چشمک به آمریکا برای تغییر رفتار ایران

جریانی در داخل به دنبال این است تا برنامه های آمریکا در جهت تغییر رفتار کشورمان دنبال شود.

به گزارش ایسکانیوز ؛ تحریم دیگر با گوشت و خون مردم مان آمیخته شده اما در چهل سال اخیر به خوبی توانسته‌ایم راه‌های دورزدن تحریم‌ها را یادبگیریم. این مهم جایی به خوبی معلوم می‌شود که وزیر امورخارجه آمریکا مایک پمپئو طی سخنانی در اندیشکده «هریتج» با موضوع «پس از توافق: راهبردجدید ایران» طی اظهار نظری پرده از حقیقتی تلخ در خصوص تحریم های ایران برمی دارد و می گوید: « تحریم های کنونی سخت ترین تحریم های طول تاریخ علیه تهران هستند.»

با این اعتراف مشخص می شود که ایران در سخت ترین شرایط تحریمی قرار دارد ولی این موضوع از جایی برای کشورمان حساس تر می شود که پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا در اظهار نظری زمان لغو معافیت تحریمی کشورهایی که از ایران نفت می خریدند را اعلام کرد. با این اقدام تحلیل‌های مختلفی حول واکنش ایران به وجود آمد که گویای برخی از نکات مهم بود. هرچند باید گفت آمریکا به دلایلی چون؛ عدم توانایی کسب رضایت کشورهای مورد نظر برای نخریدن نفت‌ایران، تاثیر پذیرفتن بازارهای انرژی جهان از نبود نفت ایران و همچنین تاثیر متقابل عدم صادران نفت ایران بر اقتصادخود، نمی تواند یک تنه دست به اقدام خطرناکی برای به صفر رساندن صادرات نفت کشورمان بزند. ولی هستند گروه ها و افرادی در داخل کشورکه می خواهند ازآب گل آلود ماهی بگیرند و اهداف خودشان را جلو برند.

ناتوانی آمریکا در تحریم ایران

«ریچارد هاس» مقام سابق وزارت خارجه آمریکا و رئیس ‌اندیشکده «شورای روابط خارجی» در مصاحبه‌ای تصریح کرد: «تحریم نمی‌تواند ایران را به عقب‌نشینی وادار کند. ما توانایی کمتری هم برای تغییر دادن حکومت از طریق تحریم‌ها خواهیم داشت.» چنین سخنی آن هم از کسانی که با ما در جنگ اقتصادی هستند و علنا در گفته هایشان براندازی ایران را جز برنامه هایشان اعلام کرده‌اند نشان می دهد آمریکا نمی‌تواند با تحریم فروش نفت ایران تاثیر قابل توجهی بر روی کشورمان بگذارد.

با این حال باید گفت تحریم نفت ایران ممکن است به ضرر خود آمریکا هم تمام شود و شرایط را برای این کشور در عرصه بین الملل تنگ تر از قبل کند. چرا که تحریم نفت ایران می تواند عواقب زیادی برای اقتصاد آمریکا داشته باشد و همچنین روابطش را با دیگر کشورها تیره و تار کند. به همین دلیل شورای آتلانتیک با اشاره به عواقب سخت تحریم نفت ایران برای آمریکا، نوشته است: «اگر ایالات متحده بتواند در ترغیب مشتریان نفتی ایران به خودداری از خرید از این کشور موفق عمل کند و در عین حال بازار را نیز با ثبات نگه دارد، باز هم بخشی از نفت خام ایران وارد بازار خواهد شد. در آن زمان دولت با گزینه دشواری مواجه می‌شود، چرا که مجبور است بین اعمال تحریم‌های ثانویه بر شرکت‌های کشورهای متحد یا قدرت‌های جهانی همچون امارات و چین یا یافتن راه‌حل دیگری برای اجرا نکردن تحریم‌ها، یکی را انتخاب کند. نتیجه هر چه که باشد، دولت ترامپ مسیر سختی پیش رو دارد و احتمالا انعطاف یا گزینه‌های لازم برای رسیدگی به شرایطی که تصور می‌کرده کاملا تحت کنترل است را نخواهد داشت.»

این مطلب نشان می دهد آمریکا آنچنان که باید و شاید دیگر توانایی اعمال نفوذ گسترده قبلی را نداشته و در صورت تحریم ایران باید عواقبش را به جان بخرد. به طور مثال با اعلام خبر زمان توقف معافیت های تحریمی نفت ایران شاهد بودیم که قیمت بنزین در آمریکا افزایش پیدا کرد. با این تفاسیر به نظر می رسد آمریکا دست به اقدامی نمی زند که به ضرر خودش تمام شود. بلکه به دنبال راه های دیگری می گردد تا با هزینه کمتری به اهداف خودش در قبال براندازی و تغییر رفتار ایران برسد.

