نسل پنجم ارتباطات و تاخیر در ورود به دنیای فناوری

مجله آمریکایی «آتلانتیک» در مقاله ای ضمن اشاره به مزایای نسل پنجم ارتباطات به برخی موانع ورود آن به جهان فناوری و استفاده کاربران از آن پرداخته و پیش بینی کرد که نهایتاً تا دو سال آینده این تکنولوژی در دسترس مردم سراسر جهان قرار گیرد.

به گزارش گروه علم‌و‌فناوری ایسکانیوز، نسل پنجم ارتباطات، موج بعدی فناوری ارتباطات بی سیم به شمار می رود؛ اما عملیاتی شدن کامل آن به کمی زمان نیاز دارد.

در واقع عرصه گوشی های تلفن همراه در حال عبور از مقطعی خسته کننده است، علاوه بر آن که بیشتر پیشرفت های و تغییرات مهم انجام شده در سیستم های عامل در همان سال های اولیه ورود این گوشی ها به بازار متوقف شد و تمام بازار هم اکنون زیر سلطه دو سیستم عامل آی او اس و اندروید بوده و به طور مساوی در کنار هم قرار داشته و تفاوت های اساسی با یکدیگر ندارند.

«الکسیس سی مادریگال» با انتشار گزارشی در مجله آمریکایی «آتلانتیک» گفت: شبکه‌های تلفن همراه پُر سرعت شده است به طوری که از قابلیت انجام بیشتر کارهایی که معمولاً ما نسبت به آنها تمایل داریم برخوردار هستند.

در ادامه این مقاله می خوانیم: احتمالاً در سال های آینده نه چندان دور شاهد یک جهش واقعی در عرصه فناوری باشیم که در ظهور شبکه های ارتباطی نسل پنجم نمایانگر خواهد شد، نام‌گذاری شبکه نسل پنجم ارتباطات توسط بخش صنعت ارتباطات نسبت به این مجموعه جدید انجام شده است که خدمات اینترنتی را از طریق الیاف فیبر نوری ارائه می شود، این شبکه جایگزین پهنای باندی خواهد شد که سرعت انتقال داده در آن هم اکنون 10 تا 20 مگابیت بر ثانیه است در حالی که فناوری جدید می تواند این میزان را به 200 تا 500 مگابیت بر ثانیه افزایش دهد و این حجم از انتقال داده برای مشاهده فیلم با کیفیت «4 کی» کافی است.

نسل پنجم ارتباطات، آینده استفاده از گوشی های تلفن همراه هوشمند را ترسیم کرده و به محور نزاعات بسیار جدی میان شرکت های بزرگ سازنده گوشی های تلفن همراه تبدیل خواهد شد.

این فناوری جدید می تواند به تمام کشورها و همچنین هکرهای اینترنتی قدرت های مخفی بیشتری دهد، در نتیجه جهان ارتباط بیشتری را از طریق اینترنت تجربه خواهد کرد و از قابلیت بیشتری برای نظارت و نفوذ برخوردار می شود، بر اساس پیش بینی ها شبکه نسل پنجم ارتباطات خدمات کنونی را در اواخر این سال فراهم کند و البته احتمال دارد این مسئله به سال 2020 یا 2021 منتقل شود.

در هفته گذشته نیز از شبکه اینترنتی جدیدی با نماد «5 جی ای» توسط شرکت آمریکایی «ای تی اند تی» پرده برداری شد و این شرکت در پایگاه اینترنتی خود اعلام کرد: این قدم اول ما به سوی شبکه نسل پنجم ارتباطات است.

این شبکه ارتباطی را نمی توان عملاً نسل پنجم به شمار آورد بلکه در واقع نامگذاری جدیدی روی همان نسل چهارم شبکه ارتباطی تحت عنوان «ال تی ای» کنونی است که این شرکت تلاش کرده آن را به نسل پنجم ارتقا دهد و این به‌روزرسانی ها توانسته شرکت «ای تی اند تی» را بر شرکت «فرایزون» که در نیمه دهه گذشته در این عرصه صدرنشین بوده برتری دهد.

با وجود آن که برخی از تاسیسات مربوط به شبکه پنجم ارتباطات بر زیر ساخت های کنونی شبکه «ال تی ای» متمرکز خواهد شد - که تحولات قابل توجهی را شاهد بوده است - اما نسل چهارم و پنجم کاملاً متفاوت است.

