تجهیز هزار مدرسه کشور به اتاق های بازی و یادگیری

وزیر آموزش و پرورش در مراسم نکوداشت یکصدمین سال تربیت معلم و بزرگداشت مقام معلم در سالن اجلاس سران، برنامه ها، طرح ها و دستاوردهای آموزش و پرورش در دولت دوازدهم را در حضور رئیس جمهور تشریح و تبیین کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از مرکز هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی آموزش و پرورش، صبح امروز سید محمد بطحایی در آئین نکوداشت یکصدمین سال تربیت معلم و بزرگداشت مقام معلم که در سالن اجلاس سران و با حضور رییس جمهور برگزار شد، با تشکر از معلمان که در سراسر کشور مشغول به امر تعلیم و تربیت دانش آموزان هستند و با اشاره به برنامه های وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: با اتکا به سند تحول آموزش و پرورش و بر اساس سیاست ها و راهبردهای دولت تدبیر و امید و برنامه های مصوب مجلس شورای اسلامی با محورهای بهسازی و سازماندهی نیروی انسانی، توسعه مشارکت، ارتقا کیفیت مدیریت آموزشگاهی، عملیاتی کردن بودجه، شاهد پیشرفت هایی قابل توجهی در نظام تعلیم وتربیت هستیم.

وی به نمایندگی از 940 هزار نفر معلمان و 700 هزار نفر از همکاران بازنشسته، برنامه های انجام شده در آموزش پرورش را برشمرد و تصریح کرد: آغاز نظام مدرسه محوری و اجرای نظامهای سنجش کیفیت، ارتقا کیفیت مدیران مدارس، فرآیند انتخاب و انتصاب مدیران و تفویض اختیار به مدارس، مشارکت بخشی مستقیم معلمان در مراکز تصمیم گیریها، انتخاب دو نفر از نمایندگان فرهنگیان در صندوق ذخیره و سه نفر از معلمان در شورای عالی آموزش و پرورش که با رای گیری مستقیم توسط معلمان انتخاب شدند والبته این مسیر را در سایر بخش های آموزش و پرورش نیز ادامه خواهیم داد.

بطحایی در ادامه برنامه های وزارت آموزش و پرورش افزود: دو ساعت از برنامه درسی را در اختیار معلم، مدیر و مربی پرورشی قراردادیم تا بر اساس آن نیازهای بومی و محلی که دانش آموزان به آنها نیاز دارند به آنان آموزش دهند، آموزش های مهارتی در حوزه های مختلف هنری تولیدی آغاز شده است و این دوره ها در 5 هزار مدرسه متوسطه اول و برای ۱۵۰ هزار دانش آموزدوره های کوتاه مدت مهارت آموزی اجرا شده است و بر اساس دستوری که رئیس جمهور در برگزاری دورهای مهارتی منتج به تولید، تکلیف و تاکید شد، این طرح با همکاری وزارت کار و وزارت ارتباطات آماده شده است و امیدواریم از تابستان اجرایی شود.

وی با اشاره به اینکه طرح خرید خدمات آموزشی در مناطق کم برخوردار اجرا شده است، اظهار کرد: ۶۰۰ هزار دانش آموزان در مناطق کم برخوردار و مناطقی که با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم از این طرح استفاده می کنند که در صورت عدم وجود این طرح احتمال اینکه دانش آموزان این مناطق از امکان تحصیل برخوردارشوند بسیار ضعیف بود.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه تشریح برنامه هاگفت: آموزش مهارت های فردی و اجتماعی در غالب برنامه ویژه مدرسه اجرا شده وآموزش موضوعات مهمی مانند محیط زیست، حقوق شهروندی، کتابخوانی، تهدیدات فضای مجازی و ... آغاز شده است و در سال ۹۷ برای اولین بار در۱۰۰۰ مدرسه اتاق بازی و یادگیری را راه اندازی کردیم، در این اتاق های بازی، فرایند یادگیری دانش آموزان به کمک اسباب بازی انجام می شود.

وی طرح حیاط پویا را از جمله طرح های نشاط آور مدارس در دولت یازدهم اعلام و عنوان کرد: این طرح در دولت دوازدهم با جدیت در حال پیگیری است، اجرای این طرح با امکانات بسیار محدود و اغلب با استفاده ار کف حیاط و دیوار های مدرسه اجرا می شود لذا نقاشی ها و اشکال هندسی که بر روی دیوار و کف حیاط مدرسه ترسیم شده به طور خودکار دانش آموز را به تحرک و ورزش کردن وادار میکند و باعث شادی و نشاط دانش آموز می شود.

عضوکابینه تدبیر و امید تصریح کرد: جامعه گسترده آموزش و پرورش نیازمند بستری مناسب برای ایجاد تعامل و مشارکت بود لذا شبکه ملی تعاملی را راه اندازی کردیم که تا کنون توانسته بسیار موفق باشد.

وی اضافه کرد: با تلاش های دولت و مساعدت زائدالوصف خیرین، اقدامات کم نظیری در یک سال اخیر در آموزش و پرورش در حیطه عمرانی انجام شد. لذا در سال تحصیلی جدید بیش از 10 هزار کلاس درس جدید به فضاهای آموزشی اضافه کردیم که البته نیمی از این کلاس ها توسط خیرین محترم احداث شده است.

بطحایی ادامه داد: درهفته قبل در حرکتی خداپسندانه که توسط خیرین صورت گرفت؛ هزینه احداث مدارس تخریب شده در سیل های اخیر تعهد شد و از همین تریبون از همت بزرگ خیرین تقدیر می کنم.

وی هدف اصلی اجرای نظام رتبه بندی را ارتقای شایستگی های معلمان و بهبود نظام پرداخت ها دانست و افزود: این طرح در کمیسیون های مربوطه دولت بررسی و در دستور کار دولت قرار گرفته است.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی به عنوان دستگاه های اندیشه ورز تلاش دارند اهداف سند تحول را محقق کنند لذا مفتخریم که در یکصدمین سال تاسیس تربیت معلم، از شش عنوان کتاب که در 30 مجلد تنظیم شده رونمایی ‌کنیم.

وی اضافه کرد: مطالعه تاریخ تعلیم و تربیت در یکصدساله اخیر نشان می دهد که اوج این خدمات در دوران شهیدان رجایی و باهنر بوده است ومن امیدوارم این دو دانشگاه تربیت معلم با استفاده از تجربیات شهیدان رجایی و باهنر قدم های موثرتری بردارند.

کد خبر: 1004180

وب گردی

وب گردی