات علمی بین‌المللی بین دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی این کشورها دانست و گفت: شبکه دانشگاه‌های راه ابریشم ظرفیت مهمی است که می‌تواند با بهره‌گیری از توانمندی‌های دانشمندان کشورهای حاشیه این راه باعث ایجاد فرصت‌های باارزشی برای رشد و پویایی این جوامع بشود.
رئیس دانشگاه گیلان در ادامه نشست‌هایی از این دست را فرصتی دانست تا مراکز آکادمیک کشورهای راه ابریشم از امکانات و قابلیت‌های همدیگر شناخت بهتری به دست آورند و براساس آن همکاری‌های مشترک آینده را برنامه‌ریزی و توسعه دهند.
وی گفت: دانشگاه گیلان به عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه منطقه شمال کشور و مسئول دبیرخانه ایرانی اتحادیه دانشگاه‌های دولتی حاشیه دریای کاسپین تلاش می‌کند تا با بهره‌گیری از توانمندی متخصصان خود و مؤسسات بین‌المللی مشکلات این دریای باارزش کاهش یابد.
رضی در پایان از اعلام آمادگی دانشگاه گیلان برای همکاری‌های علمی بین‌المللی با دانشگاه‌های عضو شبکه دانشگاههای راه ابریشم خبر داد و ابرازامیدواری کرد همکاری بین دانشگاهی اعضای این شبکه بیش از پیش گسترش یابد.
احترام به محیط زیست در ادبیات باستانی و مدرن منطقه جاده ابریشم، نقش تاریخی حوضه‌های آبی در شکل گیری تمدن‌ها، رویه‌های حقوقی و محیط زیست در منطقه ابریشم جاده، مدیریت بحران آب و جلوگیری از جنگ‌های آب؛ اقتصاد کشاورزی و همکاری بین منطقه‌ای در منطقه جاده ابریشم، مدیریت بحران آلودگی هوا در منطقه ابریشم جاده، اقتصاد انرژی و آسیب‌های زیست محیطی آن، مدیریت بحران انرژی در منطقه جاده ابریشم، نقش رسانه‌ها در شکل‌گیریمحیط زیست، فرهنگ حفاظت در منطقه ابریشم جاده، مدیریت اجتماعی بحران‌های زیست محیطی در منطقه جاده ابریشم، بحران‌های زیست محیطی و تأثیر آنها بر زندگی اجتماعی انسانی؛ محیط زیست پایدار، اقتصاد پایدار از محورهای این همایش دو روزه است.

انتهای پیام /

کد خبر: 1004167

وب گردی

وب گردی