فضای مجازی عامل پویایی یا رخوت تشکل‌های دانشجویی

امروزه نقش و جایگاه رسانه‌ها به حدی است که نمی توان زندگی را بی حضور آنها قابل تصور دانست؛ اما اینکه استفاده از رسانه‌های آنلاین تا چه میزان بر پویایی و نشاط جریان دانشجویی اثر گذاشته، موضوع قابل تأملی است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، پویایی و نشاط یکی از اساسی‌ترین مفاهیم در روانشناسی مثبت‌گرا و از پراهمیت‌ترین عوامل تعالی مراکز علمی و آموزشی در دنیا و بالطبع ایران است.

از سوی دیگر استادان و دانشجویان که به عنوان سرمایه های علمی و انسانی کشور هستند در تعالی دانشگاه ها نقش بسزایی دارند و برای اینکه مأموریت و رسالت خود را به درستی انجام دهند نیازمند محیطی پویا و بانشاط هستند.

دانشگاه ها بخش قابل توجهی از پویایی خود را مدیون تشکل های دانشجویی و دانشگاهی هستند که این نوع پویایی شامل برگزاری نشست‌ها، همایش‌ها، مراسمات تقویمی و ... در محیط دانشگاه است.

اما روی دیگر سکه بروز شبکه اجتماعی، شبکه‌های پیام رسان موبایلی و در نهایت تشکیل اتمسفری به نام فضای مجازی است که هر فردی توسط گوشی های هوشمند به راحتی با این دنیای مجازی مرتبط می شود.

این گزارش به دنبال پاسخ‌گویی به این سوال است که فضای مجازی چقدر روی پویایی و نشاط تشکل‌های دانشجویی در محیط دانشگاه اثر گذاشته است؟

بعد از دوران جنگ تحمیلی با رشد کمی و کیفی دانشگاه ها، شاهد رشد جمعیت دانشجو و نتیجتا ورود سلایق مختلف به محیط دانشگاه بودیم که منجر به بخشیدن جان تازه به جنبش دانشجویی شد. با تاسیس عناوین جدید، تشکل های دانشجویی و انجمن های علمی بازار برنامه های دانشجویی در سطح دانشگاه نیز روزبه‌روز داغ‌تر می‌شد تا اینکه ابرپدید فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نظیر تلگرام به عرصه ظهور رسید.

جنبش دانشجویی به دلیل ماهیت علم‌جویی که دارد سریع‌تر از اقشار مختلف جامعه به سمت شبکه های اجتماعی و کانال های اطلاع رسانی روی آورد. دانشجویان بیشترین تاثیر را از فضای مجازی دریافت می کنند و طبیعتا بیشترین تاثیرگذاری را هم بر رسانه های آنلاین دارند.

در سال‌های اخیر جنبش دانشجویی برای فعالیت، از فضای واقعی به فضای مجازی روی آورده است به این معنا که برای بیان مواضع و نقطه نظرات خود صحن دانشگاه و بردهای دانشجویی را تا حدودی خالی کرده و به اطلاع رسانی از طریق کانال های تلگرامی رو آورده است.

برای بررسی ابعاد این موضوع با رضا اسدی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاداسلامی واحد علوم و تحقیقات به گفت و گو پرداختیم.

وی با بیان اینکه فضای مجازی عرصه جنگ سرد است، گفت: مقام معظم رهبری بارها در صحبت های خود بر فعالیت در این عرصه تاکید دارند، از فعالان این عرصه به عنوان افسران جنگ نرم یاد کردند.

اسدی با ذکر اینکه حضور و فعالیت در فضای مجازی لازم است و راه پیشروی بیشتر تهاجم رسانه ای را می بندد، تصریح کرد: استفاده از کانال های اطلاع رسانی و دنیای مجازی از دو جهت قابل بررسی است. اول اینکه به جریان دانشجویی این امکان را می دهد که فعالیت های خود را بهتر و جامع تر رسانه ای کند و دوم اینکه به هر حال حضور و فعالیت در این فضا انرژی و وقت می گیرد که نا خودآگاه بر میزان حضور میدانی دانشجویان در محیط دانشگاه کم می کند.

سخن آخر؛

محیط و فضای دانشگاهی و دانشجویی از لحاظ مختلف ویژگی‌ها و اقتضائات بسیاری نظیر پویایی، نشاط، فعالیت علمی، مطالبه گری، آرمان خواهی، جوانی و ... دارد. حال اگر فاکتورهای ذکر شده را از محیط دانشگاه بگیریم یا کم‌رنگ کنیم قطعا بر کیفیت نشاط و پویایی اثر می‌گذارد.

اما نمی توان کتمان کرد که جریان دانشجویی با توجه به قرار گرفتن در طیف نخبه جامعه و دسترسی آسان به این بستر و همچنین برخورداری از توان تولید محتوا و طیف گسترده مخاطبین ضرورت دارد که از این چند رسانه و فضای مجازی نهایت بهره‌برداری را داشته باشد.

شاید بتوان گفت استفاده از کانال‌های اطلاع رسانی حکم راه‌رفتن بر لبه تیغ را دارد که اگر افراط و تفریط چاشنی فعالیت جریان دانشجویی شود، می‌تواند بر میزان شادابی و برنامه‌های آنان در جهت منفی یا مثبت اثرگذار باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1004412

وب گردی

وب گردی