ناآرامی های داخلی

به همین خاطر آمریکا به عوامل داخل ایران چشم دوخته است. عواملی که خواسته یا ناخواسته در جهت اهداف آمریکا حرکت می کنند و جاده را برای دشمنان ایران هموار می سازند.بنیاد آمریکایی کارنگی در تحلیلی میزان موفقیت استراتژی جدید ترامپ در اعمال فشار بر ایران نوشت: «دولت ترامپ می‌تواند فشار شدیدی را بر ایران اعمال کند اما نمی‌تواند نا‌آرامی‌های داخلی عظیمی را به وجود آورد که باعث فروپاشی نظام و یا تغییر اساسی در سیاست‌های منطقه‌ای آن شود.»

شاید در اینجا باید کمی به اوضاع داخلی ایران بیشتر دقت کرد و دید چه جریانی به دنبال این است تا اهداف آمریکا در قبال ایران عملیاتی شود. برای این امر باید گفت یکی از اهدافی که آمریکا در قبال ایران دنبال می کند گشودن راهی برای مذاکره مجدد است. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا پس از پایان نخستین نشست کابینه خود در سال میلادی ۲۰۱۹ گفت: «ایران به دنبال تسلط بر همه چیز و نابودی اسرائیل بود اما اکنون کشوری بسیار متفاوت‌تر از قبل است. دوست دارم با ایران مذاکره کنم.»

همین صحبت و سخنان دیگری که در خصوص مذاکره مجدد با ایران زده شد سرخط بسیاری از مطالب شد که از گوشه و کنار ایران به گوش رسید. به عنوان نمونه روزنامه ایران ارگان دولت در یادداشتی به قلم یکی از محکومان امنیتی درباره اقدامات خصمانه اخیر آمریکا علیه ایران نوشت: «اقدام بی‌سابقه آمریکا مبنی بر قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در فهرست سازمان‌های تروریستی نشانه‌ای از جدی‌تر شدن ابعاد خصومت دولت آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌آید. ... ذیل چنین رویکردی منافع حیاتی ملی ایران ایجاب می‌کند مسئولان امنیت ملی کشور از شرایط موجود و پیش‌رو درک صحیح داشته و تصمیمات درست و به‌موقع اتخاذ کنند.» در ادامه این یادداشت آمده است: « محور خط مشی تل‌آویو- ریاض محاصره کامل سیاسی- اقتصادی- نظامی- امنیتی و فشار حداکثری به قصد فروپاشی از درون است. هدف آنها گرفتن نتیجه در دوسال باقی‌مانده دور اول ترامپ است و لذا اگر فشارحداکثری اقتصادی جواب ندهد، به‌دنبال خلق سناریو برای کشاندن آمریکا به حملات محدود نظامی علیه ایران خواهند بود.»

خط دهی داخلی

در یادداشت روزنامه دولت همچنین آمده بود: «آقای روحانی در سخنرانی علنی گفت که مقامات دولت آمریکا ۸ بار تقاضای ملاقات با دولت جمهوری اسلامی ایران را داشته‌اند علاوه ‌بر آن ۵ رهبر دنیا واسطه ملاقات شدند، اما اعلام کردیم که زمان و شرایط مناسب برای مذاکره و ملاقات وجود ندارد. ممکن است ترامپ چنین درخواست‌هایی را تا شهریور امسال هم مطرح کند به امید اینکه در حاشیه اجلاس مجمع‌عمومی سازمان ملل، دیداری رخ دهد. اما کم‌کم به زمان پایان چنین درخواست‌هایی نزدیک می‌شویم. چون از پاییز امسال بتدریج مبارزات انتخاباتی کاندیداها برای کنگره و ریاست جمهوری آمریکا در پاییز سال آتی شروع می‌شود و برای ترامپ ریسک مذاکره با ایران در دوران انتخابات بسیار خواهد بود.»

چنین یادداشتی در حال القا این نکته است که تا دیر نشده فرصت مذاکره با آمریکا را از دست ندهیم و دوباره بر سر میز مذاکره باکشور بشینیم که بدعهدی اش شهره آفاق است.

خطی دهی جریانی خاص از داخل ایران به خارج این موضوع را برای آمریکا روشن می کند که افرادی در داخل ایران هستند که بر وفق مراد آنها گام بردارند و از بیان چنین چیزی هیچ ابایی ندارند و اگر لازم باشد نظراتشان را در رسانه هایشان داد خواهند زد. در هر صورت نباید از جریان داخلی کشور غفلت کرد و در کنارش باید تیزبین تر از دیروز به راهمان نگاه کنیم. همان طور که گفته شد تحریم های آمریکا جواب نداده و این کشور به فروپاشی از درون ایران چشم دوخته است. با تفاسیری که گفته شد هستند کسانی که از درون به این نیت خام آمریکا کمک می کنند و راه را برای دشمنان ایران هموار می سازند.

مجید فاضلی

انتهای پیام/

کد خبر: 1004457

وب گردی

وب گردی