اجرای مهارت آموزی‌ پایه در‌ ۵ هزار مدرسه متوسطه اول/ ۱۵۰۰ مدرسه در اثر سیل دچار آسیب شد

وزیر آموزش و پرورش گفت: مهارت آموزی پایه در ۵ هزار مدرسه متوسطه اول برای دانش آموزان به اجرا درآمد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست خبری وزیر آموزش و پرورش به مناسبت هفته معلم، صبح امروز (یکشنبه 15 اردیبهشت‌ماه 98) در‌ سالن جلسات مرکز آفرینش های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

سید محمد بطحائی در این مراسم ضمن تبریک هفته معلم گفت: سال تحصیلی و کلاس های درس به تدریج به پایان می رسد، پایان اردیبهشت به نوعی پایان سال تحصیلی تلقی می شود و کلاس های درس خاتمه می یابد و دانش آموزان در این زمان باید آزمون بدهند.

وی ادامه داد: سال تحصیلی 98-97 سال مفیدی برای نظام آموزش و پرورش ما بود که بخش عمده آن را مدیون زحمات همکاران در‌ مناطق آموزش و پرورش هستیم. سند تحول به عنوان نقشه و مسیر راه آموزش پرورش، مورد بازنگری قرار گرفت و حلقه های استقرار زیرساخت این سند تکمیل شد. سه زیر نظام از ۶ زیر نظام در سال های گذشته تنظیم شد و ۳ زیر نظام باقی ماند که این سه زیر نظام باقی مانده نیز تنظیم شد، به طوری که می توان گفت در سال ۹۷ گام جدی برای عملیاتی کردن سند تحول را در دستور کار قرار دادیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: اجرای برنامه های زیر نظام به معنای اجرای سند تحول است. این سند باز تنظیم شد و در ۲ بُعد محتوا و متن برنامه ها، تمهیدات لازم در نظر گرفته و اجرا شد. در بخش اول محتوا و متن آموزش و پرورش، کار بسیار دشوار است؛ زیرا بناست مواردی که دانش آموزان طی سال های گذشته، بر اساس آن آموزش می دیدند را تغییر دهیم. این مسیر زمان‌بر و اجرای آن دشوار است اما خوشبختانه آغاز شده است.

وی بیان کرد: برنامه ویژه مدرسه یا بوم برای اولین بار تلاش می کند انعطاف لازم را در اختیار عوامل مدرسه قرار دهد تا مدرسه بتواند مناسب با شرایط منطقه ای، محتوای رسمی تولید کند، یعنی ۲ ساعت در هفته، مدارس باید با تکیه بر خلاقیت خود باید محتوای رسمی تولید کنند. از سال ۹۷، ۲ ساعت در هفته به این موضوع اختصاص یافت که از دید من شروعی مبارک محسوب می شود. بررسی های اولیه بیانگر آن بود که این طرح نتایج خوب و فراتر از انتظاری داشت.

بطحائی اظهار کرد: مهارت آموزی با تأکید ریاست جمهوری به طور جدی در مدارس پیگیری شد‌. در ۵ هزار مدرسه متوسطه اول مهارت آموزی پایه برای دانش آموزان به اجرا درآمد. اجرای این طرح اجازه داد ما دانش آموزان را با فرهنگ کار و تولید آشنا کنیم.

وی افزود: برنامه سال ۹۸ آموزش و پرورش بر اساس سند تحول تنظیم شده است که از جمله اولویت های ما محسوب می شود، همچنین اجرا استقرار سند تحول مستلزم وجود اعتبارات و منابع است. با شرایط اقتصادی که اکنون کشور با آن مواجه است، ما برنامه‌های سال ۹۸ را بر اساس سند تحول اولویت بندی کرده ایم. مادر سال ۹۸ هیچ برنامه دیگری را غیر از اجرای سند تحول در دستور کار نداریم.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: در سال گذشته، گام موثری در فضای آموزشی برداشتیم. در سال 98-97 اقدام بسیار خوبی در فضای آموزشی برداشته شد که براساس آن، نزدیک به ۱۰ هزار کلاس درس جدید و نوساز در اختیار تعلیم و تربیت دانش آموزان قرار گرفت و کلاس‌های غیر ایمن، از گردونه خدمت آموزش و پرورش خارج شد و جای خود را به کلاس‌های جدید داد. بخش عمده‌ای از این کلاس ها توسط خیرین مدرسه‌ساز تهیه و ساخته شد.

