ساز و کار متفاوت؛ علت تفکیک هفته خوابگاه‌های وزارت علوم و وزارت بهداشت

هفته خوابگاه‌ها اردیبهشت ماه هر سال در دو نوبت توسط وزارت علوم و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به صورت جداگانه برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، هفته خوابگاه‌های دانشگاه‌های کشور در سال جاری، تحت عنوان هفته سراهای دانشجویی برگزار شد؛ زیرا مسئولان معتقد بودند که کلمه «خوابگاه» بار منفی دارد و این تغییر نام در روحیه دانشجویان نیز تغییر ایجاد می کند و منجر می‌شود بار منفی و کسل کننده‌ کاهش پیدا کند.

بنا بر اعلام صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، شعار هفته سراهای دانشجویی سال جاری برگرفته از نامگذاری سال رونق تولید، «سرا‌های دانشجویی عرصه نوآوری، مهارت‌ محوری و رونق تولیدات دانشجویی» نام گرفته است. هفته سراهای دانشجویی از تاریخ 7 اردیبهشت آغاز شد و در 13 اردیبهشت به پایان رسید. هفته خوابگاه‌های دانشجویی وزارت بهداشت دقیقا 8 روز پس از هفته سراهای دانشجویی، در 21 اردیبهشت آغاز شد و در تاریخ 27 اردیبهشت ماه به ایستگاه پایانی خود می‌رسد.

از جمله عناوین هفته سراهای دانشجویی می توان به ورزش، نشاط و تندرستی؛ ارتقای توانایی فردی، کسب مهارت‌های زندگی و مشارکت اجتماعی؛ اقوام، فرهنگ‌ها و حقوق شهروندی؛ مشارکت خیران، حمایت مسئولان و کمک نهاد‌های اجتماعی؛ ایده پردازی، مهارت آموزی و تولیدات دانشجویی؛ خودشناسی، خودسازی و اخلاق و غذای سالم و بهداشت و سلامت اشاره کرد. از طرفی عناوین هفته خوابگاه دانشجویی وزارت بهداشت شامل ترویج مهارت زندگی سالم بین دانشجویان؛ ورزش، سلامتی و نشاط؛ پرورش ابعاد گوناگون دانشجو با مشارکت در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی؛ تغذیه استاندارد ضامن سلامت دانشجویان؛ شورای صنفی جامع‌ترین نهاد دانشجویی و خوابگاه دانشجویی در ماه میهمانی خدا و خوابگاه دانشجویی، نماد مشارکت و حضور دانشجویان در پویش بهار همدلی هستند.

با یک نگاه ساده هم می توان فهمید برخی عناوین هفته خوابگاه‌های دانشجویی وزارت بهداشت و سراهای دانشجویی با یگدیگر متفاوت‌اند. «مهارت زندگی» در عناوین دو هفته مشترک است؛ اما در هفته خوابگاهای دانشجویی وزارت بهداشت بر ترویج مهارت های زندگی سالم تاکید شده و از مهارت اجتماعی در هفته سراهای دانشجویی تحت عنوان ارتقای توانایی های فردی کسب مهارت زندگی یاد شده است. ورزش نیز در هر دو هفته مشترک است؛ فقط گویا کمی با کلمات بازی شده است. خبرنگار ایسکانیوز برای یافتن چرایی برگزاری مجزای هفته خوابگاه‌ها در وزارت علوم و وزارت بهداشت، با مدیر خوابگاه‌داران غیردولتی وزارت علوم به گفت‌و‌گو نشسته‌ است.

ساز و کار متفاوت؛ علت تفکیک هفته خوابگاه‌ها

علی شوکتی مدیر خوابگاه‌داران غیردولتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش وزارت بهداشت با اشاره به هفته های خوابگاه دانشجویی وزارت علوم و وزارت بهداشت گفت: وزارت علوم دارای یک هفته خوابگاه است که از 7 اردیبهشت تا 13 اردیبهشت سال جاری برگزار شد. این هفته، مخصوص خوابگاه‌های دولتی و غیر دولتی دانشگاه‌های زیر مجموعه وزارت علوم است. از طرفی صندوق رفاه وزارت بهداشت نیز خدمات دانشجویی ارائه می دهد و امور مربوط به خوابگاه‌ها توسط این بخش اداره می‌شود.

وی معتقد است: ساز و کار وزارت بهداشت و وزارت علوم با یکدیگر متفاوت است، به عنوان مثال در خوابگاه‌های وزارت بهداشت بازرسی های تغذیه و امور بهداشتی دقیق‌تر صورت می گیرد و با بازرسی های وزارت علوم کمی متفاوت‌تر است.

علت این تفکیک هفته‌های متفاوت خوابگاهی در وزارت علوم، ساز و کار متفاوت هر وزارتخانه است که در هفته خوابگاه‌ها پیش گرفته است، وزارت بهداشت بیشتر بر مسائل بهداشتی و تغذیه ای خوابگاه‌ها تمرکز دارد و وزارت علوم بر حوزه آموزشی و رفاهی خوابگاه‌ها متمرکز شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1004892

وب گردی

وب گردی