ظرفیت بالای دانشگاه آزاد در پذیرش دانشجوی دکتری/ از امکانات آزمایشگاه‌های ساها تا ادامه تحصیل دانشجویان در شهر محل اقامت

دانشگاه آزاد شرایطی را ایجاد کرده است تا با درصد پذیرش بالاتر نسبت به دانشگاه‌های دولتی، افراد بیشتری در رشته‌های مختلف مقطع دکتری در واحدهای دانشگاهی سراسر کشور پذیرش شوند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی بزرگ‌ترین دانشگاه ایران است که نقشی تعیین کننده در گسترش سطح سواد در کلیه رشته‌ها داشته و امروز در دورترین و محروم‌ترین نقاط کشور از شمال تا جنوب آن با بیش از 400 واحد به عنوان بازوی پرتوان آموزش عالی در حال فعالیت است.

در سال‌‌های دورتر که ورود به دانشگاه و کسب تحصیلات عالیه به دلیل محدودیت پذیرش در دانشگاه‌های دولتی یک رویا و میزان افراد تحصیلکرده پایین بود، دانشگاه آزاد به یاری نظام آموزش عالی آمد و با گستردگی در سراسر کشور منجر به گسترش سطح سواد و افزایش فارغ‌التحصیلان تحصیلات تکمیلی در کشور شد.

امروز که محدودیت پذیرش دانشگاه‌‌های دولتی همچنان ادامه دارد، دانشگاه آزاد با ظرفیت پذیرش بالاتر خصوصا در مقاطع تحصیلات تکمیلی، زمینه‌‌ساز حضور دانشجویان علاقه‌‌‌مند و گرفتار در آزمون‌ها و مصاحبه‌های دست و پا گیر مقطع دکتری شده است. برای بررسی بیشتر مزایای تحصیل در مقطع دکترای دانشگاه آزاد به سراغ دانشجویان و فارغ‌التحصیلان این مقطع در واحدهای مختلف دانشگاهی رفتیم که مشروح آن در زیر آمده است:

بهروز صاحب‌زاده دانش آموخته مقطع دکترای رشته زمین‌شناسی شاخه سنگ و رسوب‌شناسی پردیس تحصیلات تکمیلی علوم و تحقیقات سیستان و بلوچستان بوده که رساله دکتری وی در ارتباط با گرد و غبار و تاثیر آن بر سلامت شهروندان در منطقه سیستان نوشته شده، وی معتقد است که دانشگاه آزاد نقشی گسترده در توزیع علم در کشور دارد تا جایی که در محروم‌ترین نقاط ایران و در شهرهایی که دبیرستان وجود ندارد واحدهای دانشگاه آزاد تاسیس شده است.

بهره‌مندی دانشجویان مقطع دکترای دانشگاه آزاد از امکانات مناسب آزمایشگاه‌های ساها

به گفته وی، برای کارهای پژوهشی و آزمایشگاهی، دانشگاه آزاد با در اختیار قرار دادن امکانات موجود در آزمایشگاه ساها که همان شبکه یکپارچه آزمایشگاهی است، شرایط تحقیق و پژوهش مناسبی را برای دانشجویان مقطع دکتری فراهم می‌کند.

صاحب‌زاده معتقد است، واحدهای دانشگاه آزاد هم در ارائه رشته‌ها متفاوت عمل می‌کنند و حتی برخی از واحدهای دانشگاهی عملکردی بهتر از دیگر دانشگاه‌های کشور داشتند، تا جایی که واحد قزوین در علم رباتیک از دانشگاه شریف هم پیشی گرفته است. دانشگاه آزاد با توجه به اینکه خودگران محسوب می‌شود عملکرد بسیار خوبی داشته و معنای آن این نیست که از دانشگاه دولتی بهتر یا بدتر باشد بلکه با توجه به وضعیت خود بهترین عملکرد را داشته است.

ظرفیت بالاتر دانشگاه آزاد در پذیرش مقطع دکتری

به گفته صاحب‌زاده پذیرش در مقطع دکترای دانشگاه‌های دولتی با اعمال سلیقه و نفوذ انجام می‌شود وی چندین بار در کنکور پذیرش دکترای دانشگاه‌های دولتی شرکت کرده؛ اما متاسفانه به دلیل همین بی‌عدالتی‌ها موفق به ورود به این دانشگاه‌ها نشده است.

وی معتقد است، دانشگاه آزاد شرایطی را ایجاد کرده تا با درصد پذیرش بیشتر نسبت به دانشگاه‌های دولتی و رعایت عدالت در پذیرش دانشجو در مقطع دکتری، افراد بیشتری در رشته‌های مختلف دکتری در واحدهای دانشگاهی سراسر کشور پذیرش شوند که این یک اتفاق خوب در بالابردن ظرفیت پذیرش مقاطع تحصیلات تکمیلی است.