وی بیان کرد: در حوزه فرهنگی در وزارت آموزش و پرورش نیز اقدامات خوبی انجام شد اما فاصله ما باحد مطلوب بسیار زیاد است. در سال گذشته، نزدیک به ۱۲ میلیون نفر از دانش آموزان در فعالیت‌های اردوی شرکت کردند، نکته قابل توجه آن است که دانش‌آموزان در اردوها کنار هم بودن را تمرین می‌کنند، همچنین حدود ۶۰۰ هزار نفر از دانش آموزان در راهیان نور شرکت کردند.

بطحائی افزود: در راستای اشاعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در ۵۰ هزار مدرسه ۵۰ هزار نمایشگاه کتاب دائر شد تا دانش آموزان به کتاب و کتابخوانی انس پیدا کنند. در انتخابات دانش آموزی حدود ۹ میلیون نفر از دانش آموزان شرکت کردند همچنین حدود ۷ میلیون نفر از دانش آموزان ما عضو تشکل‌های دانش‌آموزی هستند.

وی در رابطه با اقدامات آموزش و پرورش در حادثه سیل اخیر گفت: در حادثه سیل اخیر، ۱۵۰۰ مدرسه در مناطق سیل زده دچار آسیب شد، حدود ۲۱۲ مدرسه به حدی آسیب دیدند که ما باید آن را تخریب و مدرسه جدیدی را بسازیم. حدود ۱۳۰۰ مدرسه دیگر نیز نیاز به مرمت دارند. از این رو بنا داریم در تابستان به نوعی عمل کنیم تا مدارس برای مهرماه آماده شوند. همچنین در نظر داریم کلاس‌های رفع اشکال را برای دانش آموزان استان‌های خوزستان و لرستان در نظر بگیریم به ویژه آن دسته از دانش آموزان پایه دوازدهم و دانش‌آموزانی که امتحان نهایی دارند.

لزوم انعکاس پیشینه افرادی که در سازمان پژوهش منصوب می شوند

وزیر آموزش و پرورش در خصوص انتصابات در سازمان پژوهش گفت: من در‌ جریان افکار عمومی در‌ زمینه این انتصابات هستم از ذوالعلم خواستم پیشینه افرادی که منصوب می شوند اعلام شود. اگر رزومه افرادی که منصوب می شوند منعکس و پیشینه آنها در تالیف کتب عمومی انعکاس‌داده شود، اغنای افکار عمومی صورت می گیرد. من نامه ۶۰ نفر از برنامه نویسان درسی را مشاهده کردم بر این اساس خواستم سازمان پژوهش با تعدادی از این افراد جلسه داشته باشد، همچنین با رعایت بیشتری این انتصابان صورت گیرد.


اجازه نمی دهیم سند هایی مانند ۲۰۳۰ به نظام آموزشی ما وارد شود

وی در زمینه برخورد با اجرای سند ۲۰۳۰ در برخی مدارس‌گفت: در مواردی بوده که برخی‌ مدارس در این زمینه تذکر دریافت کرده اند، برخی جابه جایی ها به علت عدم توجه به خط قرمز نظام آموزشی رخ دهد. حساسیت بر این سند مربوط‌ به محتوا نیست بلکه حساسیت آن به منظور تغییر فرهنگ ایرانی و اسلامی است.

بطحائی ادامه داد: اجرای سند ۲۰۳۰ باید در آموزش و پرورش‌ متوقف شود. هیئت سه نفره و بازرسان کار خود را در این زمینه به طور جدی دنبال می کنند. من و همکاران در این زمینه حساسیت کافی داریم و بر این امر نظارت خواهیم کرد. مواردی که وجود داشته است بدون رعایت سلسله مراتب، از این اقدام جلوگیری‌کرده اند و در برخی موارد مدیر مدرسه و رئیس منطقه تذکر دریافت کردند.

وی اضافه کرد: سند ۲۰۳۰ از آنجایی که قصد تغییر هویت و سبک زندگی دانش آمزان را دارد، در برابر آن مقاومت می کنیم و اجازه نمی دهیم سند های این چنینی به نظام آموزشی ما وارد شود، ما گفتنی های گفتنی‌تر در‌مبانی اسلامی خود داریم و نیازی به سند۲۰۳۰ نداریم.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: درست است که در‌سند ۲۰۳۰ به مهارت زندگی‌اشاره شده است اما نباید‌آن را کنار بگذاریم. عدالت آموزشی یکی از اصلی ترین ارکان نظام آموزشی ماست که در‌سند‌۲۰۳۰‌هم به آن اشاره شده است ما پیشتر از سند ۲۰۳۰ به این موارد رسیده ایم، مبانی این چنینی در‌‌مفاهیم اسلامی خودمان نیز آمده است.


