اتحادیه اروپا بر حل مسالمت آمیز بحران ونزوئلا تاکید کرد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به تحولات ونزوئلا تاکید کرد راه حل بحران این کشور باید غیرنظامی و کاملا ونزوئلایی باشد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در مراسم افتتاحیه نشست دور روزه گروه تماس بین‌المللی (ICG) با موضوع ونزوئلا در سان خوزه، پایتخت کاستاریکا، بر لزوم حل مسالمت‌آمیز بحران ونزوئلا تاکید کرد.

او گفت: «حوادث اخیر نتیجه ناامیدی و فقدان یک افق سیاسی است که بتواند بحران کنونی را پایان دهد و نیاز فوری به روند سیاسی و مسالمت‌آمیز را که منجر به راه حلی دموکراتیک و ونزوئلایی شود، تایید کند».

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد اولویت اصلی سازمان بین المللی تماس، جلوگیری از تشدید بحران، ممانعت از سرکوب و خشونت بیشتر و همچنین حفظ فضا برای ایجاد یک روند سیاسی است.

موگرینی در ادامه افزود: «راه حل باید ونزوئلایی باشد، اما جامعه بین المللی وظیفه و مسئولیت آن را دارد که این راه حل را بدون هیچ گونه دخالت و بدون هیچ گونه اعزام نظامی تسهیل سازد».

او همچنین تأکید کرد که ضروری است گروه همکاری تماس پل‌های موجود را با بازیگران کلیدی بین المللی مانند سازمان ملل متحد، واتیکان، گروه لیما و جامعه کارائیب تقویت کند تا یک درک مشترک به دست آید و راه برای یک راه حل سیاسی، صلح آمیز و دموکراتیک هموار شود.

این سخنان موگرینی در حالی بیان می‌شود که هفته گذشته کودتای نظامی در ونزوئلا به رهبری خوان گوایدو، سرکرده مخالفان دولت مادورو، و با حمایت آمریکا با شکست روبرو شد. و این در حالی است که تعدادی از مقامات ارشد واشنگتن بار‌ها اشاره کرده‌اند که همه گزینه‌های در خصوص بحران ونزوئلا روی میز است، از جمله عملیات نظامی.

بحران در ونزوئلا از ماه ژانویه سال جاری میلادی که گوایدو خود را رئیس‌جمهور این کشور خواند و آمریکا بلافاصله او را به رسمیت شناخت و از نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور قانونی این کشور، خواست از قدرت کنار برود آغاز شد. چند کشور دیگر از جمله فرانسه، آلمان، انگلیس و چند کشور از آمریکا لاتین نیز به تبعیت از واشنگتن حمایت خود از گوایدو را اعلام کردند.

روسیه، چین و ایران در میان کشور‌هایی بودند که اعلام کردند از مادورو که رئیس‌جمهور قانونی این کشور و طبق قانون اساسی آن انتخاب شده است، حمایت می‌کنند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1004498

وب گردی

وب گردی