داوطلبان کنکور در ماه رمضان چگونه درس بخوانند؟/ رمز موفقیت؛ زمان طلایی و هوش معنوی

ماه مبارک رمضان از روز گذشته (سه‌شنبه 17 اردیبهشت‌ماه 98) آغاز شده است و بسیاری از داوطلبان کنکور در کوران رقابت، از فرائض دینی خود نیز غافل نمی‌شوند. متخصصان تغذیه و مشاوره و برنامه‌ریزی تحصیلی در گفت‌وگو با ایسکانیوز، راهکارهایی ارائه دادند که نه‌تنها روند مطالعه را با چالش مواجه نمی‌کند، بلکه داوطلب را در موقعیت بهتری نسبت به رقیبانش قرار می‌دهد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، آزمون سراسری سال 98 در روزهای پنجشنبه و جمعه (13 و 14 تیرماه 98) در حوزه‌های امتحانی سراسر کشور برگزار می شود و داوطلبان کنکور طی 4 ساعت، آینده تحصیلی و شغلی خود را رقم می زنند. کمتر از دو ماه تا روز سرنوشت‌ساز متقاضیان ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها باقی مانده و یک میلیون و 118 هزار و 793 نفر برای پذیرش در رشته‌های مورد علاقه‌های خود با یکدیگر رقابت می‌کنند.

ماه مبارک رمضان از روز گذشته (سه‌شنبه 17 اردیبهشت‌ماه 98) آغاز شده و بسیاری از داوطلبان کنکور در کوران رقابت، از فرائض دینی خود نیز غافل نمی‌شوند. از طرفی حفظ کیفیت مطالعه با توجه به 16 ساعت روزه‌داری در روزهای گرم فصل بهار، به هیچ عنوان کار آسانی نیست. افت قند خون در ساعات میانی روز، احساس ضعف و گرسنگی و در نتیجه از دست دادن تمرکز می تواند داوطلب را دچار استرس کرده و زحمات چند ماهه یا حتی چند ساله او را بر باد بدهد؛ اما متخصصان تغذیه و مشاوره و برنامه‌ریزی تحصیلی در گفت‌وگو با ایسکانیوز، راهکارهایی ارائه دادند که نه‌تنها روند مطالعه را با چالش مواجه نمی‌کند بلکه داوطلب را در موقعیت بهتری نسبت به رقیبانش قرار می‌دهد.

بهترین زمان مطالعه، بعد از سحری

دکتر شهاب اولیایی، متخصص تغذیه در گفت‌وگو با ایسکانیوز، بهترین وقت برای مطالعه و در واقع زمانِ طلایی برای داوطلبان کنکور را ساعات بعد از صرف سحری دانست و اظهار کرد: «کافی است داوطلبان وعده‌های غذایی ماه رمضان را به درستی مصرف و رژیم غذایی مناسبی را رعایت کنند. یکی از وعده‌های غذایی در ماه رمضان، «سحری» است که داوطلبان به دلایل مختلفی مانند دیر خوابیدن یا کم خوابیدن، این وعده را از دست می دهند. بهتر است داوطلبان، سحری را حتما میل کنند چون بهترین زمان مطالعه باکیفیت برای مغز، ساعات بعد از سحری است.»

وی تأکید کرد داوطلبان، افطاری را سبک اما همراه با مواد مغذی مصرف کنند تا دچار رخوت نشده و بتوانند مطالعه خود را از نظر کیفی و کمی در سطح بالایی نگه دارند: «داوطلبان برای افطاری حتما از مواد قندی استفاده کنند. شیرِ گرم، شیر و عسل، چای و عسل و چای و خرما، گزینه های مناسبی برای افطاری هستند. مغزها مانند گردو هم باید در سفره افطارشان حضور داشته باشد.»

متخصص و مشاور تغذیه البته شام را هم از وعده غذایی داوطلبان حذف نکرد و توصیه کرد این وعده غذایی نیز با فاصله‌ای یک ساعته از افطار، صرف شود: «بهتر است داوطلبان یک ساعت بعد از افطار، شامی سبک میل کنند. در این مدت هم حتما آب به مقدار کافی بنوشند و میوه و سبزیجات را در برنامه غذایی خود قرار دهند. نیم ساعت بعد از شام هم می توانند شروع به مطالعه کنند چون بعد از صرف غذا، حجم زیادی از خون به سمت معده می رود تا به سوخت و ساز بدن کمک کند و طبیعتا مغز، تمرکز لازم برای مطالعه را نخواهد داشت.

