دانشگاه باید پشتیبانی علمی برای صنعت هر استان باشد/ نقش سازنده دانشگاه‌ها در رونق تولید و عبور از دوران تحریم

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: اگر دانشگاه می‌توانست به پشتیبانی برای صنعت یک استان تبدیل شود و به صنایع، خدمات دانشی ارائه دهد، نتایج بهتری به همراه داشت؛ اما فکر نمی‌کنم که وزارت علوم هنوز چنین ایده‌ای را در ذهن داشته باشد.

مجید شاکری کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره تبدیل دانشگاه های کشور به دانشگاه های کارآفرین و نقش دانشگاه ها برای عبور از خسارات ناشی از تحریم ها اظهار کرد: امروز چندین سوال و چالش جدید در کشور تولید شده است که این سوالات ناشی از تحریم، امنیت غذایی و فناوری های انتقال و پرداخت است و برای پاسخ به این سوالات می توان به سراغ دانشگاه رفت.

وی افزود: اما در این فرآیند چندین اشکال وجود دارد؛ ابتدا این که برای یک مقام سیاست‌گذار، هنوز سوالات و مطالبات در حوزه کارآفرینی و تحریم مشخص نشده است. هرچه از موضوعات کالایی همانند امنیت غذایی فاصله می گیریم و به موضوعات اعتباری مانند انتقالات و پرداخت نزدیک می شویم، مشخص نشدن این سوالات و ابهامات بیشتر حس می شود.

شاکری ادامه داد: از طرف دیگر با توجه به دانشی که امروز تحت عنوان «دانش آکادمیک» در دانشگاه های کشور وجود دارد، چندان نمی شود به سمت حل مسائل و مشکلات کشور حرکت کرد؛ چرا که بسیاری از سوالات و مطالبات امروز کشور، سوالات به روزی هستند که همواره در حال تغییر و تحول‌اند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: با تمامی این تفاسیر، اگر به دنبال این باشیم که مسائل و مشکلات کشور همانند رونق تولید و عبور از دوران تحریم را حل کنیم، دانشگاه ها می توانند نقطه شروع مناسبی برای این مسائل باشند؛ البته تا بدین لحظه پژوهشکده ها توانسته اند عملکرد بهتری را در راستای پاسخگویی به سوالات و چالش های جدید کشور داشته باشند؛ زیرا روحیه مسئله محور بودن در آن ها نمودی بیشتری داشته است.

وی اتصال پژوهشکده ها و هیات علمی دانشگاه ها را یکی از راه های حل مسائل کشور دانست و اذعان داشت: به عقیده من ابتدا باید سوالات و چالش های کشور را شناسایی کنیم و دانشگاه ها بر مبنای آن ها اقدامات خود را اولویت بندی کنند؛ البته که هنوز دانشگاه ها را برای واکنش سریع به مشکلات کشور نا آماده می‌دانم؛ اما در بلند‌مدت می توان به نتایج خوبی دست یافت.

شاکری با اشاره به مسئله آمایش سرزمینی دانشگاه های کشور گفت: چندین سال است که مسئولان مربوطه در حال تلاش برای اجرای موضوع آمایش سرزمینی در کشور هستند و احتمال دارد که تا چند سال آینده نیز ادامه داشته باشد! این در حالی است که آمایش سرزمینی از اهمیت بالایی برخوردار است و دانشگاه ها می توانند نقش موثری را در این موضوع ایفا کنند.

این کارشناس خاطرنشان کرد: اگر دانشگاه می توانست به پشتیبانی برای صنعت یک استان تبدیل شود و به صنایع، خدمات دانشی ارائه دهد نتایج بهتری به همراه داشت؛ اما فکر نمی‌کنم که وزارت علوم هنوز چنین ایده ای در ذهن داشته باشد.

وی با اشاره به موضوع اقتصاد دانش بنیان تاکید کرد: در حال حاضر ما نیازمند دانش هایی هستیم که بتوانند موضوعات فوری و اولویت‌دار کشور را حل کند؛ اما بسیاری از استارت‌آپ ها و اقدامات دانش بنیان صورت گرفته، به صورت فوری مشکلی را بر طرف نخواهند کرد؛ اما در دراز مدت می تواند اثرات مطلوبی داشته باشد. بسیاری از استارت‌آپ های امروز کشور در حوزه خدمات دهی تعریف شده اند.

شاکری در پایان با اشاره به اصلی‌ترین اقدام دانشگاه های کشور در دوران تحریم گفت: دانشگاه ها باید سوالات و چالش های فنی که در حوزه عرضه کالا وجود دارد، در ارتباط با دارا بودن فناوری های لازم است را پاسخ دهند؛ این موضوع نیازمند آمایش سرزمینی و حل مشکلات از صنعت به دانشگاه است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1004407

وب گردی

وب گردی