کتاب مروری مختصر بر علم و فناوری در ایران منتشر شد

مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری با توجه به ماموریت خود در حوزه تعاملات و همکاری‌های علم و فناوری در عرصه بین‌المللی و با هدف معرفی بخشی از توانمندی‌‌‌های فناوری با رویکرد توسعه دیپلماسی فناوری، اقدام به انتشار کتاب مروری مختصر بر علم و فناوری در ایران کرده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در سال‌های اخیر در بسیاری از حوزه‌‌های فناوری شاهد رشد چشمگیر ایران هستیم. فعالیت بیش از چهار هزار شرکت دانش‌بنیان در سایه چتر حمایتی معاونت علمی و فناوری و در قالب ستادهای توسعه فناوری، نهال‌هایی است که روز به روز شکوفاتر شده است و ثمر خواهد داد.

معرفی برخی از این ظرفیت‌ها و دستاوردها، نه تنها تصویر مناسبی از فضای علمی، فناوری و نوآوری کشور در اذهان سایر کشورها ایجاد می کند، بلکه زمینه‌ساز توسعه مناسبات علمی و فناوری با فعالان خارجی این عرصه‌ها خواهد بود و زیربنای اقتصاد مقاومتی را در عرصه کلان‌تری بنا خواهد کرد.

ارائه توانمندی‌‌‌های فناوری ایران در حوزه همکاری‌های علم‌وفناوری بین‌المللی

به این منظور، مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری با توجه به ماموریت و رسالت خود در حوزه تعاملات و همکاری‌های علم و فناوری در عرصه بین‌المللی و با هدف معرفی بخشی از توانمندی‌‌‌های فناوری، با رویکرد توسعه دیپلماسی فناوری اقدام به تهیه و انتشار مجموعه‌ای با عنوان «مروری مختصر بر علم و فناوری در ایران» در 180 صفحه (Science and Technology in Iran: A Brief Review) کرده است. این کتاب با همکاری ستادهای توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری، منتشر شده است.

در این مجموعه منتشر شده به حوزه‌های مختلف علمی مانند نانوفناوری، فناوری زیستی، فناوری سلول‌های بنیادی، علوم شناختی، گیاهان دارویی و طب سنتی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، صنایع فرهنگی و خلاق، هوافضا، فناوری هوایی و هوانوردی، صنایع دریایی، فناوری‌های آب، فرسایش، خشکسالی و محیط زیست، فناوری نفت و گاز، و انرژی‌های تجدیدپذیر از نظر تاریخچه و پیشینه اشاره شده است.

در کتاب مروری مختصر بر علم و فناوری در ایران به مسایلی چون سیاست‌ها و استراتژی‌ها، ظرفیت‏ها و توانمندی‌های داخلی مانند وضعیت نیروی انسانی، تولیدات علمی، دستاوردها و محصولات، متولیان و زمینه‌های علاقمندی برای همکاری‌های بین‌المللی پرداخته شده است. همچنین در بخش هایی از این کتاب، اطلاعاتی درخصوص وضعیت کلی علم و فناوری، فعالان اصلی این حوزه و سیاستهای کلان ملی علم، فناوری و نوآوری ایران نیز ارائه شده است.

علاقه مندان برای مطالعه متن کامل مجموعه مذکور می توانند به آدرس اینترنتی http://en.isti.ir/ مراجعه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1004986

وب گردی

وب گردی