ایران محدودیتی برای همکاری‌های اقتصادی با نیجریه قائل نیست

رئیس مجلس گفت: ایران هیچ محدودیتی برای همکاری‌های اقصادی با کشور نیجریه قائل نیست و تجار این کشور می‌توانند از بازار ایران استفاده و خریداری کنند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز،علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار "سولی ایدی" نایب رئیس مجلس نیجریه، گفت: همواره روابط خوب و حسنه‌ای با کشور نیجریه داشته‌ایم، براساس سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، توجه خاص به کشورهای آفریقایی وجود داشته و تلاش داریم کمک‌هایی در حوزه بهداشت، درمان و سرمایه‌گذاری در حوزه خودرو انجام شود.

وی افزود: کشور شما، دوست و برادر ماست و امیدواریم این سفر بر توسعه روابط دو کشور بیافزاید.

رئیس مجلس با اشاره به تنوع اقتصادی که در دوره‌های گذشته بین دو کشور به‌وجود آمده است، اظهار داشت: در زمینه همکاری بهداشتی کارهای ما در کشور گسترش یافته و همچنین در زمینه تدارک ترانس‌های برق برای کشور شما اقداماتی صورت گرفته است، از سوی دیگر در زمینه خودروهای مورد نظر شما اقداماتی داشته‌ایم و همچنین در توسعه آموزش عالی از طریق جامعه‌المصطفی اقداماتی صورت گرفته است.

لاریجانی اضافه کرد: در بعضی از پروژه‌ه‌های معدنی کشور شما، شرکت‌های ایرانی حضور پیدا کرده‌اند و این حضور بستر مناسبی است تا تجار ایرانی در کشور شما فعال شوند و به مرور زمان سطح روابط تجاری دو کشور بالا خواهد رفت.

وی تصریح کرد: ایران هیچ محدودیتی برای همکاری‌های اقصادی با کشور نیجریه قائل نیست و تجار این کشور می‌توانند از بازار ایران استفاده و خریداری کنند.

رئیس مجلس گفت: در زمینه معادن برخی شرکت‌های ایران تجربیات خوبی دارند که می‌توانند در این زمینه در کشور نیجریه فعال شوند، از سوی دیگر ارتباطات گروه دوستی پارلمانی دو کشور می‌تواند مناسب باشد و پیگیر برخی خواسته‌های شما می‌شوند.

همچنین، "سولی ایدی" نایب رئیس مجلس نیجریه نیز در این دیدار با بیان اینکه چهارمین نایب رئیس مجلس ملی این کشور است، گفت: رئیس کمیسیون امنیت خارجی، رئیس گروه دوستی ایران و نیجریه، نایب رئیس گروه دوستی، گزارشگر گروه و کارشناس مجلس ملی همراه بنده هستند.

وی ضمن تشکر از ملاقات و استقبال گرمی که در بدو ورود به خاک ایران از او انجام شد، ادامه داد: بنده حامل سلام مجلس ملی نیجریه هستم و همین طور از من خواستند که تسلیت مجلس نیجریه و همچنین همدردی مردم نیجریه به خاطر حوادث تلخی که بعد از سیل ایجاد شد را به شما برسانم.

نایب رئیس مجلس ملی نیجریه ادامه داد: ما همکاری‌های نزدیک با سفیر ایران در نیجریه داریم و همچنین گروه دوستی برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین تشکیل شده که در این زمینه همکاری‌هایی صورت می‌گیرد.

"سولی ایدی" افزود: در زمینه بهداشت، جمعیت هلال احمر ایران فعالیت‌های خوبی در کشور ما داشته است، تاکنون مراحل احداث 2 درمانگاه در شهرهای مختلف صورت گرفته است که یکی از این درمانگاه‌ها افتتاح شده، از سوی دیگر هر از گاهی فعالیت‌های خیرخواهانه شکل می‌گیرد که منافع آن را برای کمک به مردم نیجریه هزینه می‌کنند.

وی گفت: در سفر به ایران با رئیس هلال احمر ایران جلسه‌ای خواهیم داشت تا ضمن قدردانی از اقدامات آنها، درباره فعالیت‌های آینده نیز صحبت داشته باشیم.

نایب رئیس مجلس ملی نیجریه ادامه داد: اخیراً مسئولان دانشگاه جامعه‌المصطفی سفری به نیجریه داشتند و با رئیس مجلس ملی کشور درباره دانشگاه آنلاین و استفاده دانشجویان نیجریه از این دانشکده جلسه‌ای برگزار شد، در این دیدار مشکلات پیش روی این دانشکده آنلاین مورد بررسی قرار گرفت، چرا که شبکه اینترنتی در نیجریه گسترده نیست و در بحث تأمین انرژی به دنبال راه‌حل‌هایی هستیم تا از خدمات آموزشی حداکثر استفاده را ببریم.

"ایدی" با اشاره به برخی مشکلات مجلس ملی نیجریه گفت: در حال حاضر با کمبود کامپیوتر در مجلس مواجهیم، به صورتی که تمام صورت‌جلسات مجلس به صورت دستی و کاغذی است و در صورت نیاز باید در جای دیگر تایپ و کپی شود.

نایب رئیس مجلس نیجریه با تأکید بر استفاده از تمام توان برای ارتقای روابط بین دو مجلس از گروه دوستی پارلمانی ایران-نیجریه برای سفر به این کشور دعوت کرد.

تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1004337

وب گردی

وب گردی