احداث گلخانه‌ دریایی با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر

ستاد توسعه فناوری آب و خشکسالیِ معاونت علمی در نظر دارد با استفاده از ظرفیت فناوری‌های جدید و دانش‌بنیان، گلخانه دریایی را با به‌کارگیری انرژی‌های تجدیدپذیر احداث کند. 

به گزارش گروه علم‌و‌فناوری ایسکانیوز، «جهانگیر پرهمت» قائم مقام ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی درباره احداث گلخانه دریایی گفت: این ستاد در نظر دارد تا با استفاده از ظرفیت فناوری‌های جدید و دانش‌بنیان بتوانیم گلخانه دریایی را با به‌کارگیری انرژی‌های تجدید‌پذیر احداث کنیم‌.

وی در ادامه گفت: قرار است امسال به صورت پایلوت در دو شرایط آب‌و‌هوایی در سواحل «مکران» و «بوشهر» این گلخانه‌های دریایی را احداث کنیم.

پرهمت درباره تفاوت گلخانه‌های معمولی و گلخانه‌های دریایی اظهار کرد: در گلخانه های دریایی با استفاده از آب دریا، هوا و انرژی خورشیدی کار تامین انرژی و خنک کردن سیستم داخل گلخانه انجام می شود؛ اما گلخانه‌های معمولی در محیط بیرون قرار دارند و باید دمای مناسب برای رشد گیاه را تامین کنند و برای این امر، نیاز به تامین انرژی از سایر منابع هست.

قائم مقام ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی ، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی همچنین بیان کرد: در گلخانه های دریایی برای خنک کردن داخل گلخانه از آب دریا استفاده می شود و جریان آب روی بخش‌هایی از سازه گلخانه قرار داده می شود. جریان باد هم موجب خنکی شده و رطوبت مورد نیاز گلخانه تامین می شود و بخش عمده رطوبت و انرژی مورد نیاز از طریق آب دریا و انرژی خورشیدی تامین می شود.

وی همچنین به تامین آب گلخانه ها در سواحل از طریق آب شیرین کن‌های معمولی هم اشاره کرد و گفت: علاوه بر گلخانه‌های دریایی گلخانه های دیگری هم داریم که در کنار دریا قابل احداث و توسعه هستند؛ ولی به وسیله سیستم ‌های نمک‌زدایی از آب مثل سامانه‌های اسمز معکوس کار می‌کنند و تفاوت آنها با این نوع گلخانه (دریایی) این است که آب مورد نیار گلخانه از روش نمک‌زدایی تامین می شود، لذا دارای پسابی با شوری بیش از سه برابر آب دریاست که این پساب مجددا به دریا برگشته و معضلات زیست محیطی زیادی را ایجاد می کند؛ ولی گلخانه دریایی فناوری سازگار با محیط زیست است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1004840

وب گردی

وب گردی