انتقاد 51 دفتر بسیج دانشجویی به انجام رفتارهای هنجارشکن در مدارس

دفاتر بسیج دانشجویی در 51 دانشگاه و موسسه آموزش عالی کشور طی نامه‌ای در رابطه با اتفاقات اخیر در برخی مدارس کشور از وزیر آموزش پروش خواستند تا ضمن پاسخگوی ،سریعا نسبت به شناسایی و برخورد با مدیران متخلف این مدارس اقدام کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دفاتر بسیج دانشجویی در ۵۱ دانشگاه و موسسه آموزش عالی کشور طی نامه‌ای در رابطه با اتفاقات اخیر در برخی مدارس کشور از وزیر آموزش پروش خواستند تا ضمن پاسخگوی، سریعا نسبت به شناسایی و برخورد با مدیران متخلف این مدارس اقدام کند.

در ابتدا این نامه آمده است: متاسفانه در روز‌های اخیر شاهد انتشار و پخش کلیپ‌هایی در فضای مجازی بودیم که به شدت آزار دهنده و مصداق بارز ولنگاری فرهنگی و به فاجعه‌ای در نظام تعلیم و تربیت شباهت دارد؛ کلیپی که به بهانه نشاط و شادی روز معلم در مدارس، با چالشی سخیف و منزجرکننده و غیرقابل باور از یک خواننده زیرزمینی خارج نشین همراه با رقص و آواز از دانش آموزان در حال دست به دست شدن است. در این میان چند نکته مطرح است که به شدت جامعه انقلابی را برآشفته و جای سوال و مطالبه گری و اقدام فوری دارد که به آن‌ها اشاره می‌شود:

در بخشی از این نامه آمده است: هنوز مدت اندکی از سخنان تاکیدی مقام معظم رهبری درباره جلوگیری از اجرای سند مبتذل ۲۰۳۰ در مدارس و لزوم مراقبت از نظام آموزش و پرورش نمی‌گذرد که شاهد این اتفاق ناگوار در مدارس دخترانه هستیم. هر چند تعداد این کلیپ‌ها خیلی زیاد نیست، اما گاهی همان چند دقیقه و چند ثانیه، افکار را به این سو می‌برد که در مدارس چه خبر است؟

در ادامه این نامه آورده شده است: چه اتفاقی رخ داده که موسیقی‌های سراسر مبتذل و پوچ و پر از عقاید وهم آلود دی‌جی‌های زیرزمینی به چالش بین برخی دانش آموزان تبدیل شده است. دی‌جی‌های زن و مردی که با انتشار کلیپ در فضای مجازی و برخی شبکه‌های خارجی موقعیت‌های کاذبی را کسب کردند حالا به مدارس و دانش آموزان نفوذ کردند. اینکه این کلیپ‌ها به کدام مدارس و مراکز اختصاص دارند، یک بحث است که در موارد بعدی به آن اشاره می‌شود، اما تغییر نگرش‌های عقیدتی در برخی مدارس کشورزنگ خطری است که علارغم تاکیدات فراوان مقام معظم رهبری مورد توجه جدی قرار نگرفته است.

در بخش دیگر این نامه آمده است: نگرش ها و باور‌های دانش آموزان و فرزندان این مرز و بوم چگونه آلوده به چنین تفکرات و رفتار‌های سخیف و غیراخلاقی و غیراسلامی شده است؟ رفتار‌هایی که کوچکترین تناسبی با فرهنگ خانواده ایرانی و اسلامی ندارد در میان نوجوانان و در مراکز تحصیلی و مدارس باب شده است چگونه شان و منزلت مکان‌های تعلیم و تربیت تا این اندازه تنزل کرده اند که شاهد این چنین مواردی هستیم؟ شما به عنوان شخص اول آموزش و پرورش نباید منتقد باشید بلکه باید پاسخگو باشد چرا که رشته نظارت و سیاستگذاری این نهاد در اختیار جنابعالی است. نهاد‌های نظارتی وزرات آموزش و پرورش در ساختار این وزارت خانه عریض و طویل دقیقا به چه منظور تعریف شده و چه ماموریتی بر دوش آنهاست؟ چگونه چنین تفکراتی در مکانی که محل تربیت آینده سازان این انقلاب است، وارد شده است.

