سلطه چین  بر رتبه‌بندی تایمز در آسیا

نظام رتبه‌بندی تایمز به تازگی گزارشی از دانشگاه‌های برتر دنیا در سال 2019 منتشر کرده است که بین دانشگاه‌های آسیایی، چین جایگاه خوبی را برای خود اتخاذ کرده است.

به گزارش گروه علم‌و‌فناوری ایسکانیوز، در طول دهه گذشته، چین نه تنها به عنوان یک نیروی اقتصادی و فناوری بلکه در عرصه آموزش عالی نیز از خود قدرت زیادی نشان داده است. طبق رتبه‌بندی جدید تایمز در سال 2019 دانشگاه‌های این کشور بین برترین‌های دنیا قرار دارند.

دانشگاه‌های چین از اوایل دهه 2000، از لحاظ تعداد زیاد دانشجویان و شهرت با رشد زیادی روبرو شدند. اگرچه بازار چین همواره در سطح جهانی موفق و محبوب بوده است؛ اما با توجه به جایگاهش در زمینه‌های خاص علمی همواره به عنوان مقصد بسیاری از دانشجویان خارجی انتخاب شده است.

علت جذب دانشجویان خارجی

دانشجویان خارجی همواره به دلیل موقعیت بالای چین در زمینه کسب و کار، فناوری و تولید، فرهنگ غنی و همچنین مناظر زیبا، جذب این کشور می‌شوند.

سرمایه‌گذاری قوی روی دانشگاه‌های چین منجر به رشد تحقیقات پیشرفته، امکانات دانشکده‌ها و غیره شده است.

به گفته آکسفورد، این کشور برای انجام رقابت جهانی با دانشگاه‌های برتر، توسعه دانشگاه‌ها و رشته های جهانی را آغاز کرده که در این راستا برنامه‌های استعدادی جهت جذب افراد با مهارت بالا به موسسات آموزش عالی (HEI) چین ارائه شده است.

این کشور با استفاده از این رویکرد برای ارتقای توانایی‌های آموزشی و تحقیقاتی در زمینه آموزش عالی کوشید که نتایج آن در رتبه بندی تایمز مشهود است.

جای تعجب نیست که موسسات چینی به طور مرتب در چند سال گذشته رتبه‌های خوبی را بین کشورهای آسیایی اخذ کرده اند. اگرچه ژاپن در مجموع با 103 دانشگاه در رتبه اول و چین هم با 72 دانشگاه دوم است اما در مجموع شش دانشگاه چینی در رتبه بالاتر از 15 قرار دارند. این آمار برای ژاپن تنها 2 دانشگاه است.

از دو دانشگاه برتر چین که رتبه بندی دانشگاه‌های آسیا در سال 2019 را تحت سلطه خود قرار داده اند می توان به شینگهوا و پکینگ اشاره کرد.

دانشگاه شینگهوا

این دانشگاه در سال 2019 رتبه اول آسیا و جایگاه 22 را در بین دانشگاه‌های جهان از آن خود کرده است. شینگهوا در سال 1911 تاسیس شد و یکی از معتبرترین و تاثیر گذارترین دانشگاه‌های چین است.

بر اساس گزارش تایمز این دانشگاه از طریق پیگیری آموزش و تحقیقات، در حال توسعه راه حل‌های نوآورانه است که به حل مسائل مطبوعات در چین و جهان کمک می‌کند.

طبق آخرین رتبه بندی، دانشگاه شینگهوا شماره یک آسیاست این درحالی است که دانشگاه ملی معتبر سنگاپور سال گذشته این رتبه را به خود اختصاص داده بود.

دانشگاه پکینگ

این دانشگاه در رتبه 5 آسیا و 31 جهان قرار دارد. وجود تاریخی غنی، از موارد قابل ذکر این دانشگاه است. پکینگ در زمینه تحقیقات عمده در پکن فعال و همچنین عضو لیگ C9 برتر از دانشگاه های چینی است.

لیگ C9 یک اتحاد رسمی از نه دانشگاه اصلی چین است که توسط دولت مرکزی طی پروژۀ 985 آغاز شد و هدف آن ترویج توسعه و شهرت آموزش عالی در چین است.

پکینگ در سال 1898 به عنوان دانشگاه امپریال پکن تاسیس شد و اولین دانشگاه ملی مدرن این کشور در آن زمان بود. در سال 2000، با دانشگاه پزشکی پکن ادغام شد تا دوره‌های جدید پزشکی و رشته های جدید را نیز ارائه دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1004490

وب گردی

وب گردی