اقدامات واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه صنعت گردشگری

دانشگاه آزاد در برخی از نقاط کشور که جاذبه توریستی دارد اقدام به تاسیس مدرسه مهارتی و دانشکده در حوزه گردشگردی کرده است که این امر اثرات انکار‌ناپذیری در توسعه اشتغال‌زایی کشور خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سابقه گردشگری در دنیا به قرن‌ها و شاید به قبل از میلاد مسیح می‌رسد و در چندین سال گذشته صنعت گردشگری در جهان با پیشرفت قابل توجهی همراه بوده است. صنعت گردشگری، بزرگ‌ترین‌، گسترده‌ترین و متنوع‌ترین صنعت در دنیاست. در بسیاری از کشورها‌، این صنعت منبع اصلی درآمد، ایجاد اشتغال و عامل توسعه زیرساخت‌هاست؛ اما در کشور ما متأسفانه با دارا بودن جاذبه‌های فراوان توریستی‌، این صنعت آن‌گونه‌ که شایسته است رشد نیافته و اگر به آن پرداخته و زیرساخت‌های لازم فراهم شود اشتغال‌زایی و ارزآوری‌ فراوانی را برای اقتصاد کشور خواهد داشت.

با این حال، اگر چه طی سال‌های گذشته توجه بیشتری به این بخش شده است؛ ولی صنعت گردشگری در ایران هم‌چنان نوپاست و جای پیشرفت بسیاری دارد. با پیشرفت و همه‌گیر شدن موضوع گردشگری، توجه اقشار آکادمیک هم به این صنعت بیشتر شده است. این موضوع در ایران هم مستثنی نیست و امروزه امکان تحصیل در رشته گردشگری یا همان مدیریت جهانگردی در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در ایران امکان‌ پذیر است. رشته گردشگری، رشته‌ای نوپا محسوب می‌شود و قدمت آن نسبت به سایر رشته‌ها بسیار کمتر است. این امر به خصوص در ایران مطرح است؛ چرا که تعداد دانشگاه‌هایی که به ارائه خدمات تحصیلی در این رشته می‌پردازند بسیار محدود است.

ایران کشوری است با جاذبه‌های توریستی فراوان که از شمال تا جنوب آن علاوه بر مناظر طبیعی، آثار کهن تاریخی بسیاری را در دل خود جای داده است که سالانه تعداد زیادی توریست و جهانگرد از نقاط مختلف جهان وارد این کشور می‌‌‌‌شوند. در بیشتر نقاط گردش‌پذیر دنیا، گردشگری و پذیرش توریست تبدیل به یک صنعت شده است که توسعه این امر نقشی مهم در تقویت اقتصاد کشورها دارد.

با توجه به گسترش رشته گردشگری در دانشگاه‌های کشور، ایجاد دانشگاه‌های تخصصی مرتبط با جهانگردی، گردشگری و هتلداری در شهرهای توریستی ایران توازن و همراهی مناسبی در جهت هم‌جواری دانشگاه با صنعت را فراهم می‌کند. افراد به طور تخصصی برای حضور در مشاغل مرتبط با گردشگری آماده می‌شوند به این ترتیب، دانشگاه به کمک صنعت آمده و این تعامل مناسب و ایجاد رشته تخصصی به تناسب نیاز منطقه‌‌ای، گامی موثر در توسعه اقتصادی کشور است.

دانشگاه آزاد اسلامی هم با توجه به تاکید دکتر طهرانچی بر توجه به همراهی دانشگاه با صنعت در واحدهای مختلف دانشگاهی تحولات جدیدی را آغاز کرده و اقدام به تاسیس واحدهای دانشگاهی یا مدارس مهارتی مرتبط با گردشگردی در مناطق گردش‌پذیر و توریستی کشور کرده که خلاصه آن در زیر آمده است:

تاسیس دانشکده گردشگری و توریسم مذهبی در کنار زائرسرا در واحد ایلام

به گفته محمد میرزایی حیدری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام با توجه به اینکه این استان یکی از مرزهای ورود به عتبات عالیات محسوب می‌شود و فراهم بودن ظرفیت مناسب گردشگری در ایلام تصمیم به ایجاد یک دانشکده گردشگردی و توریسم مذهبی در واحد مهران گرفته شده است.