در قسمتی از این نامه آورده شده است: اخیرا در برنامه تلویزیونی پیاده شدن برخی از مصداق‌های این سند در مدارس را تایید کردید. اولین سوالی که در اینجا مطرح است که اگر جنابعالی رصد این چنین دقیق برمدارس دارید، چرا زمینه برخورد سریع و قاطعانه فراهم نشده است؟ آیا وظیفه شما صرفا به اطلاع رسانی مشکلات آموزش و پروش محدود می‌شود یا رفع آن‌ها نیز باید در دستور کار قرار بگیرد؟ البته که از تریبون نماز جمعه با اطمینان مدعی نظارت کامل بر عدم اجرای سند ۲۰۳۰ شدید که آن هم جای بحث فراوان دارد. تکرار هشدار‌های رهبری و دلسوزان نظام تعلیم و تربیت در مورد سند ۲۰۳۰ به سبب این قبیل اتفاقات در مدارس است.

51 دفتر بسیج دانشجویی طی این نامه ابراز کردند: مسئله دیگری که مطرح است به ضعف دستگاه‌ها و سیاست‌های فرهنگی در سیستم آموزش و پرورش بر می‌گردد. متولیان تعلیم و تربیت برای تربیت دانش آموزان و پرورش آن‌ها چه کرده اند؟ دوری از تعلیم و تربیت اسلامی و محقق نشدن پرورش فکری و عقیدتی دانش آموزان و سلیقه‌ای شدن امر آموزش و پرورش در مدارس به ویژه در مورد مدارس غیر دولتی به دلیل ایجاد شکاف فرهنگی و اجتماعی در اثر عملکرد خودسرانه و عدم نظارت بر آن‌ها موضوعی بوده است که بار‌ها نسبت به آن‌ها تذکرات جدی داده شده است.

نامه 51 دفتر بسیج دانشجویی کشور تاکید کرد: پخش گسترده این قسم کلیپ‌ها در این چند روز علاوه بر اینکه حاکی از وجود یک جریان سازمان یافته (نفوذ فرهنگی) دارد، کمی هم به سیاست گذاری داخلی آموزش و پرورش مربوط است، هرچند در ایجاد وضع موجود به جز وزارت آموزش و پرورش (بعنوان مقصر اصلی)، تمام دستگاه‌های فرهنگی کشورمان نقش داشته اند، اما شاید بد نباشد توضیحی در مورد حذف معاونت پرورشی در مدارس و ترویج مدارس غیرانتفاعی و خاص بدهید؟!

نامه دفاتر بسیج دانشجویی خاطرنشان کرد: بار‌ها تذکر داده شده است که گسترش مدارس غیرانتفاعی در کلانشهر‌ها که به نفع طبقات مرفه و مدارس خرید خدماتی در حاشیه شهر‌ها که ساز و کار نظارتی دقیقی بر آن‌ها وجود ندارد، اثر تربیتی و پرورشی و اهداف انقلاب در زمینه تربیت فرزندان متدین و انقلابی کمرنگ می‌کند و فرصت‌های برابر از دانش آموزان را سلب و زمینه بروز رفتار‌های نامناسب و غیراخلاقی را در میان دانش آموزان ترویج می‌کند و تاثیرات جبران ناپذیر بر روی گسست‌ها و شکاف‌های فرهنگی داشته و نتیجه آن ولنگاری فرهنگی و تربیتی این مدارس خواهد بود.

در بخش پایانی این نامه آمده است: در پایان از جنابعالی و همه نهاد‌های مسئول توقع می‌رود ضمن پاسخگویی نسبت به شبهات مطرح شده، سریعا نسبت به شناسایی و برخورد با مدیران متخلف این مدارس اقدام کرده و سیاست‌های وزرات خانه را در جهت اصلاح موارد بیان شده، قرار دهید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1004684

وب گردی

وب گردی