نیمی از خانواده‌های کشور تا سال ۱۴۰۰، بیکار می‌شوند/ طرح اعزام فارغ‌التحصیلان برای آبادی روستاها

عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد تهران مرکزی، گفت: اگر با همین روند پیش رویم، تا سال ۱۴۰۰ نیمی از جمعیت خانواده‌های کشور بیکار می‌مانند و نمی توانند درآمد کسب کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، همایشی تحت عنوان «طرح استراتژیک ایجاد اشتغال کامل در کشور»، صبح امروز (دوشنبه ۱۶ اردیبهشت‌ماه ۹۸) در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی برگزار شد.

اعظم رحیمی نیک، استاد دانشگاه در این مراسم اظهار کرد: اگر بخواهیم از آسیب شناسی در حوزه های مختلف صحبت کنیم، نیاز به صرف زمان زیادی داریم. اگر حرکتی انقلابی صورت نگیرد، اتفاقات بسیار بدی رخ خواهد داد و این حرکت باید به دست جوانان این مملکت رقم بخورد.

وی ادامه داد: از سال ۹۳ به کمک دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، تحقیقاتی را در حوزه اشتغال‌زایی مناطق روستایی آغاز کردیم و به این نتیجه رسیدیم که اگر با همین روند پیش برویم، تا سال ۱۴۰۰ نیمی از جمعیت خانواده های کشور بیکار می مانند و نمی توانند درآمد کسب کنند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: توزیع ناعادلانه ثروت، ضعف در مدیریت بحران، بیکاری و ناکارآمدی در استفاده از منابع از دیگر مشکلات ماست. بعد از جنگ تحمیلی، انفجار جمعیتی داشتیم و نتیجه این شده که ۵۰ درصد از جمعیت جوان و آماده به کار ما، بیکار هستند.

رحیمی نیک خاطرنشان کرد: اگر این جمعیت را به کار بگیریم، تهدید کنونی به فرصت تبدیل خواهد شد.

وی افزود: متاسفانه روستاهای زیادی در کشور برای جست و جوی شغل، خالی از سکنه شده است. در حال حاضر ۳۳ هزار روستا، خالی شده و اگر به دادشان نرسیم، دیگر چیزی از روستاها باقی نمی ماند.

عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد تهران مرکزی ادامه داد: بیشتر جمعیت آماده به کار کشور در تهران متمرکز شده و تنها ساکنان روستاها، پیرمردان و پیرزنانی هستند که نیروی مولد محسوب نمی شوند.

رحیمی نیک ادامه داد: متاسفانه اصلاحات اراضی، عامل اصلی این اتفاق بود که به درستی انجام نشد و برخلاف روسیه و چین که باعث پیشرفت‌شان شد، ایران را متضرر کرد.

وی یادآور شد: کشاورزی، مادر توسعه اقتصادی است و چین و روسیه با روش درست، به غول های اقتصادی تبدیل شدند. ما زمین را از اربابان گرفتیم و به زارعان دادیم؛ ولی حمایتی انجام ندادیم و همان کشاورزان جذب صنعت در شهرهای بزرگ شدند.

عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد تهران مرکزی، تاکید کرد: با ادامه روند فعلی، نه تنها پیشرفت نمی کنیم بلکه روز به روز اوضاع بدتری خواهیم داشت. من ناامیدی را در چهره جوانان می بینم ولی تلاش می کنم به دانشجویان امید دهم.

رحیمی نیک تصریح کرد: تحریم های آمریکا هم شرایط را بدتر می کند؛ ولی می توان با برنامه ای استراتژیک از این دور باطل خارج شد و تهدیدات را تبدیل به فرصت کرد.

وی با اشاره به راهکاری که برای حل مشکل اشتغال یافته است، گفت: دولت برای اجرای طرح اشتغال فراگیر روستایی، ۷۰ هزار میلیارد تومان اختصاص داده که رقم بسیار بالایی است؛ اما همچنان می بینیم آمار بیکاران در حال افزایش است. طرح ما برای برون‌رفت از این معضل، انتشار فراخوان در سراسر کشور است. اسامی را جمع کرده و به روستاها اعزام می کنیم تا خلاقیت و ایده های خود را پیاده سازی کرده و روستاها را دوباره آباد کنند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: می توان قراردادهایی مشارکتی بین نیروهای اعزامی و زارعان امضا کرد تا هر دو طرف منتفع شوند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1004386

وب گردی

وب گردی