تاثیر تغییرات آب و هوایی بر آموزش

دانشمندان اعلام کردند که به دلیل تغییرات آب و هوایی، بحث آموزش درمناطق گرمسیری دچار مشکل شده که مشکلات جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز،Greta Thunberg» » 16ساله سوئدی و فعال جهانی آب و هوایی، ماه ژانویه امسال در مجمع جهانی اقتصاد این پیام را خواند:

« بزرگسالان می گویند ما به جوانان امید می دهیم اما ما امید شما را نمی‌خواهیم. از شما نمی‌خواهیم امیدوار باشید. من می‌خواهم ترسی را که ما هر روز داریم تجربه کنید و بعد از شما توقع عمل کردن دارم.»

تحقیقات جدید نشان داده است که نگرانی وی این روزها کاملا بجا بوده است. تحقیقات نشان داد که تغییرات شدید آب و هوا در مناطق گرمسیری جهان می تواند تحصیل را برای کودکان دشوار کند.

بر اساس تحقیق منتشر شده در تاریخ 15 آوریل 2019 در نشریه «Proceedings of the National Academy of Sciences» گرمای شدید و بارش در سال‌های گذشته برای تمام کودکان حتی خانواده های ثروتمند نیز اثرات منفی داشته است.

دانشمندان دانشگاه مریلند اعلام کردند که اگر تغییرات اقلیمی سطح تحصیلات را تضعیف کند، در طول زمان بر توسعه آن منطقه نیز تاثیر می‌گذارد.

همانطور که تأثیرات تغییرات آب و‌ هوایی تشدید می شود، کودکان در مناطق گرمسیری با موانع بیشتری برای آموزش مواجه خواهند شد.

راندل و همکارانش، از دانشگاه کارولینای شمالی در مورد رابطه بین دما، بارش شدید و پیشرفت تحصیلی 29 کشور مناطق گرمسیری مطالعه و دریافتند که تغییرات شدید آب و هوا بر آموزش تاثیر می گذارد.

بارش بیش از میزان معمول، منجر به آموزش کمتر از حد پیش‌بینی شده برای کودکان در آمریکای مرکزی و کارائیب شد. قرار گرفتن در معرض دمای بالاتر از حد متوسط در دوران کودکی، باعث می شود که سال تحصیلی در آسیای جنوب شرقی کمتر باشد.

در این تحقیق هشدارهای فاجعه آلودگی آب و هوایی نیز وجود دارد. بر اثر این تغییرات آتش سوزی‌های شدید در ایالات آمریکا، آب شدن یخ‌های قطب شمال، از بین رفتن حیات وحش وهمچنین منابع آب و غذا بوجود می آید که آموزش و پرورش نیز از این امر مستثنی نیست.

برای محافظت از کودکان در معرض خطر، باید از سیاست هایی نظیر کمک به زنان باردار و کودکان خردسال در گرما و رطوبت بالا و یا ارائه گونه های گیاهی مقاوم در برابر حرارت و یا خشکسالی استفاده شود.

این تحقیق نمونه ای ساده از عوامل مهم و تاثیرگزار در زندگی است که بر مسیر تحصیلی کودکان اثر می گذارد، حتی اگر ارتباط مستقیمی با مدارس نداشته باشد.

مردم به ندرت فکر می کنند که آموزش کودکان به طور مستقیم با آب و هوا مرتبط است. دانشمندان اظهار داشتند که باید دستاوردهای آموزش مورد توجه قرار گیرد و به این هم توجه داشت که تغییرات آب و هوایی می تواند مانع دستیابی به اهداف توسعه پایدار شود.

هدف این است که اطمینان از آموزش عالی فراگیر و عادلانه و ترویج فرصت های یادگیری مادام العمر برای همه فراهم شود.

باتوجه به این که تغییرات آب و هوایی در دهه های آینده بدتر می شود باید برای آن برنامه ریزی و طرح های مناسب ارائه داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1005027

وب گردی

وب گردی