تاثیر تغییرات آب و هوایی بر کاج سیاه

دانشمندان اعلام کردند که تغییرات آب و هوایی موجب گرم شدن خاک شده و بر اثر آن کاج های اروپایی قدیمی مانند جوانتر ها جهش رشدی پیدا کرده اند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، تحقیقات نشان داده « کاج اروپائی » یا « سیاه کاج »در مقایسه با 40 سال گذشته رشد بیشتری داشته است.

محققان اظهار کردند که بین سال‌های 2005 و 2014 بر اثر تغییرات آب و هوایی رشد این کاج‌ها بیشتر شده است.

علاوه بر این، دیده شده که درختان قدیمی نسبت به دیگر درختان رشد ناگهانی بیشتری داشته‌اند؛ به عنوان مثال درختان بزرگتر از 400 سال، رشد سریعتری را نسبت به جوانترها از خود نشان دادند.

به دلیل وقوع گرمایش جهانی و گرم شدن خاک این درختان قدیمی مانند جوانترها در رشد خود جهش ناگهانی نشان دادند. این مساله در کوتاه مدت خوب است اما در دراز مدت باعث وقوع فاجعه می‌شود زیرا به دلیل افزایش دمای خاک، درختانی که به آهستگی رشد می‌کنند با مشکل مواجه می‌شوند.

سیاه‌کاج‌ها، بومی بیشتر مناطق سرد نیمکره شمالی هستند. این درختان از درختان غالب در تایگاهای روسیه و کانادا می‌باشند. سیاه‌کاج‌ با این که سوزنی برگ است درختی برگ ریز می باشد.

چوب سیاه‌کاج چوبی با ارزش، ضد آب و بادوام است. الوارهای آن به خاطر نداشتن گره شاخه‌ای محبوبیت زیادی در صنعت قایقسازی دارند؛ از سیاه‌کاج به عنوان گیاه درمانی هم استفاده می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1004909

وب گردی

وب گردی