وی تاکید کرد: هشت سال است که یک زائر‌سرای نیمه کاره و بدون استفاده داریم. درصددیم فضای اقامتی مناسبی برای زائران راهیان نور و عتبات عالیات ایجاد کنیم. در حال حاضر، یک زمین 110 هزار متری در کنار واحد مهران قرار دارد که درصددیم در کنار تکمیل این زائر‌سرا دانشکده‌ای مرتبط با صنعت گردشگری و توریسم مذهبی تاسیس کنیم تا فارغ‌التحصیلان این دانشگاه در مجتمع رفاهی ایجاد شده در واحد مهران فعالیت داشته باشند که این امر سبب اشتغال‌زایی دانشجویان هم خواهد شد.

تاسیس مدرسه مهارتی هتلداری در سرعین، توسط دانشگاه آزاد اردبیل

به گفته اسحاق رسولی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل با توجه به شرایط مطلوب گردشگری که در شهر سرعین وجود دارد و با وجود بیش از 150 هتل در این شهر، دانشگاه آزاد اردبیل اقدام به راه‌اندازی یک هتل آموزشی در قالب مدرسه مهارتی کرده است که در این فضا آموزش‌های لازم برای هتلداری و جذب توریست به دانشجویان رشته گردشگری دانشگاه آزاد و علاقه‌مندانی که خواستار فعالیت در این عرصه هستند ارائه می‌شود.

وی معتقد است، گردشگری و جذب توریست یک صنعت است که درآمدزایی و ارزآوری مناسبی را برای کشور به همراه دارد؛ بنابراین ایجاد یک هتل آموزشی در کنار صنعت هتلداری این شهر گامی بلند در جهت تحقق هم‌جواری دانشگاه با صنعت است.

تاسیس مدرسه مهارتی گردشگری در واحد کیش

به گفته مهدی باقری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان با توجه به نیاز منطقه‌ای در استان هرمزگان، ایجاد مدارس مهارتی در برخی نقاط مثل کیش و قشم که از جاذبه گردشگری بهره‌مند هستند از برنامه‌های در حال اجرای این واحدهای دانشگاهی‌ست.

وی معتقد است، ایجاد مدارس مهارتی در قالب دانشگاهی کوچک و در جهت مهارت‌آموزی عملی برای دانشجویان و علاقه‌مندان به فعالیت در اقتصاد و صنعت کشور، منجر به تربیت افراد متخصص جهت توسعه و تحول کشور خواهد شد و این امر مصداق واقعی بستر‌سازی آموزش‌های تخصصی علمی و دانشگاهی یا همان هم‌جواری دانشگاه با صنعت است.

آنچه مسلم است، ارتباط میان دانشگاه و صنعت یکی از رموز موفقیت در جوامع پیشرفته دنیاست و اگر کشوری بخواهد به خودکفایی در تولید برسد باید اعتماد متقابل میان صنعت و دانشگاه برقرار شود که نتیجه آن اشتغال‌زایی و حرکت صحیح بر مبنای دانش در مسیر پیشرفت و توسعه تولیدات داخلی کشور خواهد بود.

هم‌جواری دانشگاه با صنعت و ایجاد مراکز آموزشی در کنار صنایع مختلف علاوه بر تربیت افراد متخصص منجر به توسعه منطقه‌ای در نقاط مختلف کشور خواهد شد و دانشگاه به تناسب نیاز موجود در منطقه اقدام به پرورش نیروی لازم برای حضور در صنعت کرده است که توجه به این امر و عملی ساختن آن باید مدنظر نظام آموزش عالی قرار گیرد.

دانشگاه آزاد اسلامی طی سال‌های اخیر تحولات بسیاری را برای کمک به حل مسائل کشور در نظر گرفته است که سعی در عملیاتی ساختن آنها دارد. حضور در تقویت صنعت گردشگری به تناسب نیاز منطقه‌ای و ایجاد دانشکده و مدرسه مهارتی در این امر از مهم‌ترین اقدامات این دانشگاه در توسعه این صنعت نوپا و ارزآور برای کشور است که می‌تواند الگویی برای دیگر مراکز آموزش عالی کشور باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1004442

وب گردی

وب گردی