خوابِ بعدازظهر، فقط یک ساعت

نکته مهم دیگری که در ماه‌های منتهی به آزمون سراسری برای داوطلبان اهمیت دارد، ساعات مطالعه است. دانش‌آموزانی که به فکر کسب رتبه‌های برتر کنکور هستند، بعد از عید بین 10 تا 13 ساعت درس می خوانند؛ تلاشی که در ایام روزه‌داری شاید غیرممکن به نظر برسد؛ اما دکتر اولیایی معتقد است در ماه رمضان هم می‌توان مانند روزهای دیگر سال، مطالعه کرد، فقط باید به کیفیت خواب هم توجه داشت: «نیازی به کاهش ساعات مطالعه نیست. داوطلبان می توانند با همان تعداد ساعت درس بخوانند؛ ولی حتما رژیم غذایی را رعایت کنند. همچنین نسبت به کیفیت و کمیت خواب خود دقت داشته باشند. بعد از صرف سحری، مطالعه کنند و بعدازظهر یک ساعت بخوابند. البته توجه داشته باشند که خواب‌شان بیشتر از یک ساعت نشود چرا که نتیجه‌ای معکوس خواهد داشت.»

معجزه‌ای به نام «هوش معنوی»

محمدامین برجعلی، مشاور و برنامه‌ریز تحصیلی نیز معتقد بود داوطلبان با بهره‌گیری از برکات ماه مبارک رمضان می‌توانند حتی در شرایط روحی بهتری نسبت به روزهای دیگر سال قرار بگیرند. وی در این باره به ایسکانیوز، گفت: «داوطلبان کنکور می‌توانند «هوش معنوی» خود را به کار بیندازند. وقتی انسان احساس کند معنویتی حمایتش می‌کند، راندمان او بالاتر می رود. دانش‌آموزان مطمئن باشند زمانی که درس می خوانند همراه با برکت و راندمان بالاتری است؛ چرا که خداوند نیز کمک‌شان می کند.»

برجعلی بر تغییر ساعت خواب بدن برای نتیجه‌گیری بهتر تأکید داشت و البته به داوطلبان اطمینان داد، بعد از پایان ماه مبارک رمضان، خیلی راحت به حالت عادی بازمی‌گردند: «فقط لازم است داوطلبان ساعت بیولوژیک بدن خود را عوض کرده و ریتم مطالعه را به جای صبح تا شب، به بعد از افطار تا سحر منتقل کنند تا به بدن، غذا برسانند. اگر هم عادت ندارند شب درس بخوانند، می توانند مانند روزهای دیگر درس مطالعه کنند، به شرطی که سحری را کامل و مقوی میل کنند.»

وی ادامه داد: «من به داوطلبان توصیه می کنم از افطار تا سحر درس بخوانند. بازگشت به ریتم عادی، تنها یک هفته زمان می‌برد و هیچ مشکلی پیش نمی آید. ساعت بیولوژیک بدن، قراردادی است و این‌گونه نیست که اگر فردی صبح درس بخواند، نتواند شب‌ها مطالعه کند.»

برجعلی که سابقه مشاوره و برنامه‌ریزی تحصیلی برای رتبه‌های تک‌رقمی را دارد، به داوطلبان برتر هم توصیه کرد نگران ساعات مطالعه خود در ماه مبارک رمضان نباشند: «بچه‌هایی که می خواهند به سمت موفقیت گام بردارند، باید تاب‌آوری بیشتری نسبت به بقیه نشان دهند. اگر کمی احساس ضعف یا سردرد کردند، نباید دست از مطالعه بکشند چرا که رقبای سرسختی پیش رو دارند. داوطلبانی که برای رتبه‌های تک‌رقمی تلاش می‌کنند، باید تاب‌آوری خود را بالا ببرند چون تمرینی برای فراز و فرودهای زندگی است. اگر زمان افطار تا سحر را هم محاسبه کنیم، زمان زیادی برای مطالعه وجود دارد، همچنین ساعت بعد از سحری هم زمان ایده‌آلی برای مطالعه محسوب می‌شود؛ زیرا بدن در حالت اوج قرار دارد و در نهایت مجموع 12 یا 13 ساعت مطالعه روزانه را پر می‌کنند.»

انتهای پیام/

کد خبر: 1004619

وب گردی

وب گردی