برگزیدگان جشنواره ملی کتاب سال فرهنگی دانشجویان کشور معرفی شدند

سومین دوره جشنواره ملی کتاب سال فرهنگی دانشجویان سراسر کشور با معرفی برترین‌ها و با حضور مسئولان فرهنگی، نویسندگان و جمعی از دانشگاهیان، در دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، در این آیین دکتر حسین میرزایی، رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و تحقیقات اسلامی و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، گفت: جشنواره ملی کتاب سال فرهنگی دانشجویان سراسر کشور، نوگلی است که به ابتکار معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، دکتر سرسنگی و همکاران‌شان و با حمایت وزارت علوم تحقیقات و فناوری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاران دیگر شکل گرفته و سنت حسنه‌ای است که به وجود آمده است.
وی افزود: کار تخصصی هر چه بیشتر صورت بگیرد، بهتر است. بعضی‌ها اصرار دارند که ما در کشور به نوعی جشنواره‌زدایی کنیم که به نظر من خیلی نگاه انقباضی است و من خیلی با این نگاه موافق نیستم زیرا دامنه فعالیت‌های فرهنگی و علمی آنقدر زیاد است که نمی‌شود در جشنواره‌ای مثل جشنواره فارابی که در حوزه علوم انسانی است و یا خوارزمی که در بخش فنی و مهندسی و علوم پایه و یا رازی که در زمینه دندانپزشکی است، خلاصه شود.
دکتر مجید سرسنگی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران نیز ضمن تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، گفت: در این ۲۸ سالی که من در آموزش عالی بوده‌ام و در حوزه فرهنگ در کنار دوستان بزرگ دیگری تلمذ کرده‌ام، یک نکته را آموخته‌ام، قشر و نسلی که با کتاب مأنوس نباشد حتماً قشر و نسل ناقصی خواهد بود. نسلی که در دید کلی‌تر با فرهنگ مأنوس نباشد قطعاً نسل کاملی نیست.
وی با بیان اینکه فرهنگ کتاب خواندن و انس با کتاب داشتن کلید همه خوشبختی‌هاست تصریح کرد: فرهنگ چنین نقش حیاتی و اساسی‌ای در زندگی ما دارد، فرهنگ یک بخش نیست؛ مثلاً در کشور می‌گوئیم بخش اقتصاد، بخش سیاست داخلی، بخش سیاست خارجی و بخش‌ها مختلف دیگر و به غلط بخش فرهنگ را هم نام می‌بریم؛ فرهنگ یک بخش نیست، فرهنگ بستری است که تمام این بخش‌ها اگر بخواهند وظیفه خود را درست به انجام برسانند باید روی این بستر فعالیت کنند.
دکتر سرسنگی تاکید کرد: متاسفانه فرهنگ امروز ما فرهنگ تک‌گویی و از بالا به پایین سخن گفتن است. ما فرهنگ گفت‌وگو نداریم برای همین است که بی‌اخلاقی می‌کنیم، فکر می‌کنیم نمی‌شود هم با هم دوست باشیم و هم منتقد هم باشیم. بنابراین فرهنگ زیربنا و بستر همه بخش‌های کشور است.
وی افزود: یک زمانی دانشجویان دانشگاه تهران به داشتن مطالعه، دید عمیق و بینش ژرف سیاسی و اجتماعی شهره بودند؛ این انقلاب را چه کسی به ثمر رساند چه کسی ۸ سال در مقابل دنیا ایستادگی کرد، این سلاح نبود، این اندیشه و فکر بود که مبارزه کرد. امروز متأسفانه بستر برای فراهم‌کردن یک چنین فکر و اندیشه‌ای برای جوانان ما بسیار محدود است.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، در ادامه اذعان کرد: ما مدیران فرهنگی بسیار کم‌کاری می‌کنیم، آنقدر درگیر مسائل فرعی هستیم که یادمان می‌رود یک نسل در کنار ما دارد رشد می‌کند که نمی‌تواند با فرهنگ و کتاب ارتباط برقرار کند.
در ادامه این مراسم، آزاده سرافراز احمد یوسف‌زاده، مدیر کل فرهنگی دانشگاه باهنر کرمان و نویسنده کتاب پر فروش «آن بیست و سه نفر»، به سخنرانی پرداخت و خاطراتی را از دوران اسارت، نوشتن کتاب و انتشار آن بازگو کرد.
در پایان این مراسم، با تقدیر ویژه از احمد یوسف‌زاده، از برگزیدگان جشنواره در بخش اجتماعی و سیاسی به ترتیب میثم بلباسی، عباس عیسی‌زاده، حامد اکبری به عنوان نفرات اول تا سوم و یاسین قاسمی با عنوان شایسته تقدیر؛ در بخش ادبی و هنری به ترتیب عقیل سیستانی، ولی‌اله کاووسی، سیامک سعادتی به عنوان نفرات اول تا سوم و معصومه عبدالهی با عنوان شایسته تقدیر و در بخش دینی اخلاقی و تربیتی به ترتیب محمد قدرتی شاتوری، سید سعید حسینی، فهیمه محمدپور و دکتر نورالله محمدی به عنوان نفرات اول تا سوم و آرش علیزاده و دکتر رضا علیزاده با عنوان شایسته تقدیر، تجلیل به عمل آمد.
گفتنی است، سومین دوره جشنواره ملی کتاب سال فرهنگی دانشجویان در سه بخش کتاب‌های ادبی و هنری، کتاب‌های دینی، اخلاقی و تربیتی و کتاب‌های اجتماعی و سیاسی توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران با مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد. دانشجویان بیش از ۵۰ دانشگاه کشور کتاب‌های خود را که در بازه زمانی اول اسفند ۱۳۹۶ تا پایان بهمن ۱۳۹۷ منتشر شده بود، به جشنواره ارسال کردند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1004554

وب گردی

وب گردی