دریاچه ارومیه با فناوری احیا می‌شود

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای احیای دریاچه ارومیه از فناوری های نوین بهره می‌گیرد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در بازدید « نادرقلی ابراهیمی » دبیر ستاد توسعه فناوری آب، خشسکالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی از طرح های توسعه فناوری در حاشیه دریاچه ارومیه، موضوع توسعه فناوری های مرتبط، برنامه ها و سیاست های معاونت علمی و فناوری برای رسوخ و بهره برداری از فناوری ها در احیاء دریاچه ارومیه مطرح و مقرر شد در قالب امضاء تفاهم نامه مشترک موارد پیگیری و اقدام شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری آب، خشسکالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری به همراه رئیس بنیاد نخبگان استان اذربایجان غربی از پایلوت های سپرغان که با حمایت این ستاد در حال انجام است بازدید کرد، طرح های معرفی شده از سمت این ستاد برای احیاء دریاچه ارومیه در سطح وسیع مورد استفاده و اجراء قرار گرفته است.

طرح اول استقرار گونه های شورپسند با فناوری های مختلف در سطح فاقد پوشش و طرح دوم تثبیت به وسیله بادشکن چوبی و بادشکن با استفاده از مصالح محلی و ایجاد پوشش گز و تاق و قره داغ در بین آنها است که طرحی بسیار موفق در کاهش گرد و غبار ارزیابی شده است.

در این بازدید مقرر شد مکانیزه کردن این دو طرح و روش اقتصادی کردن آن با حضور بخش خصوصی در دستور مشترک ستاد و اداره کل منابع طبیعی استان قرار گیرد.

در ادامه این بازدید ابراهیمی جلسه ای نیز با پژوهشکده احیاء دریاچه ارومیه داشتند و پس از ارائه نقطه نظرات اعضای هیات علمی، موضوع توسعه فناوری های مرتبط، برنامه ها و سیاست های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای رسوخ و بهره برداری از فناوری ها در احیاء دریاچه ارومیه مطرح و مقرر شد در قالب امضاء تفاهم نامه مشترک موارد پیگیری و اقدام شود.

در این سفر و با دعوت دانشگاه فنی و حرفه ای ارومیه برای سخنرانی در همایش "فناوری های نوین در صنعت آب با نگرش بر احیای دریاچه ارومیه" ابراهیمی در این همایش حضور داشت و به محورهایی از جمله نقش و اهداف معاونت علمی و فناوری و فناوری های مرتبط با احیاء دریاچه ارومیه و طرح های اجراء شده در این منطقه از جمله طرح بیو مهندسی و بیو مکانیکی در احیاء دریاچه و کاهش گرد و غبار و همچنین مطالعات آب ژرف و سایر طرح های ستاد پرداختند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1004551

وب گردی

وب گردی