سند تحول آموزش و پرورش فکر پروری را جانشین ذهن پروری می کند

معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر پیاده‌سازی سند تحول آموزش و پرورش در مدارس سما،گفت: این سند به دنبال این است که فکر پروری جانشین ذهن پروری شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از واحد سما، نخستین نشست هم اندیشی معاونان آموزش ‌های عمومی و مهارتی سما استان ها با موضوع ارتقاء کیفیت واحدهای آموزشی و پایش آمار و اطلاعات مدارس با حضور علیرضا منظری توکلی معاون آموزش های عمومی و مهارتی سما، معاونان آموزش های عمومی و مهارتی سما استان، معاونان و مدیران حوزه ستادی برگزار شد.

توکلی در این نشست با تأکید بر اهمیت پیاده سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در مدارس، گفت: این سند به دنبال این است که فکر پروری جانشین ذهن پروری شود، می خواهد به دانش آموزان کمک کند تا به جای انباشت ذهن از مطالب غیر ضروری، راه حلی برای مسائل و مشکلات خود پیدا کنند و به خودباوری برسند.

وی با اشاره به نظریه جرالد برونر که یکی از پیشرفته ترین نظریات حوزه آموزش است، خاطر نشان کرد: باید به جای محصول، به فرآیند یادگیری توجه کنیم.

معاون آموزش های عمومی و مهارتی هدف اصلی این نشست را تبادل نظر، تصمیم گیری برای ایجاد تغییر و تحول برای دستیابی به مدارس برتر و در طراز انقلاب و برنامه ریزی برای بازگشایی مدارس در مهر 1398 متفاوت با گذشته با هدف تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش عنوان کرد.

منظری توکلی بررسی وضعیت مدیران مدارس، ثبات و توانمندسازی مدیران، اجرای برنامه های تعالی بخش و اقدامات فرهنگی را از برنامه های اجرایی سما برشمرد.

وی مصوبات اخیر هیأت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی را حامی جدی معاونت آموزش های عمومی و مهارتی (سما) دانست و گفت: در این راستا تصمیمات مثبت و ارزنده ای درجهت تعالی و پیشرفت سما اتخاذ شده است.

سند تحول آموزش و پرورش نیاز کشور به اسناد غیربومی را برطرف کرد

فاضل سنقری دبیر کل شورای عالی فرهنگی، آموزشی و مهارتی سما نیز در این نشست با اشاره به شرایط ویژه مدارس در سایر کشورها، گفت: مدارس در کشورهای توسعه یافته، سنگری برای ساخت زیرساخت های سبک زندگی است.

وی درخصوص ضرورت نگارش سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، گفت: برای تربیت نسل هایی که پیروزی انقلاب اسلامی را ندیده اند، نیاز به روشنگری نسبت به ارزش های والای انقلاب و ارزش های دینی احساس می شد. بنابراین نگارش سند تحول بنیادین که نیاز کشور به اسناد خارجی و غیر بومی را برطرف می کرد، در دستور کار قرار گرفت.

دبیر کل شورای عالی فرهنگی، آموزشی و مهارتی سما سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را نخستین سندی دانست که همه مسئولان کشوری بر اجرای دقیق و یکپارچه آن اتفاق نظر دارند و بیش از 600 نفر از صاحب نظران و متخصصان در نگارش آن نقش داشته اند.

وی با اشاره به ضرورت تغییر نگاه ها در مدرسه داری گفت: در این راستا باید حوزه های زیر ساختی خود را تغییر دهیم تا بتوانیم طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، دانش آموزانی پرسشگر، جسور، دانا، خلاق، اگاه تربیت کنیم.

سنقری به ضرورت ارائه استانداردهای الگوی مدرسه داری در مدارس سما اشاره و تصریح کرد: تعمیق اسناد، تطبیق و تصمیم به تغییر، مراحل تحول سند در مدارس سماست.

وی ابراز امیدواری کرد که تا سال 1401 تغییر و تحولات اساسی و ضروری در مدارس سما ایجاد شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1004315

وب گردی

وب گردی