تاسیس پردیس تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد برای جلوگیری از تمرکز زدایی/ امکان ادامه تحصیل دانشجویان دکتری در شهر محل اقامت

به گفته صاحب‌‌زاده با توجه به سیاست تمرکززدایی در دانشگاه آزاد یکسری واحدهایی در قالب پردیس تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد ایجاد شده که واحد زاهدان هم از این فرصت استفاده کرده و به پذیرش دانشجو در مقطع دکتری پرداخته است. این امر شرایط بهتری را برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری برای دانشجویان بومی فراهم کرده است.

وی تاکید کرد: با توجه به این امکان در پردیس تحصیلات تکمیلی علوم و تحقیقات سیستان و بلوچستان مشغول به تحصیل شدم؛ اما مدرک صادره از واحد علوم و تحقیقات خواهد بود که با واحد زاهدان همکاری دارد.

توانمندی بالای علمی و پژوهشی استادان دانشگاه آزاد اسلامی

سودابه هاشم زهی دانشجوی ترم آخر مقطع دکترای جغرافیای برنامه ریزی شهری در دانشگاه آزاد زاهدان است که موضوع رساله وی در قالب نقش زنان در طراحی و برنامه‌ریزی شهری تایید شده است. به گفته وی که تجربه تحصیل در دانشگاه دولتی هم داشته است بسیاری از استادان دانشگاه آزاد و دولتی به لحاظ توانمندی و سطح علمی، خصوصا در مقطع دکتری و تحصیلات تکمیلی از توانمندی یکسانی بهره‌مند هستند.

وی معتقد است، در حال حاضر، تفاوتی میان فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد و سراسری وجود ندارد خصوصا در یکسری از واحدهای خاص که با دانشگاه‌های مطرح دولتی شرایط یکسانی دارند این امر محسوس‌تر است. با توجه به اینکه دانشجوی انتقالی از واحد تهران مرکزی هستم و تجربه تحصیل در دیگر واحدهای دانشگاه آزاد را داشتم، کیفیت واحدهای مختلف دانشگاه آزاد با توجه به گستردگی در سراسر کشور از شرایط متفاوتی برخوردار بوده و واحد زاهدان علی‌رغم اینکه در یک استان محروم واقع شده، امکانات فیزیکی آن به نسبت واحدهای مطرح دانشگاه آزاد در پایتخت و دیگر شهرها مناسب‌تر است.

حمایت دانشگاه آزاد در ارائه مقاله توسط دانشجویان مقطع دکتری/ مصاحبه دانشجویان دکترای دانشگاه آزاد در شهر محل اقامت

به گفته هاشم زهی، دانشگاه آزاد از دانشجویان مقطع دکتری که مقالات مناسب با استاندارهای لازم ارائه دهند حمایت‌های قابل توجهی به عمل می‌آورد.

وی تاکید کرد: درگذشته، مصاحبه برای پذیرفته‌شدگان دانشگاه آزاد در تهران انجام می‌شد؛ اما در حال حاضر، افرادی که در مقطع دکتری پذیرفته شوند می‌توانند در شهری که پذیرش شدند یا استان‌هایی که به عنوان یک واحد دانشگاهی مرجع برای مصاحبه دانشجویان پذیرفته در مقطع دکتری تعیین شده، به واحدهای همجوار مراجعه کنند.

گفتنی است، انتخاب رشته دکترای دانشگاه آزاد اسلامی 98 از روز سه‌شنبه (3 اردیبهشت ماه 98) آغاز شده و تا ساعت 24 امروز (دوشنبه 16 اردیبهشت ماه 98) ادامه دارد. داوطلبانی که در آزمون سراسری دوره دکتری تخصصی سازمان سنجش آموزش کشور شرکت کردند، از روز سوم اردیبهشت‌ماه سال جاری امکان انتخاب دانشگاه آزاد اسلامی برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری را پیدا کردند.

دانشگاه آزاد اسلامی امسال، 10 هزار و 30 نفر را در رشته‌های مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی پذیرش می‌کند همچنین ظرفیتی 2 هزار نفری نیز برای استعدادهای درخشان در نظر گرفته شده است و داوطلبان می‌توانند از میان 287 رشته و 2 هزار و 200 رشته‌‌محل، 80 انتخاب داشته باشند.

لازم به ذکر است، پایان‌نامه‌ها و رساله‌‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی کاربردی بوده و این امر یکی از بهترین فرصت‌هایی است که دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد می‌توانند بین دانشگاه‌های کل کشور داشته باشند. در حقیقت، کاربردی‌سازی پایان‌نامه‌ها و رساله‌‌‌‌‌های دکتری به‌ عنوان یکی از اصلی‌ترین راهکارهای رفع مشکلات کشور در حوزه‌های مختلف به نحو چشمگیری توسط دانشگاه آزاد با تکیه بر طرح پایش رقم خورده است که دستاوردهای انکار‌ناپذیری خواهد داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1004296

وب گردی

وب گردی