افزایش تعامل با رسانه ها

وی از افزایش تعامل با رسانه ها خبر داد و گفت: تعاومل ما با رسانه ها باید افزایش یابد. جامعه ذی نفعان ما در آموزش و پرورش زیاد است ۶۰ میلیون نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم با آموزش پرورش‌ مرتبط هستند و از جمله ذی نفعان آن به شمار می روند.


سند تحول بنیادین یک جریان است

وی در زمینه دیدار اخیر فرهنگیان با رهبری و محورهای مطرح شده خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در جلسه اخیر خود اشاره بسیار دقیقی به کارکردهای نظام آموزش و پرورش‌داشتند و هدف اصلی در سند تحول را مختصر کردند ما با اجرای این سند می خواهیم فرزندانمان به هنگام خروج از مدارس آگاه و هوشمند باشند و به کشور خود عشق‌ بورزند.
برای رسیدن به چنین اهدافی، نیازمند استلزاماتی هستیم که با برگزاری دوره های آموزشی و یا کتب به این اهداف نخواهیم رسید. ما نیازمند آن هستیم که فضا و تجهیزات آموزشی مناسب‌داشته باشیم. ما زمانی که می‌گویم استقرار سند تحول به این معنا نیست که تا ۵ سال آینده این سند را مستقر کنیم، این سند یک جریان است و باید بر اساس اهداف آن پیش رفت.

رتبه بندی معلمان به کجا رسید؟

بطحائی در‌زمینه رتبه بندی معلمان اضافه کرد: در شهریور ۹۷ پیشنهاد ما در زمینه رتبه بندی معلمان به دولت ارسال و در کمیسیون مربوطه بررسی شد.
پس از آن بحث های‌ بودجه ای‌ و‌ مشکلاتی که در لایحه بودجه اتفاق افتاده بود، پس از آن ماجرای سیبل دستور جلسات دولت را تحت شعاع قرار داد و همین امر، طرح رتبه بندی‌معلمان در دستور کار‌اصلی دولت قرار نگرفت.

وی افزود: شرایط اقتصادی سال‌۹۸، بر اجرای طرح رتبه بندی تاثیر گذار خواهد بود اما با اعتباری‌که پیش بینی شده، ما می توانیم این طرح را آغاز کنیم و در صورت شروع این طرح می تواند سیر تکمیل خود را آغاز کند که نظام پرداخت های ما متناسب با شایستگی نظام آموزشی باید‌ صورت گیرد.


جزئیات واگذاری املاک آموزش و پرورش

وی در‌ زمینه واگذاری املاک آموزش و پرورش بیان کرد: ما به طور جدی این موضوع را پیگیری می کنیم اما‌ موانعی در این زمینه وجود دارد که رفع آن زمان بر است، برخی از املاک ما‌ سند ندارند یا اگر دارای سند است، در سند تکلیف شده است که این زمینه تنها باید مرکز آموزشی ساخته شود. چنین مواردی این امر را دشوار کرده است.


انحصار زبان خارجی از زبان انگلیسی خارج شود

وزیر آموزش و پرورش در زمینه تدریس زبان های غیر فارسی در مدارس گفت: در‌حال حاضر آموزش زبان عربی در‌ مدارس به اندازه ای است که برخی دانش آموزان در حد مکالمه یک یا دو جمله به زبان عربی هم نمی توانند صبحت کنند. انحصار زبان خارجی از زبان انگلیسی باید از آموزش و پرورش خارج شود.

وی‌ادامه داد: در سال های گذشته تلاش کردیم این انحصار از زبان انگلیسی خارج شود که تا کنون موفقیتی در این زمینه نداشته ایم ما روش آموزشی که مربوط به معلمان است را باید تصحیح کنیم. همچنین برنامه های درسی نیز باید اصلاح شود تا دانش آموزان بتوانند در مکالمه و گفت و گو نیز مسلط باشند.


جزئیات پذیرش از طریق آزمون استخدامی

بطحائی با اشاره به برنامه های‌ پذیرش نیرو از طریق سازمان استخدامی گفت: طی جلساتی که برگزار‌کرده ایم، تلاش می کنیم که ۵۵ هزار نفر را از طریق آزمون استخدامی پذیرش کنیم، اینکه چقدر می توانیم با این سازمان به توافق برسیم مشخص نیست اما در‌حال حاضر در حال‌ برگزاری جلسات در این زمینه هستیم.

