برخورد با غذافروشی های سیار کنار خیابان/افزایش تیم های بهداشت محیط در ماه مبارک رمضان

معاون مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: از معاونت های بهداشت محیط دانشگاه های علوم پزشکی خواستیم که تیم های بهداشتی را در این ایام افزایش دهند براین اساس این تیم ها افزایش یافته و از اکنون برای ایام ماه مبارک رمضان آماده هستند.

به گزارش ایسکانیوز، محسن فرهادی گفت: تیم های بهداشت محیط در بهار امسال تعطیلی نداشتند و پس از تعطیلات نوروز، حادثه سیل اتفاق افتاد و در حال حاضر نیز تیم های بهداشت محیط برای ماه مبارک رمضان آماده هستند.
فرهادی اضافه کرد: با توجه به گرم شدن هوا، کنترل ها بر یخ نیز افزایش پیدا می کند و همچنین غذاهای سطح عرضه در اولویت کنترل تیم های بهداشت محیط قرار دارد. کنترل ها بر مراکز تفریحی آبی نیز انجام می شود.

آمادگی تیم های بهداشت محیط برای فصل گرما، ماه رمضان و مراسم ارتحال امام


معاون مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت درباره آمادگی تیم های بهداشت محیط برای نظارت بر اماکن تهیه و توزیع غذا در ایام ماه مبارک رمضان گفت: حدود 10 روز پیش مواردی در قالب یک دستورالعمل به معاونت های بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی کشور ابلاغ شد. یکی از این موارد، افزایش کنترل بر آب و غذا با توجه به شروع فصل گرما است. همچنین ماه مبارک رمضان نیز آغاز می شود و باید کنترل ها در این زمینه افزایش پیدا کند. پس از ماه مبارک رمضان نیز به مراسم ارتحال حضرت امام خمینی (ره) می رسیم که باید کنترل های بهداشتی لازم در زمینه این مراسم نیز تشدید شود.

تغییر ساعت کنترل تیم های بهداشتی
معاون مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: با تغییر سبک غذایی مردم در ماه مبارک رمضان، ساعت کنترل های بهداشتی توسط همکاران بهداشت تغییر کرده و اصولا به ساعت های افطار و بعد از آن و گاهی تا زمان سحر منتقل می شود. همچنین نوع غذاهای مصرفی مردم نیز در ماه مبارک رمضان تغییر می کند و روزه داران به سمت برخی غذاها تمایل بیشتری پیدا می کنند. خرید شیرینی هایی مثل زولبیا و بامیه و رشته خشکار، آش و حلیم و غیره در ماه رمضان افزایش می یابد. رستوران ها و مراکز تفریحی و سیاحتی نیز فعالیت خود را به بعد از افطار منتقل می کنند و در نتیجه کنترل های بهداشت محیطی نیز به این موارد اختصاص پیدا می کند.

فروش غذای خانگی و پشت صندوق عقب اتومبیل غیرمطمئن است
معاون مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: فروش غذا با عنوان غذای خانگی و پشت صندوق عقب اتومبیل و به شکل سیار، قطعا غیرمطمئن است و البته کنترل این موارد نیز کار بسیار دشواری است. چون مشخص نیست این غذاها کجا پخته شده است.
فرهادی درباره فروش غذا با عنوان خانگی و پشت صندوق عقب اتومبیل ها که در سطح شهر با قیمت ارزان فروخته می شود، افزود: در مورد این غذاها اصلا مشخص نیست که آیا بهداشت فردی در زمینه طبخ رعایت شده یا خیر. این غذاها با قیمت بسیار ارزان فروخته شده و مردم را جذب می کنند. ممکن است در تهیه این غذاها از محصولات خام نامناسب استفاده شده باشد و البته بخشی از ارزانی به خاطر عدم پرداخت مالیات است.
وی ادامه داد: بدون هیچ تعارفی می گویم که کنترل این موارد نیز برای بهداشت محیط بسیار دشوار است. همچنین فروش آش، حلیم، زولبیا و بامیه در ایام ماه مبارک رمضان در کنار خیابان، مورد تایید نیست. در برخی موارد دیده می شود که زولبیا و بامیه در خواروبارفروشی عرضه می شود، اما کار این صنوف فروش این موارد نیست و مردم باید هنگام خرید مواد غذایی و شیرینی از آرم و نشان و همچنین کارت بهداشت صنف ها اطمینان حاصل کنند.

برخورد با غذافروشی های سیار کنار خیابان
معاون مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت گفت: نوع برخورد با غذافروشی های کنار خیابان متفاوت است. زیرا وقتی از یکی از این موارد بخواهیم بازرسی کنیم، بقیه اتومبیل را روشن کرده و محل را ترک می کنند و جای دیگری به فروش مواد غذایی مشغول می شوند. در نتیجه برای کنترل این موارد باید با نیروی انتظامی، راهنمایی و رانندگی، شهرداری، دامپزشکی و غیره هماهنگ باشیم.
وی ادامه داد: این هماهنگی ها در حال حاضر وجود دارد و تاکید بسیاری به استفاده از تیم های مشترک بازرسی شده است که نیروی انتظامی نیز در این تیم ها حضور دارد.
فرهادی گفت: به هر حال برخورد با این فروشندگان غذا دشوار است و بهترین راه حل، عدم خرید مواد غذایی از این افراد است که این کار نیاز به فرهنگ سازی توسط رسانه ها دارد.

ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1004363

وب گردی

وب گردی