روشنفکری باید ریشه در سنت‌های اسلامی  و ایرانی داشته باشد

رئیس موسسه فتوح اندیشه، گفت: یک روشنفکر باید ریشه در سنت‌های اسلامی، ایرانی و بومی ما داشته باشد و اگر غیر از این باشد این جریان روشنفکری و فرد روشنفکر قطعاً ضربات جبران‌ناپذیری را به اسلام و ایران وارد خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حجت الاسلام احمدرضا رهدار رئیس موسسه فتوح اندیشه در همایش «روشنفکر مطهر مطهری؛ نماد روشنفکری انقلاب اسلامی» با اشاره به اینکه ما با واژگان روشنفکری و فرد روشنفکر ناآشنا هستیم، گفت: شاید قبل از انقلاب یا اوایل انقلاب جریان روشنفکری در کشور بود؛ اما با گذشت زمان آنها از انقلاب فاصله گرفتند و جریان روشنفکری ابزار بیگانه شد.

وی اضافه کرد: در دنیای غرب نیز جریان روشنفکری حتی در محافل آکادمیک، چه در مرحله فکر و چه در مرحله عمل مورد قبول نیست و مطرح نمی‌شود.

حجت الاسلام رهدار با اشاره به اینکه به جای پرداختن به جریان روشنفکری بهتر است چهره های تاریخی خود را برای جوانان بازنمایی و بازگو کنیم، گفت: در اسلام و تاریخ ایران ما چهره‌های تاریخی و عالمان خدمتگزار به اسلام داریم که اگر جریان دانشجو در نشست های خود این اشخاص را به دانشجویان معرفی کنند خواهیم دید که نسل جوان با آنها بسیار بهتر از جریان روشنفکری و روشنفکران ارتباط می‌گیرند.

رئیس موسسه فتوح اندیشه تصریح کرد: جریان نو‌اندیشی بر پایه علم مذهبی نیست پس پایگاه مردمی ندارد.

وی با بیان اینکه بهتر است برای استاد شهید مطهری به جای استفاده از واژه روشنفکری نام برد و گفت: استاد مطهری خدمات بسیاری برای اسلام و ایران کرده است و کلمه روشنفکر زیبنده ایشان نیست.

حجت الاسلام رهدار تصریح کرد: غرب از طریق تصرف و واژگان جریان‌های اسلامی را به واسطه عالم خود معنادار کرد به نحوی که این واژگان و جریان ها و اشخاص در راستای اهداف غرب تصرف شده اند.

این فعال فرهنگی بیان کرد: دوره دوم شرق شناسی یعنی اوایل قرن ۱۷ و نیمه دوم قرن بیستم به مثابه یک گفتمان معرفتی به نحوی بیان شد که غرب شناسان غربی با متولوژی‌های ویژه واژگان و اتفاق‌ها و معنایی که خود می خواستند را در قالب الفاظ شیک به شرق قالب کردند و اوایل نیمه دوم قرن بیستم به بعد شاهد ظهور شرق شناس های جدید بودیم؛ یعنی کسانی بودند که می گفتند ما نمی توانیم، ما عقب افتاده هستیم و به نحوی دیگر به شرق ضربه زدند.

وی افزود : این ضرباتی که شرق‌شناسان واردکردند حاصل و پیامد سه قرن تلاش دستگاه شرق‌شناسی دنیای غرب بود که به طور متمرکز می خواستند شرق را آن جوری که باب نظر خود است، معنا دهند.

حجت الاسلام رهدار خصوصیات روشنفکران اصیل ایرانی را انقلابی بودن دانست و گفت: یک روشنفکر باید ریشه در سنت های اسلامی و سنت های ایرانی و بومی ما داشته باشد و اگر غیر از این باشد این جریان روشنفکری و فرد روشنفکر قطعاً ضربات جبران ناپذیری را به اسلام و ایران وارد خواهد کرد.

رئیس موسسه فتوح اندیشه تاکید کرد: روشنفکر انقلابی باید ریشه در تاریخ اسلامی داشته باشد؛ زیرا گذشته است که آینده را می سازد و اگر روشنفکر ریشه و باور اسلامی و انقلابی نداشته باشد نمی تواند آینده را بر پایه اسلام بنا کند.

وی خاطرنشان کرد : روشنگر انقلابی باید قدرت ریسک انقلابی داشته باشد؛ همچنین برای انقلاب هزینه دهد و در فکر مسائل انقلابی باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1004453

وب گردی

وب گردی