تکالیف شب باید تصحیح شود

وی در زمینه مشق شب اظهار کرد: آموزش و پرورش مصمم هستیم که نقص‌بسیار بزرگ را از نظام آموزش‌ و پرورش‌کنار بزنیم، تکالیف شب باید‌تصحیح‌ شود، چیزی که ما به عنوان تکلیف‌شب به دانش آموزان واگذار می کنیم، دانش آموزان و حتی والدین را از آموزش و پرورش منزجر می کند.طبیعتا باید ماهیت تکالیف شب تغییر پیدا کند.

درصد افزایش شهریه های مدارس غیر انتفاعی نباید بیشتر از درصد تورم باشد

وزیر آموزش‌ و پروزش در‌زمینه شهریه زیاد برخی از مدارس غیر انتفاعی گفت: ما سامانه های نظارتی را در این زمینه تقویت کرده و نگاه واقع بینانه ای به همکاران خود در این مدارس داشته ایم. ممکن است تنها ۱۰ مدرسه تخلف کنند اما تمامی‌مدارس غیر دولتی را تحت الشعاع قرار می‌دهد. تیم های نظارت متمرکزی ‌که در سال گذشته از وزارتخانه اعزام شدند، نتایج خوبی داشت که امسال‌نیز با جدی این موضوع را پیگیری می کنند.

وی افزود: ما‌به مدارس‌متخلف اجازه عرضه اندام نخواهیم داد‌، در‌ ابتدا تذکر های لازم داده می شود و در موارد بیشتر منجر به لغو مدارس خواهد شد. شهریه های این مدارس مشخص است و به صورت منطقه ای تعیین شده است. در برخی موارد شهریه ها کمتر از سال گذشته شده است و سقف افزایش شهریه درصد تعیین نشده است، میزان افزایشی که در موارد افزایشی صورت می گیرد نباید از درصد تورم بیشتر‌ شود.

امروز ‌‌برنامه مهر ۹۸ وزارت آموزش و پرورش نوشته شده است

بطحائی در زمینه کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش گفت: کمبود نیروی انسانی در آموزش پرورش وجود دارد به همت همکاران، ما تکلیف نیروی انسانی ۹۸_۹۹ را استان به استان و منطقه و منطقه بررسی کرده و مشخص کرده ایم تا چه اندازه ای نیرو خواهیم داشت و تعداد دانش آموزان ما چقدر است. امروز ‌‌برنامه مهر ۹۸ وزارت آموزش و پرورش نوشته شده است.

تشکل ها کارکردهای موثری برای بهبود نظام آموزش و پرورش دارند

بطحائی افزود: تشکل ها پل ارتباطی با بدنه تصمیم گیر و تصمیم ساز محسوب می شوند، اگر این پل ارتباطی خوب عمل کند و حرفشان شنیده شود، می توانند کارکردهای موثری برای بهبود نظام آموزش و پرورش داشته باشند. قطعا نشست و برخواست با تشکل ها بیشتر شده است و به دنبال آن هستیم که شورای عالی معلمان و فرهنگیان داشته باشیم.

معلمان با تدبیر بیشتر دغدغه های خود را دنبال کنند

وی در زمینه اعتراضات اخبر معلمان گفت: شرایط ‌کشور شرایط جنگی است، دشمن پشت دیوار ها است و با تمام توان می خواهد این جنگ را پیش ببرد. من وقتی دغدغه همکاران را می شنوم ،‌ناراحت می شوم، معلم نباید دغدغه ذهنی داشته باشد و بتواند به تدریس بپردازد. معلم زمانی که اعتراض می کند، می گوید من تجهیزات ندارم به من تجهیزات دهید و غیره، چنین چیزهایی را طلب می کند. فراموش نکنیم شرایط کشور‌شرایط سال ۹۶ نیست شرایط گشور جنگی است و ما باید آن را درک کنیم. زمانی که عده ای از معلمان دور یکدیگر جمع می شوند، افرادی که دغدغه معلم را ندارند؛ در کنار معلمان قرار می گیرند و تنش ایجاد می کنند که به صلاح مردم، شهر، مدرسه و آموزش و پرورش نیست. من مستمرا در‌جریان اتفاقات روز پنجشنبه قرار گرفتم و درجریانم که همکاران بازداشت شده آزاد شدند. در یکی‌از شهرها دو نفر از همکاران بازداشت بودند و خبر جدیدی را از آن ها دریافت نکردم که امیدوارم طی امروز و فردا‌ به آغوش خانواده خود بازگردند. معلمان با تدبیر بیشتر باید دغدغه های خود را دنبال کنند و فرصت را در‌اختیار سوءاستفاده گران قرار دهند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1004245

وب گردی

وب گردی