یک کنسرسیوم تجاری متشکل از چند شرکت بی سیم در سراسر جهان چند سالی است که برای دستیابی به مجموعه ای از توافقات کاری روی معیارهای جدید نسل پنجم ارتباطات کار می کنند.

بر اساس دیدگاه این شرکت ها نمی توان هر فناوری را نسل پنجم ارتباطات نامید مگر آن که پاسخگوی تمامی معیارهای آنان باشد و مهم‌تر این که لازمه شبکه نسل پنجم ارتباطات واقعی استفاده از تجهیزاتی است که پهنای باند جدید و با حجم بسیار بالا را فراهم نماید به طوری که موجب کُندی شبکه و تاخیر در پاسخگویی آن نشود.

برای فراهم کردن این امکانات جدید می بایست نسبت به باز شدن افق های گسترده در زمینه اینترنت بی‌سیم کمک کرد.

«مارکو تواویان» یکی از کارشناسان باتجربه در عرصه فناوری های بی سیم و رئیس بخش توسعه صنعتی شرکت «کی سایت تکنولوجیز» معتقد است در این زمینه چالش های بزرگی در برابر ارائه کنندگان این خدمات وجود دارد چرا که آنها به فهم چگونگی پاسخ به سیگنال ها و حرکت آنها در محیط های مختلف نیاز دارند.

علاوه بر آن برای استفاده از سرعت بسیار بالای نسل پنجم ارتباطات باید از سیگنال های با فرکانس بالا و طول موج کوتاه استفاده شود و هر زمان طول موج کوتاه تر باشد احتمال متوقف شدن سیگنال ها به دلیل موانع احتمالی بر سر راه آن افزایش می یابد، به عنوان مثال ممکن است یک درخت بر کیفیت سیگنال هایی که کاربر توسط آنتن یا گوشی تلفن همراه دریافت می کند تاثیر داشته باشد و این به معنای آن است که پایگاه های ارسال سیگنال کنونی معمول برای پشتیبانی از این فناوری مناسب نیستند.

با توجه به این گونه مشکلات شرکت‌های مخابراتی به شبکه ای قوی‌تر و گسترده از ایستگاه های ارسال سیگنال نیاز دارند تا بتوانند پوشش بسیار خوبی از شبکه را ارائه نمایند؛ اما مسئله بسیار مشکل در چگونگی تحقق این پوشش است.

اما حتی پس از تجهیز شبکه نسل پنجم ارتباطات به درستی مشخص نیست که چگونه کاربران با این شبکه پُر سرعت تعامل خواهند کرد، این کارشناس در خصوص این مسئله گفت: شبکه نسل چهارم ارتباطات عملاً تجربه بسیار خوبی را در این زمینه برای مصرف روزانه کاربران به وجود آورده است.

این تغییر تا حدی شبیه دوره تحولات ایجاد شده در تلویزیون هاست که جهش ایجاد شده در ساخت صفحات نمایشگر با دقت 1080 پیکسل را می توان گامی بزرگ در این عرصه به حساب آورد؛ اما پس از آن عبور از 1080 پیکسل به 4 کی تنها تغییری خوب محسوب گردید و نه مسئله ای بسیار قابل توجه و تاثیر گذار.

تقریباً تمام شرکت های سازنده گوشی های تلفن همراه به رهبری کوالکوم و هواوی برای تسریع در انتشار این فناوری در یک موج هماهنگ فشار وارد می کنند؛ چرا که این شرکت ها باید در محصولات خود سرعت بالای نسل پنجم ارتباطات را پشتیبانی کنند، اگر این شرکت ها بتوانند این شبکه را ایجاد نمایند اما تعداد کاربر کافی از آن استقبال نکنند هزینه های اجرای این پروژه باز نخواهد گشت، همچنین اگر هر کدام از شرکت ها نیز نتوانند رضایت مشتری های خود را جلب کنند رقبا سهم آنان در بازار را از آن خود می نمایند.

آینده هر کدام از این شرکت های بزرگ متخصص در تولید گوشی های تلفن همراه، سازندگان تجهیزات مربوطه و شرکت های مخابراتی متوقف بر تغییراتی است که نسل پنجم ارتباطات آن را تجربه خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1004936

وب گردی

وب گردی